Hej
Startade upp min oval -53 här om dagen efter den stått sen många år tillbaka.
Låter riktigt illa om växeln då man kör på 1an och använder backen..
Oljan är nybytt.
Någon som har ett tips på vad detta kan vara?
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Låter förjävligt på växlarna 1an och backen?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hej
Startade upp min oval -53 här om dagen efter den stått sen många år tillbaka.
Låter riktigt illa om växeln då man kör på 1an och använder backen..
Oljan är nybytt.
Någon som har ett tips på vad detta kan vara?
Ettan är väl osynkad på en -53. Och backen såklart!
Låter den bra på de övriga?
Har en 51 a också och den låter inte alls lika..
alla andra växlar är det inge fel på. Men det skorrar ordentligt på 1an och backen och det låter exakt lika på båda backen som 1an.
Reagerade likadant vid första provkörningen(1988).
Jag skruvade isär min vxl-låda på 50:an, och såg inga fel - bytte dom lager jag fick tag i....
Man får leva med ljudet?
olja?
Ljudet kommer från ettans drev som är skadat pga att man lagt i växeln utan att dubbeltrampa när bilen varit i rullning. Har inget med lager att göra. Ettan och backen jobbar ihop med ett extradrev som vänder riktningen till back därav samma oljud på bägge växlarna. Kräver rivning av lådan och byte av ettans skjutdrev +backdrevet.
Så illa ska inte en delsynkad växellådas etta eller back låta.
Hur såg den gamla oljan ut?
Vad fyllde du på med för "ny olja" och i vilken mängd?
Om du använder sökfunktionen i menyn och skriver in osynkad, delsynkad eller splitcase så får du god kunskap vad oljuden beror på.
T.ex. http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21381
Hans Landelius rekommenderas som ett förstaval när det gäller att gå igenom växellådan och eventuellt även motorn, man behöver ju inte köra till något rasar innan man renoverar eller underhåller, mitt råd är att kontakta honom. http://boxerville.se/forum/profile.php?id=293
edit. Förr sas det, om man talar om trollen så står de i farstun, så även idag, mao. pucktvåa.. 
Tack för alla svar!
Den tidigare oljan såg förvånande bra ut med tanke på hur länge den stått stilla..
Jag hällde i en castrol 80w90 och mängden 2,5liter.
Det är nog dags att växellådans drev får en översyn.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Låter förjävligt på växlarna 1an och backen?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.