1

hej!

då mitt inlägg försvann från MB med svar på frågan så testar jag på nytt:)
ska montera sänksats på framvagnen till min 71:ans buss, och köra hästskor bak, för att få det jämnt hur mkt ska sänksatsen vridas då, blir det i max?håller på och gör i ordning en lös framvagn så jag tänkte få till rätt inställning så det bara är att montera dit,
måste ju sänka lite så jag vågar mig över till borlänge ICQ/ab

mvh jonas (falun)

2

Välkommen till forumet,kul att du också hittat hit !

Jag har inget exakt svar på din fråga men jag kan dela med mig av mina erfarenheter.
När jag körde hästskor bak på min bay så vred jag torsionen endast på det övre röret. Jag kommer inte ihåg exakt hur mycket, men om du tänker dig att orginalläget är kl 17, så vred jag till kl 14-14,30.
Om du sänker lika mycket på båda rören så borde den bli lite lägre fram än vad min buss var 2009.

Om jag skulle sänka en bay idag med orginalgrejer så skulle jag montera sänksatserna så att högsta läget var i orginalposition, alternativt lite lägre. Jag skulle även skippa hästskorna och sänka den bak på det vanliga viset. Det är ändå lika mycket jobb att skruva på hästskor som att kugga om svärden och då kan du sänka den till den höjd du vill ha.
För du måste ju få ner den lite mer än bara 82mm om du ska få åka runt i Borlänge   ICQ/ag

Det blir nog bäst om du provar dig fram med sänksatserna efter att du sänkt den bak först ,med eller utan hästskor. Punktsvetsa fast sänksatserna och ställ ner bussen på backen så ser du på en gång om du hamnat rätt.

Lägg gärna upp en projekttråd på bussen,så vi andra får se vad du sysslar med  ICQ/ab

3

Jag tror också att du ska ställa dom nära originalläge.

Fast du ställer dom i originalläge, så kommer du förmodligen ändå inte kunna köra med sänksatsen i lägsta lägen, pga att kulbultarna bottnar och om du får för dig att köra med sänkspindlar nån gång, så är det ju bra att kunna höja den.

4

ok, tack för svaren ICQ/ab
kanske någon har en instruktion på hur man går tillväga med sänkningen bak (utan hästskor) har sökt runt lite utan resultat, har ju skrivits mkt i detta ämne, men eftersom min plan var att åka högt och ståtligt så la jag ingen energi på att läsa igenom hur man gör ICQ/ac
kommer en projekt tråd i veckan, lite fullt upp då jag även fixar damens 69:a bubbla så hon kan åka t våren oxå:)

5 Senaste redigerad av Franke (2011-02-09 16:24:05)

Jag hittade en guide här:

http://forum.earlybay.com/viewtopic.php … mp;t=23032

Om du inte har tippex hemma så kan du göra ett fint snitt vinkelslipen rakt upp på både svärdet och torsionsstaven.
Så gjorde jag iaf och då är det ingen risk att markeringarna försvinner  ICQ/af

Gör även ett snitt i svärdet om bromsröret är draget igenom det, så slipper du lufta om bromsarna. Kolla på hästskorna så ser du vad jag menar.

6

Här har du en tabell också:

http://forum.earlybay.com/viewtopic.php?f=31&t=8232


Spline to Height Drop

Inner Spline/Outer Spline/ CM Adj / INCHES

+1 -1 0.52 0.2
+2 -2 1.04 0.4
+3 -3 1.56 0.6
+4 -4 2.08 0.8
+5 -5 2.60 1.0
+6 -6 3.12 1.2
+7 -7 3.64 1.4
+8 -8 4.16 1.6
+9 -9 4.68 1.8
+10 -10 5.20 2.0

0 +1 5.81 2.3
+1 0 6.33 2.5
+2 -1 6.85 2.7
+3 -2 7.37 2.9
+4 -3 7.89 3.1
+5 -4 8.41 3.3
+6 -5 8.93 3.5
+7 -6 9.45 3.7
+8 -7 9.97 3.9
+9 -8 10.49 4.2
+10 -9 11.01 4.3
11 -10 11.53 4.5
0 +2 11.62 4.6
+2 0 12.66 5.0