Elverk på 20kva. Motor volkswagen typ 122 från 1969.
Allt var frid och fröjd. Komp var enligt följande:
8.6 cylinder 3
8.9 cylinder 4
9.0 cylinder 2
8.6 cylinder 1
Monterade ny tändning från gammal magnet till accuspark batteritändning och den startade fint och lät den gå i ca 10min på 3000rpm som den håller själv.
Gjorde ett oljebyte, och den stog en dag. Sedan startade jag igen, spann fint och justerade tändningen något. Såg att det rann olja under motorn så stannade den. Sen startade den precis så den gick på lågt varv utan kraft så stoppade. Nu är komp
Cylinder 3 inget
Cylinder 4 9.5 (perfekt)
Cylinder 1 inget
Cylinder 2 nästan inget
Oljan ser ut att komma från mellan cylinder 1,2 och motorblocket men osäker. Tändstiften i 1,2 hade olja på sig och var sotiga (var nya) men ingen olja på tändstiften i 3,4.
Vad kan ha hänt? Aldrig mekat med så gamla motorer. Tack på förhand.


