1

Även om jag inte heller i vinter kommer ha någon vettig plats att skruva med mina bilar på, och än mindre en lokal att svetsa i så tänkte jag så här:
Jag är fortfarande ung och dum, så jag kan väl lika gärna stå ute på plan i vinter och svetsa. Jag hade inte haft värme om jag varit under tak ändå. Och så får det lov att bli om man ska få något gjort.

MEN

Jag äger ingen vettig svets eller några som helst tillbehör. Användningsområde begränsar jag mig till att svetsa bilplåt med; skärmkanter, ram, utriggar, tak, you name it! Och nu undrar jag förstås vad ni använder er av för utrustning.
Den största begränsningen av mitt inköp är väl budget. Det ska vara en human summa för en bra maskin, inte 30000 eller något sådant. Kan man hitta en skaplig för runt fem kanske, eller är det för lite? Sen ska den givetvis vara lätt att använda. Trefas finns tillgängligt där jag är och skruvar.

MIG/MAG, TIG eller Gas, vad är bäst?

Nå? Låt höra! ICQ/ab

2

Det finns en kille på ditt jobb som du kan bolla med ICQ/ab

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

3

Kommer väl in med en kopp kaffe och anteckningsblock imorrn ICQ/ab

4

MIG/MAG, kolla blocket i dina hemtrakter, köp en begagnad som är lite använd, snåla inte, men man klarar det mesta med en ganska liten svets om man svetsar mest bilgrejer. Jag har klarat mig bra i många år med en 1fas telwin. Svetsa utomhus går lite sämre/inte bra med en MIG/MAG om det inte är vindstilla

5

skall du köpa en mig/mag svets sattsa heller på en beg kvalitets svets än en billig no name.. underlättar vid reservdels köp..
en 3 fas e alltid att föredra framför 1 fas.
jag har gärna gas . för värmning och div lödnings arbeten
mig /mag för div "vanlig " svetsning och
tig (överkurs) för rf och alu svets.. e iofs trevlig att svetsa svart med men långsammare än mig men i gengäld behöver man sällan slipa svetsarna .. vilket man iofs hells inte skall göra  när man svetsat.. eftersom man försvagar svetsen..

men i ditt fall åk till en svets firma dvs en som gör service på svetsar och fråga efter en bättre beg svets eller lus läs blocket eller andra annons marknader.. ibland kan man få fatt i svetsar om man bara frågar i sin bekantskaps krets, eller på jobbet,, en del har grejer som bara står ICQ/ad  hemska tanke.. ICQ/an  en arbets kamrat bara sa högt ut på jobbet..ingen som har en svets till salu.. 10 sek senare hade han en 200 amp som en kille fått efter sin farfar.. 2 k .. så ibland går det lätt.
men köp inte gaslös mig.. det e ingen hitt !!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

VisbyNiclas skrev:

MIG/MAG, kolla blocket i dina hemtrakter, köp en begagnad som är lite använd, snåla inte, men man klarar det mesta med en ganska liten svets om man svetsar mest bilgrejer. Jag har klarat mig bra i många år med en 1fas telwin. Svetsa utomhus går lite sämre/inte bra med en MIG/MAG om det inte är vindstilla

Tycker det var ett bra råd från "VisbyNiclas" kolla runt på en trefasare för runt 5000 beg.
Köp ett känt märke så det är lätt med reservdelar om du behöver byta slangpaket handtag eller någon del inne i svetsen.
Kemppi och Esab är bra grejer men finns många andra bra också.

Gassvets, ja har du ett inhoppat tak du vill rikta så köp en gassvets också ICQ/ag

Lycka till med letandet.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

7

Köp gammal kvalitet.
Kemppi eller Esab är nog det bästa i mina ögon.
3-fas absolut.
Jag köpte min 3-fas Kemppi för en herrans massa år sen. Gissar att den är från 80-talet.
Går heeeelt perfekt och skulle aldrig bytas mot något nytillverkat Kina/Italienskit. Lite normal översyn och du har en svets som troligen överlever dig.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

8

j:son skrev:

Köp gammal kvalitet.
3-fas absolut.
Jag köpte min 3-fas Kemppi för en herrans massa år sen. Gissar att den är från 80-talet.
Går heeeelt perfekt och skulle aldrig bytas mot något nytillverkat Kina/Italienskit. Lite normal översyn och du har en svets som troligen överlever dig.

Jåller helt och hållet med här!!
Har en ganska gammal Kemppi både hemma och på jobbet å de funkar helt klockrent!

"S"lowbugz 023

9

Freddan skrev:
j:son skrev:

Köp gammal kvalitet.
3-fas absolut.

Jåller helt och hållet med här!!
Har en ganska gammal Kemppi både hemma och på jobbet å de funkar helt klockrent!

