1 Senaste redigerad av merald (2017-03-13 04:48:23)

Elverk på 20kva. Motor volkswagen typ 122 från 1969.
Allt var frid och fröjd. Komp var enligt följande:

8.6 cylinder 3
8.9 cylinder 4
9.0 cylinder 2
8.6 cylinder 1

Monterade ny tändning från gammal magnet till accuspark batteritändning och den startade fint och lät den gå i ca 10min på 3000rpm som den håller själv.
Gjorde ett oljebyte, och den stog en dag. Sedan startade jag igen, spann fint och justerade tändningen något. Såg att det rann olja under motorn så stannade den. Sen startade den precis så den gick på lågt varv utan kraft så stoppade. Nu är komp

Cylinder 3 inget
Cylinder 4 9.5 (perfekt)
Cylinder 1 inget
Cylinder 2 nästan inget

Oljan ser ut att komma från mellan cylinder 1,2 och motorblocket men osäker. Tändstiften i 1,2 hade olja på sig och var sotiga (var nya) men ingen olja på tändstiften i 3,4.

Vad kan ha hänt? Aldrig mekat med så gamla motorer. Tack på förhand.

Gammal bil rostar alltid

2

Varför bytte du magnetet tändningen, den är ju gjord för den funktionen att gå på ett fast varvtal och har rätt tändkurva för det? Hur stod tändningen när du körde den dom där 10 minuterna?

Anders

3

Jättetråkigt.

Ingen större idé att spekulera om grundorsaken. Motorn behöver rivas.

Industrimotorer som stått länge kan vara skadade utan att det syns utanpå. Min, som var kanonfin i övrigt, hade en rostskadad cylinder (ink kolvring) och en kärvande ventil (också rostig). Andra här på forumet vet jag har liknande erfarenheter (men med andra fel).

Tråkigt med raset, men förhoppningsvis är det ändå en bra grund för en renovering.

4

Lossa ventilkåporna och dra runt, och se om ventiler rör sig som de ska, och inte kärvar.
Det kan orsaka att kompressionen försvinner

Ev kan det räcka att olja in styrningarna.

Men som sagt ovan , det är nog dags att ta av toppar och cylindrar för att se vad som skett.

"ljushuvud"

5

Hej Anders, bytte tändning då den inte tände tillräckligt för att fungera under kompression. Och det var militär typ med speciella tändstift och fördelarlock som man skruvade på kablarna. De sakerna gick inte att få tag på, en tändkabel var sönder osv. så jag tog beslutet att byta ut det. Tänkte ändå ha den länge så 1500 var ju inte så farligt att kosta på den. Vad tändningen stog vet jag inte exakt, trots tändningsinställningslampa, då jacken som förväntades finnas inte fanns, men jag lyssnade mig till bästa möjliga gång så kan inte varit långt ifrån 7,5. Var minus 4 i luften så borde inte hunnit överhettas på den tiden men jag kan ha fel.

Tittat lite på sprängskisser, det finns ingen topplockspackning i den mening, någon rund tätningsring? Hur vanligt är det att packningar går? Gångtimmar är 360h, och allt ser fräscht ut förutom avgassystemet som är på snudd att behöva bytas ut, så lite hårda tider har väl förekommit.

Tack för tipset om ventilerna. Ska kontrollera dem ASAP.

Hur mycket jobb är det att ta loss topparna? Kan man dra av dem relativt lätt, eller behöver man plocka bort mycket innan? Tack för snabba svar.

