1

Håller på och renoverar en GE motor, typ4 2.0 liter med hydraliska lyftare. Topparna är renoverade med nya ventiler och styrningar, ventilerna är bytta till dom större som sitter på 1.8 liters motorerna. Alla lager ska naturligtvis bytas, cylindrar och kolvar blir begagnade 94mm i bra skick, oljepumpen byts mot en ny typ1 pump och lyftare har jag nya i kartong. På det stora hela en grundlig reparation eller en renovering som jag skulle kalla det. Men när jag kommer till kamval så blir jag inte riktigt klok, var nog lite dumsnål från början och tänkte återanvända den gamla. Men eftersom den är sliten som alla kamaxlar med hydraliska lyftare verkar vara så har jag tänkt om lite grann. Men utbudet av kammar till den här motorn verkar inte vara allt för stort, hade vart trevligt med en lite vassare kam men enda alternativet där verkar vara web-cam som kräver särskilda lyftare och då springer priserna iväg.

Enda rimliga och någorlunda prissatta alternativet verkar vara CB Performance som har en ny kamaxel som motsvarar original. Men tanken slog mig att det kanske går att få original kamaxeln renoverad, finns det någon i vårt avlånga land som gör sånt? Sen är jag lite fundersam med lyftarna jag har köpt, dom verkar vara lite annorlunda till utseendet samt att dom är ett par mm längre än original. Hur matchar dessa eftermarknads lyftare mot en ny eller renoverad original kamaxel?

Skulle behöva lite input från er som har lite mer erfarenhet i dessa frågor, kanske nån som gjort liknande renoveringar som kan rekommendera nån vettig setup. Utgångspunkten är att köra med hydraliska lyftare (dom jag köpt) och att det ska vara någorlunda prisvärt då jag gärna vill ha råd att köra nån mil i sommar också...

Tankar och ideer?

/foppa

2

Om du orkar beställa från USA så kolla här, tror de kan göra vad du vill i stort sätt!
http://dprmachine.com/products/vw-camshafts/

Eller enem här i Sverige!

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

3

Hej Foppa!
Ska du ha kvar orginalkam, insprutning och insugsrör så funkar det tyvärr inte med mycket värre kam. Orginalkammen ger ork precis över tomgång, stänger in avgaserna och får motorn att gå varm.. Mekanisk orginalkam eller (ev. Webcams "cheatercam") är det som gäller. Scat har mekaniska lyftare med smörjhål till vettiga pengar. Sedan försök att få tag i en orginal oljepump. Typ 1 pumpen har för stort ingångshål och omodifierad så orsakar den kavitation, oljetrycksfall i svängar om du inte har max oljenivå.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

4

Kul med lite respons, det kanske är så enkelt att insprutning och hydraliska lyftare inte passar ihop med en en vassare kam. Men vilka alternativ finns det då om man vill köra med original kamaxel, går det att renovera den gamla eller är det lika bra att köpa en ny eftermarknads? Om man väljer att byta till mekaniska lyftare och en passande kam, visst åker man på att byta stötstängerna?

Intressanta tankar kring oljepumpen men att köra med en modifierad typ1 verkar vara väldigt vanligt att man gör, så jag går nog vidare med att göra det också.

Fyll gärna i med mer tankar och ideer kring detta, är nyfiken och vill gärna lära mig mer.

/foppa

5 Senaste redigerad av nwiderlund (2017-03-15 14:17:12)

Ring enem och kolla vad de vill ha för ett jobb, vet att de sa till mig att de kunde renovera vilken kam som helst, bara en profil var intakt.

Annars har jag en beg. kam ligger.... vet dock ej något om den! Troligtvis orginal, skall kolla på fredag!

Typ1-65 Rubinröd taklucka,Typ1-56 objekt, Typ1-50 grön objekt, Typ1-74 ”Gulfen”, Typ1-56 ”Skalet”, P911SC-81 utan motor just nu, T-Ford-27, T2 Buss-77 ”Sune”, Typ1-64 Seablau.

6

Jag köpte kam och lyftare, mekaniska, från cb performance. Körde med original solex 40or på en 2l med 1,8 toppar

Bra pris och gick bra. Kände dock begränsningen i förgasarna och började att bygga om en originalinspeutnibg för MS. Men har inte kört den med det ännu så kan inte rapportera om original insugsrören räcker till.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

Vwheritage.com säljer renoverade original kammar, sen har cip1.com en del pryttlar, tog hem en lyftare/lager/pump m.m från cip1 när jar fixade min 2-liters ICQ/ab

8

Jag har kontaktat Enem få se vad dom säger, kolla gärna vad det är för kam du har liggande och hur den ser ut.

nwiderlund skrev:

Ring enem och kolla vad de vill ha för ett jobb, vet att de sa till mig att de kunde renovera vilken kam som helst, bara en profil var intakt.

