Så var det då dags för den ofrånkomliga frågan som givetvis har dykt upp innan jag ens har kört min buss ens en meter:
- Hur får jag mer kräm ur den?
Jag vill behålla vev och stakar som första version på bygget tänker jag.
Kan följande tänkas vara en idé?
- Keith Black 96x71 (2056cc? får de plats utan bearbetning av block/topp?) eller 94x71 flat top?
- Kamaxelbyte? Något lite modernare i konstruktionen lär ju finnas där ute nu men som fortfarande håller kraftområdet inom säg 1500-4500rpm? Tips? Webcam163?
- Justera L-jetronic för mer bränsletillförsel baserat på vad den nu behöver.
- Eventuell egen matchportning eller uppstädning när saker ändå är nere (några husmorstips?
- Bör hydrauliska lyftarna bytas mot mekaniska eller är det bara om man vill varva? (återigen, automatlåda, ingen räser!)
- Byta till, och bearbeta för, 41mm insugsventiler? (vid närmare eftertanke kanske bara overkill för en lågvarvande bussmotor?)
- Nya ventilsäten, styrningar och lager kanske inte behövs då motorn renoverades innan bussen ställdes av och är redan bytt enligt fakturan.
För att vara bråkig vill jag fortsätta med L-Jetronic om det går. Normalt sett kan man ju justera en del via flärpen inuti luftmängdsmätaren för att exempelvis höja lambdavärdet vilket skulle innebära lite utrymme för mer luft- och bensintillförsel tänker jag.
Klarar spridarna lite mer än std?
Till råga på det har min buss automatlåda och utan att veta hur mycket effekt den klarar av inser jag nog rätt så snabbt att det inte handlar om att trimma hårt här utan att få en starkare motor som inte tar kol på varken sig själv eller andra komponenter.
Har någon här koll på vilken effekt eller vrid som automatlådan kan tänkas vara OK med?
Så grundfrågorna blir:
- Finns det goda erfarenheter av Ketih Black 96x71 i en buss 2.0?
- bottnar spridarna ur direkt?
- Brukar L-Jetronic gå att justera lite lagom för att uppnå säg 90hk eller mer ur en stark och vridfull bussmotor? Jag vill sikta på 100+ men är väldigt nöjd med 85-90hk ur en stark motor som tar sig iväg från korsningar.
- Var hemmapular jag bäst med slipstift för att städa upp portningen?
- Bör kamaxeln bytas mot något bättre i samma veva och isf till vad?
- Måste hydr. lyftare bytas mot mek. vid kamaxelbyte även på en lågvarvare?
Vad säger folket? 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
någon snäll men effektiv kam borde ju gå att hitta, om jag bara hade vw vana nog att veta var jag ska börja.