Gammal bil rostar alltid

6

Bjussar på lite bilder på under(el)verket

Post's attachments

Image1256224799.jpg, 74 kb, 576 x 1024
Image1256224799.jpg 74 kb, 155 downloads since 2017-03-13 

Image1533819915.jpg, 103.91 kb, 576 x 1024
Image1533819915.jpg 103.91 kb, 143 downloads since 2017-03-13 

Image276275444.jpg, 109.57 kb, 1024 x 576
Image276275444.jpg 109.57 kb, 141 downloads since 2017-03-13 

Image5800812.jpg, 112.59 kb, 1024 x 576
Image5800812.jpg 112.59 kb, 167 downloads since 2017-03-13 

Image605046874.jpg, 68.3 kb, 576 x 1024
Image605046874.jpg 68.3 kb, 183 downloads since 2017-03-13 

Gammal bil rostar alltid

7

merald skrev:

Vad tändningen stog vet jag inte exakt, trots tändningsinställningslampa, då jacken som förväntades finnas inte fanns, men jag lyssnade mig till bästa möjliga gång så kan inte varit långt ifrån 7,5. Var minus 4 i luften så borde inte hunnit överhettas på den tiden men jag kan ha fel.

Vad hade du för fördelare nu? en centrifugalfördelare typ 009 är nog idealisk för en stationär motor.

Finns det någon markering på remskivan alls så är det säkert en markering för övre dödpunkt. vändpunkt för kolven. Sen kan du räkna ut omkretsen på remskivan. Dela den med 360 grader och på så sätt mäta ut var du ska göra "rätt" märke at ställa tändningen ifrån. PÅ din motor ska du göra det vid driftsvarven då det endast är där tändningen spelar roll för dig. Så ta reda på vad tändningen ska vara vid 3000 varv gör en markerning på remskivan där och ställ tändningen när motorn är igång.

Men detta får du nog tyvärr göra efter du repat vad som gått sönder/strular  ICQ/ac

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

8

Jag har en 009. Närmare bestämt kit 22 här:
http://accuspark.co.uk/DealPage.htm

Fick elektronisk tändning där på köpet så att säga. En sak mindre att ställa in. Det är ingen nackdel hoppas jag?
Ska titta närmare på svänghjulet. Så rostigt, kanske går att hitta något diskret hack. Så om det bara finns ett är det alltså "0"?

Gammal bil rostar alltid

9

På gammla motorer brukar pappers packningen under cylindrana torka och spricka sönder
Man ersätter dom med flytande packning    ( enligt VWs verkstadshandbok )
En länk till en repbok så du ser hur det sitter ihop och hur du skall dra fast ( typ topparna ) http://vwfiv.se/rephandbok.htm
Det finns  ingen topp packning cylindrana slipas in i topparna ( max 0.10  höjd skillnad )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Lite bild under där det rann. Slutade direkt när jag stannade, så verkar krävas oljetryck för att läcka...

Vilka papperspackningar kan vara relaterade i mitt fall? Laddat ner pdf:en, så kan referera till sidnummer och nummer ICQ/ab

Post's attachments

Image-630467974.jpg, 137.57 kb, 1024 x 576
Image-630467974.jpg 137.57 kb, 138 downloads since 2017-03-13 

Image1285841201.jpg, 157.01 kb, 1024 x 576
Image1285841201.jpg 157.01 kb, 143 downloads since 2017-03-13 

Gammal bil rostar alltid

11

http://vwfiv.se/Repbok/2-Motorn.pdf Sidan 19

Anders

12

Då var ventilluckan öppnad, och därmed tog bort lite plåtskydd och tittade in från sidan, där rören till stötstängerna låg mosade. Och stötstänger krökta.

Relaterat till oljebyte eller fel tändning? Eller bara dags för ras?

Post's attachments

Image-1129753927.jpg, 167.94 kb, 576 x 1024
Image-1129753927.jpg 167.94 kb, 143 downloads since 2017-03-13 

Image-1181793541.jpg, 105.36 kb, 576 x 1024
Image-1181793541.jpg 105.36 kb, 151 downloads since 2017-03-13 

Image-1549564901.jpg, 114.67 kb, 1024 x 576
Image-1549564901.jpg 114.67 kb, 144 downloads since 2017-03-13 

Image-2036533162.jpg, 162.35 kb, 1024 x 576
Image-2036533162.jpg 162.35 kb, 141 downloads since 2017-03-13 

Image1089219321.jpg, 161.34 kb, 1024 x 576
Image1089219321.jpg 161.34 kb, 138 downloads since 2017-03-13 

Gammal bil rostar alltid

13

Ojdå!! Skulle det kunna vara så att ventilerna har gått trögt i styrningarna,så ventilfjädern inte har kunnat stänga ventilen. Stötstången har då trillat ur läget och blivit krökt..ventilerna kan ha tagit i kolvarna,så den motorn får du åtminstone lyfta topparna på.

