1

Hej Alla,
jag har köpt en lite större förstärkare/högtalare som jag tänkte ha i min folkabuss. Den har ett inbyggt batteri som man laddar via 230V.

Om jag skulle vilja ha en billaddare som laddar denna? Går det att fixa. Bifogar en bild på laddarens spec. Där ser man att output är 18V 3500 mA. Kan man få ut det ur ett bilbatteri? Om ja, var hittar jag en sådan laddare?

Tack för all input,
Jörgen

Post's attachments

IMG_4756.JPG, 151.73 kb, 605 x 806
IMG_4756.JPG 151.73 kb, 161 downloads since 2017-03-14 

2

Jag tänker spontant på att en laptopladdare borde fixa biffen.

Typ (nu högg jag första sökresultat på google):
https://www.conrad.se/?websale8=conrad- … GQodry8FmQ

Relevant här är ju såklart att den runda "pluggen" som ansluts till högtalaren har rätt format, samt att polariteten är korrekt, eller går att ställa korrekt för högtalaren. Dessutom bör märkströmmen vara lika med, eller högre än den angivna för originalladdaren, dvs 3,5 A (3500 mA). Det avsäkrade cigguttaget ska såklart även det ha en kapacitet som överstiger maxeffekt, dvs 18*3,5=63W vilket ger 5,25 A över tolv volt.

Ett annat alternativ är att gå via en inverter och koppla till originalladdaren. Inverterns maxeffekt ska då överstiga apparatens märkeffekt, som SKULLE kunna tolkas som 100*1,5=150 W. Går du denna vägen får du ytterligare förlust av energi i omvandlingen från 12 VDC till 240 VAC än du får om du går direkt från 12 VDC til 18 VDC. Det är en nackdel om högtalaren ska laddas vid fricamping då varje ampere räknas, vid färd är det kanske mindre viktigt.

Jag hade gått "likströmsvägen" om det är tänkt som ett "fast" tillbehör, kört med en inverter om det mest var för utvärdering och jag redan hade en sån installerad i bussen.

Lycka till!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Tack för hjälpen!
Det är en "permanent" lösning så "likströmsvägen" får det bli. Jag kan inte detta så bra med ström och spänning och vill ju inte bränna den fina högtalaren. Sedan är jag ju lite otålig också så jag skulle vilja handla över disk här i Göteborg.

När jag då söker och hittar som tex denna på MediaMarkt vad ska jag ha för watt? Är denna för kraftig och kan göra skada?

http://www.mediamarkt.se/sv/product/_tr … cifikation

Volt och polaritet har jag koll på. Men som sagt watt och ampere är det värre med.  ICQ/ac

//Jörgen

4

Detta är specen på laddaren ovan.

TRUST Ultraslim 70 W Notebook biladapter

Output power (max)  70W
Output voltages  15/16/19V
Output amperes (max)  4.5A
Voltage setting  manual
USB ports  1x USB-A
USB power  1A/5W

Vad säger ni elektronikkunniga? 19V 4,5A – funkar det eller finns det risk att jag förstör högtalaren?

//Jörgen

5

Det skall la änna funka.
Se bara till att (som kee redan skrivit) att du vänder universalpluggen åt rätt håll så att du inte skiftar plus och minus, det kan få ödestigna effekter.
Det är ju inte hela högtalarerens effekt du skall försörja, det gör ju det inbyggda batteriet, du skall ju "bara" ladda batteriet, men möjligen är högtalaren konstruerad så att den frikopplar förstärkaren från batteriet då man petar in en laddningskontakt i uttaget, då behövs ju den effekten på biladaptern du just funderar på.

Sedan kan du ju prova att köra den på 12 volt, möjligen klipper den ljudet på högre volym.
Jag körde en laptop i båten på 12 volt, den skulle också ha 19 volt, gick halvbra, tog emot laddning, men då batteriet var slut och jag körde tyngre bild och ljus/musikprogran ballade den datorn ur.

Men som sagts, se till att vända kontakten rätt, när du gjort det limma den eller dra över krympslang så att den inte lossanar och senare blir felvänd!

..

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Tack för input!

