1

Har ägt några ovalare med Originallåda.
Samtliga har haft visst "missljud" , ej att förväxla med normala ljud från rakskurna drev samt att beakta att äldre transmissioner genererar mer ljud..

Missljudet som min fråga gäller,, att vid motor igång stillastående bil låter det en hel del.
Ljudet tystnar markant vid koppling nedtryckt,, teorin enl mig är  ingående lager dåliga alt rostskadade..
kanske pga mkt stillestånd = viss kondens i lådan som leder till inre korrosion..

Dessa gamla bilar har ju nästan utan undantag stått förvarade ett antal år vid ngn tidpunkt..
Ni som renoverat lådan seriöst ,, har ni detta ljud..

Har det tystnat markant,,  vid körning/stillestånd ??
Kan tänka mig att plocka ur låda & renovera,, men om ljudet är "normalt" så lär jag ju inte vinna mkt ?

Frågan är vad som är "normalt" ljud ?
Ni som har erfarenheter av jämförelser före renovering VS efter renovering , kanske kan svara??
Mvh & Tack / kenneth  -Tidig Oval 55a

2

Det vinande ljudet har inte med stillastående att göra. Dom delsynkade lådorna har ofta skägg på dreven från när man försökt få i en osynkad växel utan att stå still. Att det tystnar när du trampar ur beror oftast på att lådan blir belastad då urtrampningslagret är i graphite och inte snurrar med. Du kommer alltid att ha ett högre ljud på ettan och backen med rakskurna drev men dom är rätt så tysta efter en genomgång.

3

Hej & tack för svar !

Vad jag menar är / Vid stillastående bil med motor igång, koppling uppsläppt i friläget, hörs ett ganska högt markant malande/vinande från transmissionen.

Det tystnar med koppling nedtryckt = ingående axel till lådan slutar snurra.
Detta vinande följer sedan med vid körning (alla växlar) dock "maskerat" av motorljud, vägljud & annat..

Detta borde betyda att ingående lager är dåliga..
Övriga lager som står stilla när bilen inte rullar kan man utesluta..

Teorin är att dessa lager sitter högt upp i lådan & skadas av korrosion orsakat av kondens vid stillestånd ..?

Ni som renoverat dessa lådor, brukar dessa vara dåliga? / samt tystnar detta malande/vinande som jag här ovan beskrivit efter genomgång ?

4

Min låda ifrån -54(typ1) har ett släpande ljud på ettans växel, ett långsamt släpande ljud. Vad kan det vara ?

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

5

Jag hade ett sådant malande ljud i min splitcaselåda och misstänkte lager till ingående axel. Bytte det lagret, men ljudet var kvar. Till slut tröttnade jag på oljudet och rev växellådan igen och upptäckte att gavellagren var helt slut. Bytte båda och nu hör jag motorn när jag kör.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

6

Var sitter gavellagren, måste man dela lådan?

Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390

7

Gavellagren tillhör differentialen och sitter där drivaxlarna går in i lådan. Du måste dela lådan för att komma åt dem och byta. Pressas ur och i. Lagren finns hos din lokala lagerleverantör.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

8

På min splitlåda hade jag samma malande ljud som tystnade när man trampade ner kopplingen, bytte alla lagren och det försvann till 90%  ICQ/ab

9

nisslars skrev:

Gavellagren tillhör differentialen och sitter där drivaxlarna går in i lådan. Du måste dela lådan för att komma åt dem och byta. Pressas ur och i. Lagren finns hos din lokala lagerleverantör.

Mitt missljud går nog med samma takt som bakljulen, då borde det vara gavellagren....fast mitt ljud är bara på ettans växel !? Kan min stång i "kardantunneln" vad fastsatt i fel läge så att växelföraren på 1an och 2an är förlång åt något håll ?

10

Är inte ettan osynkad på en 54? Default/hmm rakskurna drev?

Bubbla -62