14

Fått tag på en "ny" motor att byta med. 90h gången, nästan värre, när den aldrig rör på sig. Kan man förebygga sånt här? Tänker, ta bort tändstiftet, spruta in lite wd40 eller motorolja där och sen köra in motorn någon timme på lågt varv? Borde finnas lite sådana "husfarstips" ICQ/ab

Gammal bil rostar alltid

15

En annan fråga. 009-tändningen med elektronisk tändning kan inte ha något med detta att göra? Frågar så att jag utan oro kan flytta över den nu från den havererade motorn till den nya. Pjuh

Gammal bil rostar alltid

16 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-03-14 16:05:58)

Hej förmodligen har ventilena skurit i styrningana
Skulle tippa på dom har stått uppna under lagrings tiden (Fabriken hade plast pluggar i alla hål för att slippa sådant) Då kommer det in fukt på en ren stålyta
Jag tippar på du har rost märke i dina cylindrar också
Den maskinen som har gått 90t skulle jag uppna och inspektera innan montaget om det inte finns några pluggar i avgas kontra insug
Det är mycket stor risk att den är angripen av rost i cylindrana och ventiler
Har uppnat sådana som det har varit rostangrep på vevaxelen efter som gammal olja rostar ( binder vatten ) ( alltid ny olja om man förvarar en motor )
Det har inget med Tändningen att göra när det blir så  ( då blir det skador på kolvana )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17

Jag tror vi kan fria tändningen.

Håller med Micke även i det andra fallet: icke konserverade motorer som stått länge bör öppnas för inspektion innan start.

18

Ok. Ska ta och se om de sitter fast. Låter väldigt troligt. Tittade på denna animationen
https://www.youtube.com/watch?v=ToSwloEIAn8
Och med tanke på hur stötstängerna ser ut osv låter din teori helt rätt.

På denna setup är det 4 trådar till tändningslåset, 12v, tändning, startmotor, ? Vad är den 4:e? Är det för att stänga av med magnettändning? Isåfall, hur fungerar den, ska den ha 12v eller brytas 12v när du stänger av? Tändningslåset är sönder och jag tänkte byta ut det mot ett standard med 3 terminaler.

Gammal bil rostar alltid

19

Ingen som känner till 4e kabeln på tändningslåset?  ICQ/ab

Gammal bil rostar alltid

20 Senaste redigerad av David, Luleå (2017-03-17 12:10:02)

Är kontakterna på tändlåset nummerkodade?

30 samt 15 och 50 brukar finnas. Några nummer alls?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

21

30 batteri plus
15 av tändningslåset bruten plus
50 spänning till startmotor, (fjädrande läget)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

22

Tror förutom 30, 15 och 50 att det även fanns en 54. Dubbelkollar när jag är i verkstaden nu till helgen.

Gammal bil rostar alltid

23 Senaste redigerad av Kjell Roar (2017-03-19 16:55:54)

Har vid et par, tre tilfeller haft ventiler som har hengt seg/"skurit" når motoren har stått lenge.
Med rengjøring och smorning ble den ena toppen jag provade, rett bra.
Vet från jobbet at stål och messing kan knipa utan smorning.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

24

Den fjärde kontakten på tändningslåset var "54" på elverket.

Kjell>> Det låter logiskt. Eftersom inget annat kärvat måste det varit ventiler som kärvat, då stötstängerna var böjda. Vad kan jag göra innan första startförsöket för att undvika detta? Köra länge på tomgång? Hälla i något som smörjer i cylindern?

Gammal bil rostar alltid

25

En magnet stängs av som en moppemotor, man jordar magnetsladden som går från skruven på sidan av magneten.