1

Så var det då dags för den ofrånkomliga frågan som givetvis har dykt upp innan jag ens har kört min buss ens en meter:
- Hur får jag mer kräm ur den?

Jag vill behålla vev och stakar som första version på bygget tänker jag.

Kan följande tänkas vara en idé?
- Keith Black 96x71 (2056cc? får de plats utan bearbetning av block/topp?) eller 94x71 flat top?
- Kamaxelbyte? Något lite modernare i konstruktionen lär ju finnas där ute nu men som fortfarande håller kraftområdet inom säg 1500-4500rpm? Tips? Webcam163?
- Justera L-jetronic för mer bränsletillförsel baserat på vad den nu behöver.
- Eventuell egen matchportning eller uppstädning när saker ändå är nere (några husmorstips?

- Bör hydrauliska lyftarna bytas mot mekaniska eller är det bara om man vill varva? (återigen, automatlåda, ingen räser!)
- Byta till, och bearbeta för, 41mm insugsventiler? (vid närmare eftertanke kanske bara overkill för en lågvarvande bussmotor?)
- Nya ventilsäten, styrningar och lager kanske inte behövs då motorn renoverades innan bussen ställdes av och är redan bytt enligt fakturan.

För att vara bråkig vill jag fortsätta med L-Jetronic om det går. Normalt sett kan man ju justera en del via flärpen inuti luftmängdsmätaren för att exempelvis höja lambdavärdet vilket skulle innebära lite utrymme för mer luft- och bensintillförsel tänker jag.
Klarar spridarna lite mer än std?

Till råga på det har min buss automatlåda och utan att veta hur mycket effekt den klarar av inser jag nog rätt så snabbt att det inte handlar om att trimma hårt här utan att få en starkare motor som inte tar kol på varken sig själv eller andra komponenter.
Har någon här koll på vilken effekt eller vrid som automatlådan kan tänkas vara OK med?

Så grundfrågorna blir:
- Finns det goda erfarenheter av Ketih Black 96x71 i en buss 2.0?
- bottnar spridarna ur direkt?
- Brukar L-Jetronic gå att justera lite lagom för att uppnå säg 90hk eller mer ur en stark och vridfull bussmotor? Jag vill sikta på 100+ men är väldigt nöjd med 85-90hk ur en stark motor som tar sig iväg från korsningar.
- Var hemmapular jag bäst med slipstift för att städa upp portningen?
- Bör kamaxeln bytas mot något bättre i samma veva och isf till vad?
- Måste hydr. lyftare bytas mot mek. vid kamaxelbyte även på en lågvarvare?

Vad säger folket? ICQ/ab

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

2

Ketih black är jätte vanliga i raggar världen ( bra produkt)
Om du tar reda på dit borsch nr på spridana (280-150- ??? ) skall jag nog ta fram fakta om dom
Dit systemtryck skall vara cirka 2,5bar ( med en ställbar BTR) kan du nog få ut några procent till ur dom
Med dagen soppa är dom nästan för små som std ( går att fixa med en ställbar BTR)
Det som behövs att anskaffas är en bred bands lambda så du får till soppa mängden
Om du kollar in How-to's (guider)  så ligger det en tråd om vad som man skall gräva för att det skall funka bra
Sen att fräsa ventilsätena så får man bättre flöde = mer hk
Om kamen är frisk skall du nog inte byta den för bästa körbarhet ( man kan byta vippor så man får lite extra knuff)
Därimot är Typ4ans andnings svårihet kända = byta avgas är bra för maskin ( dyra prylar )
Har du kollat upp vad som finns i kam att tillgå till traktor motorn  för bra körbarhet  ( finns en massa för att varva som fan )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av David, Luleå (2017-03-03 17:38:13)

Om det är gula 007 så flödar de 265cc/min

Källa.
http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm#BOSCH

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

4

Enligt vad jag har LÄST mig till är originalkammen inget vidare, får tydligen inte ur sig avgaserna ordentligt pga avgaskrav. Detta gör tydligen att man får mycket onödig värme i topparna.

5

Vad kul att några nappar!  ICQ/ab

Beträffande bredbandslambda Micke är jag helt med på noterna. Den, samt BTregulator och brytarlöst eller 123tune får stå för att förse soppa, övervaka soppa samt förbättra tändningen.
Glömde nämna lite sådant men det är helt rätt. Det behövs.