Verkar detta vara ett OK uttag. Ska sätta den bak i bilen så jag kommer dra kabel direkt från batteriet. När jag säkrar av detta uttaget vad ska jag köra med för säkring?

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v … -mm-p39089

//Jörgen

7

Det är sannolikt att batteriet alltid är "inkopplat" även man när man spelar musik med laddaren i. Har du för låg spänning, <18V är risken att batteriet inte laddas fullt eller alls, men förstärkaren tar inte skada. För hög spänning >18V kan göra att man överladdar/ skadar batteriet, om det inte finns någon inbyggd reglering för detta (men förstärkaren skadas med största sannolikhet inte av något högre spänning).

<3,5A medför troligen bara att den kan laddas ur något ibland (tex vid hög volym), men laddas sedan när du kör och inte spelar/ eller spelar med lägre volym/ bas. >3,5A gör inget för förstärkaren, den drar vad den drar, men skulle också teoretiskt kunna skada det inbyggda batteriet. Dock som sagt så har troligt spelaren en inbyggd reglering för laddningen. Dvs även om originaladaptern är märkt 18V/3,5A så kanske normal laddning av batteriet i spelaren ligger på tex 15V/1A, och när man spelar tar den 15V upp till 3,5A eller vad som krävs (ofta mindre) för att hålla laddningen flytande/ vad förstärkaren drar vilken kanske betyder viss urladdning vid hög volym/  laddning vid lägre volym. Om det är så spelar en liten förändring av laddare ingen som helst roll.

Sen beror det också lite på vilken typ av batteri som sitter däri hur känsligt det är.

Uttaget ser väl bra ut om det är ett "cigguttag", det klarar 20A. Använder du Kee's räknexempel så har du max 5,8A på 12V. Jag skulle nog köra med en vit 8A porslinsäkring, så har man samma typ som redan finns i bilen (utgår jag från?). När du kopplar in uttaget till laddaren så är ett tips att göra detta via ett relä så att den slår på när du startat bilen, så laddar spelaren alltid när du kör, men drar inte ur batteriet när du står still (utan får spela på sitt inbyggda batteri). Även om du har ett "bostads" batteri skulle jag göra denna koppling, fast med en brytare så att man kan välja "slå på" relät om man vill ladda upp den på bostadsbatteriet utan att ha bilen igång.

8

Det här är ett riktigt bra forum, högt i tak och vänliga svar! Tack grabbar!

Skulle vilja inflika på Frederiks resonemang här på slutet om jag inte missförstod det hela totalt. Jag personligen hade inte haft uttaget frånkopplingsbart, det beror på att jag själv skulle vilja kunna använda det även till annat under fricamping. Skulle man dedicera uttaget för en uppgift kan man lika gärna installera transformatorn (adaptern) fast i vagnen och spara kostnaden för uttaget. Men uttag är rätt väg att gå, för då kan du flytta apparaten mellan olika fordon eller mellan olika uttag på samma fordon. En framtidssäkring som är rätt vettig. När man fricampar ser man till att inte ha något anslutet i uttaget som inte används.

Sen som en respons på hur ström förhåller sig till spänning och effekt (använd inte orden volt och watt i dessa sammanhang, de är enheter inte storheter*).

Effekten, det som mäts i watt, är en produkt av spänningen och strömmen, det vill säga att om du har en apparat som utvecklar 120 watt, gör den det oavsett spänning, men därför skiljer strömmen. Enkelt räknat ger 120 watt vid 12 volt en ström på 10 ampere, MEN om samma apparat används i ett 240 voltsnät, så blir strömmen lägre, närmare bestämt 0,5 ampere. Detta eftersom 12 volt multiplicerat med 10 ampere ger 120 watt, precis som 240 volt multiplicerat med 0,5 ampere ger 120 watt. Ohms lag är enkel och så fort man förstår den så klarnar allt detta men man bör ha en grundläggande förståelse för algebra för att omvandla formeln till det värde man vill beräkna. Jag har full respekt för att vi alla är bra på olika saker och att detta ter sig som grekiska för en som kanske inte har läggningen. Men för att förklara så ser det i matematiskt format ut som följer:

P (effekten) = U (Spänningen) x I (strömmen), kastar man om detta, genom att dividera med spänningen i båda led får man:
P (effekten) / U (spänningen = I (strömmen) och denna är användbar när man ska räkna på hur mycket en krets ska avsäkras med.

