1 Senaste redigerad av TimK (2017-05-03 19:09:20)

Hej! har problem med min AD 1600cc (vxl låda från 62)
Känns som jag har försökt allt snart, Kör man i 75-80 km/h i ca 10min blir den tillslut överhettad enligt min "Save my bug oil temp" och motorn känns väldigt varm spole, fläkthus,baklucka,mellanplåt osv är väldigt varmt.

Saker som jag redan har testat är dessa som står nedan men jag är absolut inget proffs så jag kan säkert ha glömt något.

Motorplåtar på plats
Gummilister på plats
Termostaten justerad och kontrollerad och rengjord
Fläktrem lagom spänd
Generator snurrar lätt
Byte olja och tändstift 20-50w olja
Bra tändkablar med tätning
Ej igensatt fläkt på baksidan
Tändning inställd
Justerat förgasare
Justerat ventiler
Slangar å tjafs på plats där det ska
Fläkthus pluggat då jag inte har värmekamrar inkopplade

Någon/några som har några fler tips innan jag blir tvungen att riva isär allt? känns inge kul precis innan sommaren kommer när man inte heller har något garage att hålla på i riktigt.

tack på förhand:)

Typ 1 1962 Helmatt turquoise blue
http://www.garaget.org/?car=357162

2

Hur är det med kombinationen förgasare - strömfördelare?

3

Kjell T skrev:

Hur är det med kombinationen förgasare - strömfördelare?

Hmm känner mig trög vad menar du ?

4

Sitter dom så kallade glömm plåtarna där?

5 Senaste redigerad av MrPete (2017-04-04 08:16:24)

mindre remskiva?
går snålt? man behöver gå upp minst ett steg på huvudmunstycke, mer om där sitter öppet filter och avgas.
förtändning funkar?
RÄTT justerad tändning?
Kollat att spjällen öppnar ordentligt? Kan ju fallera även om termostaten är justerad..

6

20-50 oljan sägs bli varmare än 10-40.
Vad är väldigt varmt?
Tickar det om motorn när den svalnar?

Ta och köp en vanlig utomhustermometer med display och sladd och provmät oljan när den är varm och jämför med din mätare.
Med dagens soppa så behövs ibland större munstycke.
Sen undrar jag hur du justerat förgasaren, försök ta en "second opinion" på justering och hur bilen verkligen går.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

7

Varnar "save my bugen" så kan vi nog enas om att motorn är för varm. Jag skulle provat följande:
1) Verifiera så att inte tändningen står för tidigt. Ställ den senare och se om det blir bättre.
2) Testa att ge motorn mer soppa genom förgasarjustering.

Alte Liebe rostet nicht!

8

Andreasg skrev:

Sitter dom så kallade glömm plåtarna där?

Sitter de på cylindrarna? googlade bilder svårt att se.

MrPete skrev:

mindre remskiva?
går snålt? man behöver gå upp minst ett steg på huvudmunstycke, mer om där sitter öppet filter och avgas.
förtändning funkar?
RÄTT justerad tändning?
Kollat att spjällen öppnar ordentligt? Kan ju fallera även om termostaten är justerad..

Sitter orginalskiva tror jag
Sitter tyvärr öppet filter då jag inte har något annat som passar under huven. försöker få tag i lilla orginalburken.
Stiften blir torra svartsotiga ganska fort när man kör, går väl ganska fett då va?
Ska dubbelkolla tändningen igen i helgen.
Spjällen öppnar fullt, även testat utan termostat

Mogge skrev:

20-50 oljan sägs bli varmare än 10-40.
Vad är väldigt varmt?
Tickar det om motorn när den svalnar?
Ta och köp en vanlig utomhustermometer med display och sladd och provmät oljan när den är varm och jämför med din mätare.
Med dagens soppa så behövs ibland större munstycke.
Sen undrar jag hur du justerat förgasaren, försök ta en "second opinion" på justering och hur bilen verkligen går.

