Sen skall man inte underskatta mobilen, vilket multiverktyg. Alltid kamera, gps, internet, miniräknare, klocka, ficklampa.. U name it, med sig. (Ja just det telefon också..)
Kommer av någon anledning att tänka på när man var liten och lekte med "armé-knivar" (kopior, den riktiga hade man inte råd med). Den med flest funktioner vann, även om ingen riktigt fattade vad man skulle med tex tandpetaren till (och som ramlade bort rätt kvickt) eller vad en 7-åring skulle med en trubbig korkskruv eller en sax man inte ens kunde klippa i papper med. Det mesta var rätt trubbigt på kopiorna när jag tänker efter. Sågen var roligast, den kunde man ju kapa "träd" med (läs: sly) och så fanns det alltid ett par stycken oformliga metallföremål ingen förstod funktionen av utan som mest var utfyllnad, men ändå fyllde sin viktiga funktion i att man kunna säga att man minsan hade "64 olika verktyg" på sin armékniv. De slutade förresten alltid sina dagar med att dela sig på mitten av någon anledning. Kina kvalitet var vad det alltid har varit, även om man inte tänkte i de banorna då. De köptes ju vanligen i den ytterst lokala och välsorterade tobaksaffären eller kiosken, som även utan skrupler sålde smällare, cigg, zippotändare (kopior så klart), pirat VHS och annat en grabb på den tiden kunde tänkas behöva ("vuxenutbudet" fnissade och tjuvtittade man mest på). Det fanns ju ett par stycken sådana kiosker även i en liten bonnahåla, men någon gång under tidens gång blev de flesta förvandlade till pizzerior. Måste ha varit när ungarna slutade leka i skogen (några tallar, en handfull granar och ett stenröse), och efterfrågan på utbudet minskade.
Har på känn att dagens barn inte heller leker med dessa armeknivar, undrar om inte mobilen tagit över den funktionen som häftigt multiverktyg och prepubertal måttstock i status? Förvisso leder det väl till polisanmälan, krissamtal och debattprogram om ungarna dyker upp med kniv till skolan idag, även om en normalvass smörkniv från skolbespisningen är ett farligare vapen, så det kanske är lika bra.
Förresten, för att någorlunda återgå till ämnet, det häftigaste man kunde ha i ficklampsväg på den tiden var en maglite. Oerhört användbart att lysa upp i källarutrymmen, vindsgångar och skyddsrum med och med ens vara minst FBI agent
Nu skall jag erkänna att jag nog även där hade en kopia.. tror förvisso den inhandlades på den lokala macken (som på den tiden hade ett intressantare utbud än latte och frallor).
Haha vilken urspårning jag gjorde på tråden!