Angående kam ska den enligt papper vara bytt med lager och tryckare och, ja, allt egentligen nör motorn renoverades innan bussen ställdes av 1988.
Så skicket på den tvivlar jag inte på utan jag letar snarare info om en mer effektiv lågvarvskamaxel men det verkar svårt att hitta då det mesta jag hittar handlar om POWER som Clarkson utrycker sig. ICQ/ad någon snäll men effektiv kam borde ju gå att hitta, om jag bara hade vw vana nog att veta var jag ska börja.

Men avgas, ventilsätesjobb, mer bränsle enligt ovan, större kolvar/cylindrar för 2.1L så bör man vara på väg i rätt riktning för att skapa en lugn och mer vridfylld bussmotor?
Vilken diameter på avgasrören är lämpligt för en 2.1L?

Inget i matchportningsväg eller gjutskäggsbortslupning som brukar vara behövligt?

Det här känns ju genomförbart ICQ/ab

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

6 Senaste redigerad av Junte (2017-03-03 23:44:56)

jag säger som vanligt  ICQ/ad
www.ratwell.com

en bra länk . . .  ICQ/ab

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7

Numer vet väl alla vad jag anser om möjligheterna att få ut mer ur en död ko. 100 hk efter en jävla massa pengar på delar. jag byggde en sweep the floor motor av gamla delar i garaget. Enkelportstoppar,dubbla solex 34 och en beggad sats 92 cyllar. Bromsad hos Johannes till 85 hk. Bara för att man har en viss motor från början så måste man inte bygga vidare på just den. Om man inte är villig att sätta på tvångsmatning (turbo) så är det lönlöst att lägga ut pengar på typ4. Man kan dock med framgång byta ut alla delar och bygga den som en typ 1 med dubbla fuggar så kan man faktiskt väcka liv även i en död ko.

8

Man glömmer ofta av att spridare är en förbruknings vara
En sådan spridare som sitter typ i bussar o gammla volvo/saab är tillverkade för blysoppa
Dom brukar gå ´ned sig i sätet o spets så sprut bilden ser ut som en piss stråle 
Alkoholen  fräter sönder den typen av spridare  och dom  läcker (droppar)
Om jag var dig skulle jag ta en tur till skroten  och köpa spridare till en typ Volvo s 40 Saab sugis ( nästan samma storlek )
sen är dom hög omh så kan du kasta bort dina motstånd Spridar bilden på den nya typerna är som en dimma  ICQ/ab
Eller så kastar du bort den gamma skiten och sätter dit ett par bra förgasare för du kommer mycket snabbare till dit mål med förgasare
Sen slipper du strul med gammal el som bara vill sätta krokben
Vill man ha sprut så  skulle jag välja bort L-Jetronic ( har jävlas med sådan förmycket och några mera std sprut ) jag skulle välja en Fuel tech FT 250 så får du ett sprut som kommer räcka långt
länk http://www.fueltech.net/ft250-efi-prod-50.html
Om du går in och kollar på min trimtråd så finns det säkert saker som du kan göra på typ4 locken http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359
Jag är ingen favorit  av typ4 men det är lätt att vara på felställe å gräva så man förstör locken
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Passar modernare spridare rakt i befintliga hål?

Martin A

10 Senaste redigerad av PPRMicke (2017-03-04 14:00:10)

Ja 
Mått std sattes på 70talet Men det finns en japan std också ( japanska bilar )
Måttet på hålet är 13,76 mm (Orings mått) (lucas)
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

Jag var ute efter en latebay med dubbelförgasare för sådana förstår jag mig på och gillar hur de ser ut rent estetiskt men nu har jag en inspeutare och kör på det.
Montera eftermarknadssprut är ointressant för mig. Kittlar inte mina nerver helt enkelt utan jag vill väcka liv i lite mer ork i originalprylarna.
Lite större volym och div. ändringar tänker jag mig bara men det du nämner om spridare har du klart en poäng i. Men som nyss frågades:
- passar den typen av spridare på en typ4 2.0?
Det är ju tacksamt isf men de bör väl då bara av väldigt snarlik cc mängd?

Ska ögna igenom din tråd för att se topparbetet du gör och sålla ut lite info, tack för tipset. ICQ/ab

12

Och där fick man svar på om spridarna passar. ICQ/ab