Hmm kanske kan testa det nästa säsong isåfall
Byter olja 2ggr per säsong jag använder bilen så oljan borde inte hinna bli så sliten.
Japp motorn tickar lite av värme när jag slår av den efter den varnat för överhettning.

Absolut ska testa det redan i helgen, vilken ca temp "borde" oljan ligga på normalt efter 10min landsväg?
Ska ha det i åtanke tackar.

nizekustoms skrev:

Varnar "save my bugen" så kan vi nog enas om att motorn är för varm. Jag skulle provat följande:
1) Verifiera så att inte tändningen står för tidigt. Ställ den senare och se om det blir bättre.
2) Testa att ge motorn mer soppa genom förgasarjustering.

Ska testa det, tackar:)

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-04-04 10:18:18)

Jag skulle tro du har problemet internt i maskin ( den är minst 45år gammal )
Om du kollar upp vad du har i oljetryck ( det är det som kyler maskin) ligger du under 1,5bar vid 75-80 kmt så är det dax för renovering (skall vara 3 bar vid den hastigheten )
Det kan hjälpa med att bestycka(byta munstycke) om
Det är inga plus att köra med liten remskiva har du en 009a så är det samma sak Samma med fränt raggar luftfilter
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Jag hade samma problem förra sommaren. det visade sig att oljepumpen var dålig. Men då var det försent tyvärr. I alla fall för den motorn.

11

Ett annat problem kan ju vara oljekylaren. Är den full med skit så kan det bli varmt.

Alte Liebe rostet nicht!

12

Fortsätter gissningstävlingen med ett nytt förslag, pappen på bakväggen sitter löst och täcker för fläkten när motorn startas.

13

Om man har för lite förtändning när man kör så går motorn varmare.

För en viss gasblandning brinner alltid med samma hastigthet, och ju fortare man kör desto tidigare behöver man tända på.

Koll att förtändnings vikterna funkar i fördelaren
Och dubbelkolla därefter att TDC stämmer och ställ tändningen därefter.

Det gör ingen skada i allafall, sen är det nog så att luften tar lättaste väge, så se till att motorn får sval luft.

"ljushuvud"

14

Kolla så att det sitter rätt fläkt.

Någon hade bytt till en äldre fläkt på en 1600 jag hade för länge sedan, förmodligen i samband med ett generatorbyte eller liknande.
Vill minnas att man kände det där fläkten ska ligga nära fläktkåpan (blir väl lite som en kona precis vid övergången mellan kåpa och fläkt), med fel fläkt blev det en stor glipa som strulade till kylningen.

15

Flytta gärna upp ditt filter ca 5 cm och kolla att fördelaren ökar tändningen när varvet ökar spm 56"an är inte på. Är stiften svarta är det stor risk det är problemet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Dom sitter Mellan cylindrarna fäst på pinnbultarna

17

Mr 56 skrev:

Om man har för lite förtändning när man kör så går motorn varmare.

För en viss gasblandning brinner alltid med samma hastigthet, och ju fortare man kör desto tidigare behöver man tända på.

Koll att förtändnings vikterna funkar i fördelaren
Och dubbelkolla därefter att TDC stämmer och ställ tändningen därefter.

Det gör ingen skada i allafall, sen är det nog så att luften tar lättaste väge, så se till att motorn får sval luft.

Helt rätt och fel av mig. Det blir ju varmt med för dålig förtändning såklart.

Alte Liebe rostet nicht!

18

Om förtändningen fungerar som den ska så kan du rita upp fler markeringar på remskivan, så ser du med stroben om den slår ut när du ökar varvet på motorn.. Du kan även ta av fördelarlocket och suga i vakuumslangen, så ska du se att rotorn vrider sig medurs.. Gör den inte det kan klockan va sönder eller så kan det rostat fast/beckat fast av gammal smörja.

Fungerar förvärmningen? Om den inte gör det så blir insuget kallt och soppa fälls ut i kondens.. Detta kan göra att motorn går dåligt och väldigt fett i vissa varvtal medan den leanar ut i andra.. är ännu värre om man har större förgasare typ weber 32/36 dfev eller enkel weber idf m.fl.

