1

Idag är det mer regel än undantag att korta framvagnen vilket ställer till det om man vill åka med krängningshämmare.
Visst finns det att köpa kortade, men de är avsedda för 2" kortade stommar, väldigt kraftiga och ganska dyra.

Min framvagn är kortad totalt 80mm, så köpekrängaren lär inte passa så bra.
Inför min reg.besiktning måste jag montera en krängare (vet att andra fått nerslag på detta).

Visst kan jag kapa isär originalkrängaren, korta och svetsa ihop för syns skull till besiktningen, men tror inte på det som en långsiktig lösning.
Har även hört andra som värmt och rätat ut originalkrängaren i ena änden för att sedan bocka om den så att den passar stommen. Tror i sådana fall mer på det.

Någon som provat att bocka till en egen krängare och kan förmedla vilken stålkvalitet man lämpligen använder?
Fungerar det att kallbocka, eller skall man värma och sedan lämna in för härdning?

Andra tips och trix?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Det finns väl flera som kör kapade och svetsade så det fungerar nog även för dig. Det är ju inte så stora rörelser.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Svwerker skrev:

Det finns väl flera som kör kapade och svetsade så det fungerar nog även för dig. Det är ju inte så stora rörelser.

Visst fungerar det, det tvivlar jag inte på. Däremot kan man undra om krängaren jobbar som det är tänkt.
Man påverkar ju materialet runt svetsen och får en försvagning där. För att det inte skall bli alldeles uppenbart för besiktningen att man karvat så lär man slipa bort svetsrågen vilket ytterligare försvagar skarven  ICQ/ac

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

4

Wheels hade ett reportage på 80-talet (typ) där de tillverkade en egen kränghämmare. De vände sig till en firma som försåg dom med material som de bockade till, varefter de lämnade in resultatet till samma firma för härdning.

5

eller så går man på skroten  och medhaver ett måttband..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Värm och bocka om.Det har jag gjort många gånger och det har funkat utan omhärdning.

7

Peter S skrev:
Svwerker skrev:

Visst fungerar det, det tvivlar jag inte på. Däremot kan man undra om krängaren jobbar som det är tänkt.
Man påverkar ju materialet runt svetsen och får en försvagning där. För att det inte skall bli alldeles uppenbart för besiktningen att man karvat så lär man slipa bort svetsrågen vilket ytterligare försvagar skarven  ICQ/ac

Du ska ju inte köra banracing med bilen så det funkar nog.  ICQ/ad

Själv kör jag med kortade bärarmar som jag svetsat själv med tråd och det har fungerat i flera år samt håller lätt för kraftiga inbromsningar från 180. Du ser för många problem.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

När jag har kortat mina framvagnar så har jag kapat ur kränghämmaren på mitten och svetsat på en rörhylsa över skarven,
gjort några slitsar med rondellen och svetsat i dessa - aldrig haft problem med hållfasthet.....