1

går det att bara flytta över bromssköldar och sådant eller måste jag byta drivaxlar och rör om jag ska behålla wide five???

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

2

Måste och måste men det är enklast eftersom även längden på drivaxlar och splines skiljer. Det är även lite trix med lageröverfallet som inte funkar att bara flytta över.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Om du har komplett bakvagn i 65:an, går det bra att flytta rubbet till 69:a lådan (eller vilken swing-låda som helst...)
"Bara" bromsar är knepigare, på dom längre drivaxel(rören) och andra lagerhus från 4-bult..... där får man läsa på lite och vara berädd på problem)
Själv har jag satt typ3 5-bultstrummor på en sådan 69:a låda - "bolt on" men sådana trummor finns ju knappt att få "idag"....

Det som oxå skiljer är ju 6volt kontra 12volts svänghjul, och därför startmotorbussningen.
Men detta vet du säkert?

4

ok tack för svaren, det blir att flytta över axlar och rör. ICQ/ab

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

5

Lånar tråden lite..

Tänkte att jag skulle byta växellåda i min typ 1 -62 till en växellåda från en sjuttiotalare med långa axlar. Altså från en fyrbultad

Jag tänkte sätta över bromsarna från min äldre låda,jag har distansringarna för att få det att fungera med långa axlar. Läste att det bara funkar med trummor från 66-67 men mäter jag på dem så borde det inte spela någon roll, är bara någon millimeter tjockare på anläggningytan, testar jag men mina -65 trummor verkar det fungera kalas

Är det något annat jag behöver tänka på? Det enda som skiljer denna mot en 66-67 låda är väl att det är längre splines på drivaxlarna? ICQ/ab