19

MrPete skrev:

Om förtändningen fungerar som den ska så kan du rita upp fler markeringar på remskivan, så ser du med stroben om den slår ut när du ökar varvet på motorn.. Du kan även ta av fördelarlocket och suga i vakuumslangen, så ska du se att rotorn vrider sig medurs.. Gör den inte det kan klockan va sönder eller så kan det rostat fast/beckat fast av gammal smörja.

Fungerar förvärmningen? Om den inte gör det så blir insuget kallt och soppa fälls ut i kondens.. Detta kan göra att motorn går dåligt och väldigt fett i vissa varvtal medan den leanar ut i andra.. är ännu värre om man har större förgasare typ weber 32/36 dfev eller enkel weber idf m.fl.

Absolut ska testas:)
Sitter en vanlig 34 pict 3
Klockan rör sig när jag suger i röret, dock tycker jag den rör sig bara nån/några millimeter jämfört med en annan fördelare jag har som kommer från en H 1500cc SP som rör sig betydligt längre

Hmm ja mycket möjligt den "blöddar" ganska mycket när man ger fullgas i några sek innan den börjar gå "bra" igen när man ligger i 70-80km/h
förra ägaren hade svetsat ihop förvärmningen på avgassystemet.. i så fall får jag försöka borra upp och hitta något vettigt rör att använda.

20

Tack så otroligt mycket för alla era tips och idéer ska testa flera utav dem i helgen! mycket smågrejer man missar..

Ska börja med dessa i helgen
1: Byta till reserv fördelaren samt omjustering tändning och förgasare igen.
2: Kolla glömmplåtarna
3: Kolla upp oljetrycket
4: Fimpa "raggarfiltret" och försöka få tag i en original 1200 luftburk som får plats under luckan

Motorn är ju trots allt från 75 och antagligen inte renoverad och hårt körd skulle jag tro.
Kanske borde kolla upp oljetrycket ändå ja..

Frågor från mig igen då

1: Går det att se på oljepumpen om den är sliten om jag öppnar och tittar?
2: Behöver man byta till någon annan givare för att kunna ha mätare externt monterad?, har bara original sensorn och funktionen nu svårt att se om jag kommer under 1,5bar i 80km/h med den.

Tack igen alla för att ni är så behjälpliga!

21

http://forumbilder.se/G8117/trottastemotorn.JPG

Här är den trötta vissna

(ja luftfiltret ska bort)

22

Bakom en AD-motor (71-73) sitter en motorhuv med några dm2 mer luftinsläpp än i en tät 62:a lucka. Det bör påverka kylningen i ditt fall. Annars skulle VW-ingenjörerna aldrig tagit upp extra luftinsläpp i senare motorhuvar.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

23 Senaste redigerad av Frederik (2017-04-05 00:06:58)

Du har helt fel fördelare för en 34pict på bilden, fördelaren från 1500sp är tyvärr inte mer rätt. Bägge är enbart vakuum styrda, du skall ha en som är både vakuum och centrifugalstyrd (SVDA), tex sk "043"/"034" (Vw 043 905 205/ Bosch 1 231 170 034). 34pictarn lämnar inte rätt signal till de du har.

24

Frederik skrev:

Du har helt fel fördelare för en 34pict på bilden, fördelaren från 1500sp är tyvärr inte mer rätt. Bägge är enbart vakuum styrda, du skall ha en som är både vakuum och centrifugalstyrd (SVDA), tex sk "043"/"034" (Vw 043 905 205/ Bosch 1 231 170 034). 34pictarn lämnar inte rätt signal till de du har.

Där ser man! Tack ska försöka fixa en sådan så fort jag hittar en bättre beg
Antog helt enkelt att det satt rätt på sen jag köpte... dumt

25

Skulle det fungera bra med en 009 kopia fördelare?