Finns mycket mer att grotta ner sig i när det kommer till detta, men jag vill påstå att grundläggande förståelse för detta när man kopplar el är lika sinnesöppnande som när man lär sig svetstekniken för första gången. Det första perfekta fiskögat är lika tillfredsställande som när man byggt sig sin första rudimentära krets! Lycka till!  ICQ/ab

(*När tillverkare av apparater på engelska ska framhäva dess energisnålhet använder de aldrig det korrekta "low power" (låg effekt) för det är likställt med att något är svagt eller verkningslöst, istället ser man gärna texten "low wattage" (lågt wattal) vilket får mig att kvida inombords, ICQ/ad  det är fel språkbruk helt enkelt!)

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

9

Förtydligar min tanke om inkoppling via relä:

Om detta är tänkt att använda som "bilstereon" så kanske man vill ha den sitta mer eller mindre permanent i uttaget för att den alltid vara "laddad och klar". Glömmer man sedan att dra ut kontakten riskerar man heller aldrig att den skall stå och dra ur bilbatteriet, eller om något skulle hända att det inbyggda batteriet överhettas. (Nu vet jag inte hur den är tänkt att användas, så det var bara en tanke). Kan även bra om man kopplar något annat strömslukande i uttaget och glömmer bort det (de flesta moderna bilar med uttag i bagaget brukar väl fungera så?)

Detta kan samtidigt vara oerhört irreterande, precis som Kee skriver, om man tex vill använda uttaget vid camping eller bara vill kunna stoppa i och ladda mobilen när man står parkerad eller liknande. Det löser man då lätt med en on-on brytare till reläts "styrström" (86). "Mittenstiftet" på en sådan brytare kopplar du till 86 på relät, ena "on-läget" till tändningsström (generator, positionsljus eller vad som är smidigt), det andra "on-läget" tar du direkt från bilbatteri + (från 30 på relät). Kopplar du så kan du lätt välja om du vill att uttaget skall vara "automatiskt" eller när du vill använda det parkerad "permanent" på. En lysdiod, lampa eller liknande är bra att sätta som indikation på om uttaget är aktivt (om det inte är ett sådant som har belysning inbyggt). Jag satte en (lysande) voltmätare, så fick jag 2 funktioner.

Jag kopplade faktiskt senaste om uttaget på min "moderna" bil liknande, störde mig på att jag inte kunde passa på och lämna telefonen på laddning om jag skulle in och handla.

10

Det där med överhettning av batteriet/ överladdning/ potentiell brand skulle nog vara mitt huvudmotiv att göra uttaget automatiskt, ffa om man använder en annan adapter än original och den riskerar glömmas i under lång tid. Fast jag kanske missförstått användningen av högtalaren, kanske är det ffa till att lyssna med vid camping/ busshäng och inte vid körning och att den bara skall laddas upp ibland, inte sitta i jämt?

11

Hatten av grabbar! Mycket bra info och tack för att ni tar er tid att utbilda mig!

Ska fundera lite på brytare eller inte. Kan tänka mig att jag kör på spelarens batteri och har möjlighet att ladda i bilen vid behov. Hoppas ju att det blir lite långresor i sommar!

//Jörgen

12

Ja man läser alltmer om exploderade batterier nuförtiden, så det är klart det finns en poäng. Men jag utgick från frågeställarens formuleringar och tänkte att det var onödigt komplicerat om man bara ville kunna ladda högtalaren från bussen. Men det är klart, Jörgen får själv bestämma om han vill ha det automatiserat, "halvautomatiskt" eller manuellt. Har du inte fattat allt tekniskt helt och hållet, hjälper vi dig gärna att förklara allt som verkar knepigt.

Personligen har jag laptopen (mer eller mindre) konstant inkopplad hemma i lägenheten och har aldrig tidigare reflekterat över att det skulle finnas en explosionsrisk. Mobilen laddar jag relativt sällan, men precis som så många andra gör jag ju det på natten. Hade jag haft eluttag i skåpet på jobbet hade jag laddat den där istället.