Annars har jag en beg. kam ligger.... vet dock ej något om den! Troligtvis orginal, skall kolla på fredag!

På svaren kan man utläsa att original insprutning kanske inte är optimalt om man vill använda en vassare kam, kam med mekaniska lyftare är inte heller nått vidare altenativ då det kräver nya lyftare och stötstänger. Jag ska försöka få min kam renoverad, alternativt att jag köper kamaxeln från CB som är slipad som original. Dalhems har den i lager och det landar på runt 3000kr med kamdrev, skruvar och frakt.

Jonas: lite osäker men jag tror att kamaxeln som VWheritage säljer är samma CB kam som  jag kollat på, hittade ingen renoverad original kam på deras sida.

/foppa

9

Foppa13 skrev:

På svaren kan man utläsa att original insprutning kanske inte är optimalt om man vill använda en vassare kam

Är det hårdvaran i form av spridare, rör och spjällhus som begränsar, ellerD-jettonucs förmåga att mappas som begränsar? Tror på det senare. Därför testar jag att byta styrning på min.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

10 Senaste redigerad av jonas.00 (2017-03-16 11:30:36)

https://www.vwheritage.com/search/go?w=071-109-021
Där har du den, sen om du kontaktar [email protected] om det är av intresse ICQ/ad
(071-109-021/R ska den tenoverade heta men finner inte den bu, maila så plockar han fram en ICQ/ab )
Ha en go dag!

11

Jonas: Den du länkar till är samma CB Kamaxel jag har kollat på tidigare.

Tog kontakt med Enem angående renovering, det skulle kosta 3000kr och det var inget han rekommenderade då det inte ens var säkert att den gick att renovera. Så jag får gå på en eftermarknadskam som motsvarar original specarna.

Enklast är väl att välja någon av dessa kamaxlar, nån som vet vilket märke Custom säljer?
http://www.vwcustomspeed.com/product.as … =071109017
http://dalhems.com/sv/p/f2744cbaabbc472 … nsprutning

Nästa fråga är väl hur man gör med lyftarna, har ju redan 8st nya i kartong av eftermarknadstyp vill ju gärna använda dom om det funkar. Men på dom flesta ställena så rekommenderas kam och lyftare från samma leverantör för att inte riskera att grejerna går sönder, är detta ett krav eller är det mer av ett säljtrick? Kam och lyftare ska väl ändå köras in mot varann det första man gör.

/foppa

12

Anledningen till att man ska köpa kam och lyftare från samma tillverkare är att olika tillverkare väljer olika härdning på sina detaljer, alla har "sitt" recept som dom tror på. Väljer du då kam från A och lyftare från B och dom har olika recept så kommer den ena detaljen troligtvis vara mjukare än den andra....vilket kommer göra att den slits ned även om du kör in den enligt konstens alla regler.

Mats Karlsson, Vänersborg.
Kör numera hemmabyggd Super Seven.
http://www.matsgarage.com

13

Jag förstår hur du menar, speciellt webcam verkar trycka väldigt hårt på att köpa kam och lyftare från dom. Läser man på CB performance sida så ska deras lyftare vara
"Original OEM hydraulic lifters are matched to the hardness of factory cams". Det gör att jag känner mig rätt trygg att använda lyftarna jag har tillsammans med deras kamaxel, det borde ju gå att köra tillsammans?

/foppa

falcor skrev:

Anledningen till att man ska köpa kam och lyftare från samma tillverkare är att olika tillverkare väljer olika härdning på sina detaljer, alla har "sitt" recept som dom tror på. Väljer du då kam från A och lyftare från B och dom har olika recept så kommer den ena detaljen troligtvis vara mjukare än den andra....vilket kommer göra att den slits ned även om du kör in den enligt konstens alla regler.

14 Senaste redigerad av Junte (2017-03-23 10:22:05)

. . . det finns ju mer att välja på med mekaniska lyftare, m e e e n . . .

https://aapistons.com/collections/camsh … web-cam-t4

flera av mina typ4motorbyggande bekanta gillar webcams kammar
tipsar gärna om www.ratwell.com oxå  ICQ/ab

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

15

Har en oanvänd 312 graders kam Typ4, som jag kan tänka mig att byta mot en ny typ4 org kam eller lite snällare variant :=)
dra ett pm om det är intressant!
mvh
Magnus

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56