Håller på och renoverar en GE motor, typ4 2.0 liter med hydraliska lyftare. Topparna är renoverade med nya ventiler och styrningar, ventilerna är bytta till dom större som sitter på 1.8 liters motorerna. Alla lager ska naturligtvis bytas, cylindrar och kolvar blir begagnade 94mm i bra skick, oljepumpen byts mot en ny typ1 pump och lyftare har jag nya i kartong. På det stora hela en grundlig reparation eller en renovering som jag skulle kalla det. Men när jag kommer till kamval så blir jag inte riktigt klok, var nog lite dumsnål från början och tänkte återanvända den gamla. Men eftersom den är sliten som alla kamaxlar med hydraliska lyftare verkar vara så har jag tänkt om lite grann. Men utbudet av kammar till den här motorn verkar inte vara allt för stort, hade vart trevligt med en lite vassare kam men enda alternativet där verkar vara web-cam som kräver särskilda lyftare och då springer priserna iväg.
Enda rimliga och någorlunda prissatta alternativet verkar vara CB Performance som har en ny kamaxel som motsvarar original. Men tanken slog mig att det kanske går att få original kamaxeln renoverad, finns det någon i vårt avlånga land som gör sånt? Sen är jag lite fundersam med lyftarna jag har köpt, dom verkar vara lite annorlunda till utseendet samt att dom är ett par mm längre än original. Hur matchar dessa eftermarknads lyftare mot en ny eller renoverad original kamaxel?
Skulle behöva lite input från er som har lite mer erfarenhet i dessa frågor, kanske nån som gjort liknande renoveringar som kan rekommendera nån vettig setup. Utgångspunkten är att köra med hydraliska lyftare (dom jag köpt) och att det ska vara någorlunda prisvärt då jag gärna vill ha råd att köra nån mil i sommar också...
Tankar och ideer?
/foppa