Har också "svårt för" (fast det är ett jäkla i-landsproblem egentligen) med bilar där cigguttaget stänger av vid avslagen tändning. På min "nyare" transporter är det alltid på och jag har gått och vant mig vid det, trots att jag väldigt sällan behöver ladda mobilen i kupén. I gamm-bussen är det en självklarhet att det är konstantspänning i uttaget, liksom att stereon alltid går att slå på.

För att avrunda, jag har en högtalare som drivs av en liknande transformator som den du visar bild på här. Riktigt bra ljud för att vara en "portabel högtalare", men min saknar batteri och kan bara köras direkt. Det är en kul trend vi ser nu med mycket ny teknologi som lämpar sig väl för campingapplikationer och jag har längre grunnat på hur man bäst löser stereolyssnande vid camping då "bilstereon" ofta blir svårmanövrerad och onödigt kraftfull (strömkrävande) och funderat på diverse mer eller mindre avancerade lösningar. En högtalare likt denna är ju både en enkel och mångsidig lösning. Kul och smart! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/ko … 8138.9316/
https://www.netonnet.se/GetFile/ProductImagePrimary/ljudbild/kopplaanslut/el/spanningsomvandlare/one-for-all-pw2110(198138)_1_Normal_Large.jpg

Finns kvar i Umeå...men biltema har liknande för någon hndring som omvandlar 12v till 220 lämplig till laddare

14

umekille skrev:

https://www.netonnet.se/art/ljudbild/ko … 8138.9316/
https://www.netonnet.se/GetFile/ProductImagePrimary/ljudbild/kopplaanslut/el/spanningsomvandlare/one-for-all-pw2110(198138)_1_Normal_Large.jpg

Finns kvar i Umeå...men biltema har liknande för någon hundring som omvandlar 12v till 220 lämplig till laddare

Funkar säkert jättebra.
Men det är som att gå över ån efter vatten, först omvandla 12 v likspänning till 240 växelspänning (hushållsel) sedan omvandla detta till 19 volt likspänning.
Det blir ju alltid en massa förluster på vägen, i form av värme som skall kylas bort. Nu rör det ju sig iofs om svischade aggregat så förlusterna blir mindre, men ändå.

http://www.inverterbutiken.se/produkt/e … rter-300w/
http://www.inverterbutiken.se/wp-content/uploads/2014/05/300W_bak.jpg
Bättre är ju i så fall att köpa en ordentlig inverter eller växelriktare, kärt barn har många namn, även om det i ditt fall är "overkill" men den kan ju användas till massvis med andra grejer.
Exemplet på bilen och i länken är en proffsig och ganska dyr modell, det finns billigare, och sådana som inte ger ren eller äkta sinusvåg.
Jag har en liknande i båten, som jag köpte på Jula på 800 watt, för många år sedan, finner idag ingen sådan på Julas hemsida, men iallafall den ger modifierad sinusvåg, där växelspänningen skulle se ut som en trappa om man kollade i oscilloskåp. Funkar bra att driva elverktyg med, kaffekokare, och vissa datorer, men känsligare datorer och annan känslig utrustning vill helst ha äkta sinusvåg.

Biltema har ju en på nominell effekt 150 watt för 279 kr, den kan ju vara ett gott alternativ till dina laddningsbehov.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 000030753/
Och det är ju många saker som klarar sig med 150watt, mindre vattenkokare, mindre elverktyg etc.

Men det där med omvägar och förluster, så är det rent oekonomiskt, el-oekonomiskt att alstra värme i ett tolvvoltsystem, alltså koka kaffe eller vatten med hjälp av bilbatteri och inverter, eller från vattenkokare, bryggare som går direkt på 12 volt.
Bättre på sprit eller gasolkök. Ett Trangiakök i bussen är ju aldrig fel! dess finns både för rödsprit och butangas.

Men för att göra det enkelt, så tror jag det är någonting sådant här du behöver:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dato … 2-w-p44724
Och det var väl där diskussionen började...

...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."