Det här är ett riktigt bra forum, högt i tak och vänliga svar! Tack grabbar!
Skulle vilja inflika på Frederiks resonemang här på slutet om jag inte missförstod det hela totalt. Jag personligen hade inte haft uttaget frånkopplingsbart, det beror på att jag själv skulle vilja kunna använda det även till annat under fricamping. Skulle man dedicera uttaget för en uppgift kan man lika gärna installera transformatorn (adaptern) fast i vagnen och spara kostnaden för uttaget. Men uttag är rätt väg att gå, för då kan du flytta apparaten mellan olika fordon eller mellan olika uttag på samma fordon. En framtidssäkring som är rätt vettig. När man fricampar ser man till att inte ha något anslutet i uttaget som inte används.
Sen som en respons på hur ström förhåller sig till spänning och effekt (använd inte orden volt och watt i dessa sammanhang, de är enheter inte storheter*).
Effekten, det som mäts i watt, är en produkt av spänningen och strömmen, det vill säga att om du har en apparat som utvecklar 120 watt, gör den det oavsett spänning, men därför skiljer strömmen. Enkelt räknat ger 120 watt vid 12 volt en ström på 10 ampere, MEN om samma apparat används i ett 240 voltsnät, så blir strömmen lägre, närmare bestämt 0,5 ampere. Detta eftersom 12 volt multiplicerat med 10 ampere ger 120 watt, precis som 240 volt multiplicerat med 0,5 ampere ger 120 watt. Ohms lag är enkel och så fort man förstår den så klarnar allt detta men man bör ha en grundläggande förståelse för algebra för att omvandla formeln till det värde man vill beräkna. Jag har full respekt för att vi alla är bra på olika saker och att detta ter sig som grekiska för en som kanske inte har läggningen. Men för att förklara så ser det i matematiskt format ut som följer:
P (effekten) = U (Spänningen) x I (strömmen), kastar man om detta, genom att dividera med spänningen i båda led får man:
P (effekten) / U (spänningen = I (strömmen) och denna är användbar när man ska räkna på hur mycket en krets ska avsäkras med.
Finns mycket mer att grotta ner sig i när det kommer till detta, men jag vill påstå att grundläggande förståelse för detta när man kopplar el är lika sinnesöppnande som när man lär sig svetstekniken för första gången. Det första perfekta fiskögat är lika tillfredsställande som när man byggt sig sin första rudimentära krets! Lycka till!
(*När tillverkare av apparater på engelska ska framhäva dess energisnålhet använder de aldrig det korrekta "low power" (låg effekt) för det är likställt med att något är svagt eller verkningslöst, istället ser man gärna texten "low wattage" (lågt wattal) vilket får mig att kvida inombords,
det är fel språkbruk helt enkelt!)
Grinder and paint, makes me the welder I ain't