Snyggt jobbat !!
borboscustoms.se
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » 221 Kleinbus -72
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Snyggt jobbat !!
Tackar!
Har fortsatt att fixa lite.. men har varit dålig på att ta bilder.. Uppmärksammade ett tag efter att jag installerat inredningen i bussen att den övre lådan bak, som kan bli två bord, inte tillhör inredningen från början.. Originalet ligger på "skenor" så att den översta lådan hamnar i nivå med skåpen på sidorna. För att detta ska vara möjligt behövdes lådan göras lägre..
Så jag skruvade isär den helt, tack och lov var den inte limmad, och kapade av 12mm runtom hela lådan på höjden. Nu går den att skjuta in precis som den nedre lådan. Ska fixa en ny front och handtag på den också framöver, så att de blir lika till utseendet.
I helgen blir det eventuellt en tur till Karl Gustav för veteranbilsträff med övernattning.. lite övertalning av sambo bara, hehe
Såg den på Tierp, gillar verkligen inredningen 
Trevligt, ja den är bra. enda nackdelen jag kommit på är att det inte finns nån "stå"yta kvar när man bäddat.. som det gör med rock&roll soffa.. men det har jag tänkt lösa med ett förtält istället :-)
Har funderat på om man inte skulle ta och gjuta sig ett popup-tak.. Den modellen som öppnas som ett dragspel åt sidan som på bussen i bild.
För den penningstinne finns det väl färdiga nytillverkade pop-tops att köpa?
http://www.poptoproofs.co.uk/index.php
Doormobile är ju häftiga men säkert inte billiga
http://www.dormobile.co.uk
Gjut inte bara ett tak, gjut 20 när du endå är igång. Du skulle säkert kunna kränga så många här i Sverige på ett nafs. 
Bland annat till mig
nä.. Några dryga 20 loppor har jag inte att lägga på ett popup-tak.. Den saken är säker.. blir det nåt så blir det att gjuta själv.. och gör jag det så gör jag en form som går att återanvända.
men det är bara i tankestadiet än.. har egentligen massa andra saker att göra på bussen.. tex byte av motor och låda.. översyn av bromsar bak, omlack i framtiden.. osv osv..
kruxet med att göra ett eget är att det MÅSTE bli bra.. annars står man med ett stort hål i taket.. och jag har haft buggy fprecis sådär en 12 år sen, utan kapell.. det är halvseg när det börjar ösregna.. :-P
Hepp hepp, inte blivit mkt gjort den senaste tiden, mest åkt med den faktiskt, vilket iofs är trevligt så här på sommaren :-)
Man har ju dessutom börjat jobba igen efter en ganska lång, behaglig semester +föräldraledigt... 8v närmare bestämt. Så eftersom jag har ökat resesträckan till jobbet med drygt 650% så åker jag buss till och från jobbet, med lämning på dagis.
Trippmätaren har precis passerat 30.000mil, glömde givetvis bort att fotografera precis på överslaget.. men men, får väl göra det när den slår runt efter 99.999mil hehe
Idag har jag iaf fått lite gjort på den kommande motorn., Bestämde mig för att snika lite vad gäller avgassystem.. köpte ett ganska rostigt ormbo med bortkapad förvärmning av Steffo, fick även med den del av röret som på original går ner till ljuddämparen (istället för att båda går direkt in vid avgasport som på de flesta eftermarknadssystemen).
Köpte en rörbit på xl bygg och började måtta lite.
Så, nu har jag förvärmning till förgasaren som går in vid ena avgasporten och ut vid kollektorn. Sen satte jag även dit en svetsmutter för bredbandslambdasonden.


Avgassystemet ska nu blästras och få en keramisk coating är det tänkt.. sen ska motorn startas upp och sättas i bussen innan jag bestämmer hur resten blir med ljuddämpare etc.
Knuff och buff.. 
Ja ja nu är det dax att köra igång Peter
ja ja ja.. det är väl det :-) har faktiskt plockat isär en dellorto 45 som jag funderar på att använda istället för weber 40:an.
men ni har helt rätt, det är dags om det ska bli åka med nya motorn i sommar.
Grattis MrPete på födelsedagen, hip hip hurra…

Tackar! :-) Ska nog en stund bussmek i helgen iaf :-) dock inte idag eftersom jag ska gå på Öland & Whiskeymässan i Göteborg.
Hoppla, det blev visst lite mekande idag :-)
Lånade startbänk av Emanuel då jag saknar lite material för att bygga klart min egen. Sen fick jag hjälp av sambon med att hänga upp motorn i stativet. Placerade den precis i dörröppningen i källaren, för att få så lite avgaser som möjligt inne men samtidigt inte behöva kånka den upp och ner för källartrappen.
Sen kopplade jag in all el och bränsle, kollade så mätare fungerar och bränsle kommer fram. Pumpade upp flottörhuset och kollade av så att det är rätt tryck.
Tryckte på startknappen och den vevade runt några varv och poffade när jag justerade tändningen.. ingen start.. fipplade lite med spjäll och justering på förgasaren.. fick inte fart på den och vill inte gnaga på starten då batteriet börjar bli dåligt (stått oladdat ett tag).
kollar så alla munstycken är blöta, att det kommer soppa från acc.pump.. testar med startgas och då hoppar den igång nästan direkt.. men dör så fort jag slutar spraya.. Kör med facet elpump och malpassi regulator.. ska ju vara bra skit.. men testar att koppla förbi malpassin då pumpen är gjord att köras med förgasare.. Då startar fanskapet och brötar igång, håller den stadigt på 2500rpm i 10min, höjer till 3000rpm i 5min, slår av. justerar tändningen lite då jag ser att avgaset blir lite varmt vid utloppen. Kör sedan 20min till på 2500rpm.
Låter rätt bra när man står precis vid dörren och källartrappan.. sen blev klockan lite mycket så fick lägga ner aktiviteterna för dagen. Ska köra den varm igen och sen byta olja och filter.. förhoppningsvis är där inget som glimmar. Blir sedan justering och ev ombestyckning av förgasare, ställa ventilspel etc innan montering i bussen.
Nice 
Tackar, det känns riktigt bra :-)

Snygg tank!
Ja, den är fin :-) måste dock fyllas upp då den är delad på mitten och kranen sitter på motsatt sida av påfyllning.
Nästa steg är att göra iordning motorrummet på bussen, montera kablar på rätt ställen med kontakter för snabb inkoppling. Sen ska jag montera en burk för vevhusventilation med anslutningar till block och ventilkåpor. måste byta oljepåfyllning också då det är trångt att fylla på i bussens motorutrymme.
Sen är det "bara" att hiva i den nya motorn :-)
Efter tuning av tändning och förgasare låter den fint och går ganska jämnt och bra.. återstår att se hur det går under belastning :-)
Har bytt olja och filter, samt justerat om ventilspel, som iofs var bra.
tummen upp!!
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » 221 Kleinbus -72
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.