Samma här ICQ/ab

10

Default/lol X3
När du svetsar utomhus så får du ha vindskydd så inte skyddsgasen blåser bort och det blir porer ICQ/ac

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

11

Johan W skrev:

Default/lol X3
När du svetsar utomhus så får du ha vindskydd så inte skyddsgasen blåser bort och det blir porer ICQ/ac

Vindskydd och långkalsonger så du inte får urinvägsinfektion  ICQ/af

Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65

12

Håller korpgluggarna uppe på Blocket! Tack för alla tips, nu vet jag vad jag är ute efter! ICQ/ab

13

kempii, esab, oerlikon är dom bästa om du frågar mig. 3 fas är ett måste och framförallt inget jävla skit med flusstråd! snåla inte med gas-kostnaden och köp kolsyra för det ser ut som skit. hojta till när du ordnat fram en svets så fixar jag fram en riktig misontub åt dig till ett pris du bara kan drömma om  ICQ/ad  capischhh?    Default/lol

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

14

Köpa kolsyra för att det ser ut som skit? Default/lol

Jag hojtar till, herr Kantarell!

15

tycker  Michos har fått bra svar nu så testar att fortsätta på denna tråden. Jag har inte svetsat någon 230 V mig/mag. En fråga till er som har svetsat både enfas och trefas vad duger enfassvetsarna till och något tips på en bra 230 V svets att köpa ?  230 V har man ju nästan överallt och oftast avsäkrat tillräckligt för att köra en rätt effektfull enfassvets. ICQ/ag

16

230 volt.. för nödfalls svetsning  ICQ/ad  dvs när inte 3 fas finns.. har en gammal no name 140 amp stående endast för detta..
iofs så finns det tigsvetsar som e enfas och funkar bra..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

17

För att svetsa tunnplåt funkar 230 volts svetsar åxå , men se till att ha gas , flusstråd är bara skit !

You´ll never know...

18

Jag köpte nyss en Kemppi 170 och för mig så funkar den kanon.
Liten smidig och väldigt enkelt att svetsa med, jag kan inte tänka mig en "lättare" svets.
Två knappar att ställa in sen är det bara att köra på.....

Post's attachments

007.JPG, 220.59 kb, 850 x 682
007.JPG 220.59 kb, 267 downloads since 2011-08-05 

Jan Jacobsson Borås

19

vad kostade den??

20

michaelth skrev:

vad kostade den??

lite osäker men runt 10 k tror jag.

Jan Jacobsson Borås

21

Jag undrar vad man syftar på när man säger att enfassvetsar är "bara skit" eller om man säger att det är sämre. På vilket sätt menar man då? Jag har bara svetsat med enfas och att det funkar råder det inget tvivel om. Är det ännu en gång en klassfråga, att vi som står med litet "skitgarage" ska skämmas för att inte rätta elen är dragen eller vad är det frågan om? Min Kempi Migger är min käraste ägodel i garaget när ingen buss står parkerad där!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

22

Svetsar man grövre så märker man skilnaden den bränner inte lika djupt och det blir lättare att få det snyggt.
Men sen gäller det att ha en bra och större har haft en kempi 150 220v och den har varit bra till halv stora jobb. Det som skiljer är väl tändningar /sek om jag inte kommer ihåg fel.
Nu tigar jag iof bilplåt det går snabbare och blir inte så varmt och snyggt men annars håller jag med, har hört dom som är nöjda med billiga också men köp beg bra märke.

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

23 Senaste redigerad av michaelth (2011-08-06 09:37:33)

Man kan säga att köper man en bättre enfas svets så kan dom gå jätte bra.. men dom billigare har oftast inte en separat transformator för spänningen till matar verket.. vilket gör att matningen inte blir stabil. . sen e på dom billiga enfas svetsarna slangpaketen oftast sopor.. likadant med kina tig svetsarna som oftast har slangpaket som e kass..
vet om folk som byggt om spännings matningen satt i bättre matar verk och bytt till nytt demonterbart slangpaket och är hur nöjda som helts..
men att jämföra en enfas Kempi med billigare feltema svetsar.. som äpplen och gråsten..
men det e som alltid köper man billiga saker så blir det inte så bra..
jag har själv en billig 1 fas svets som jag lagat /byggt om många bilar med och kände mig hyfsat nöjd med.. men sedan jag köpte mig min fd industrisvets 220amp ESAB så vill jag inte något annat..
en del säger till tunnplåt så går det bra med en enkel svets..nja.. det e ju lite fråga om vilken sorts svets det blir.. själv slipar jag ogärna svetsar.. men har man en enkel svets e ofta allternativet... en hög skit som vilar på ytan eller ett hål. då dom oftast inte går att ställa in klokt.. åter där.. en bra kvalitets svets kan funka helt syveränt i samma läge..
behöver man slipa på en svetsfog har man oftast inte ställt in svetsen riktigt, alternativ så e plåten för dålig så man måste mata på mer för att fixa det..

Att man slipar svetsar på svetsfogar beror ju ofta på att dom ligger ytligt. men kan man undvika det e det ju trevligare. ungefär som att lägga på massor med spackel och sen slipa bort det igen..

24

vill du svettsa mattrial över 2mm köp 3fas det går mycke enklare då ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

25 Senaste redigerad av vwentusiasten (2011-08-06 12:20:00)

Anser ni att man istället för som jj64 som köpa en kemppi mig skall köpa en tig och svetsa bilplåt med?
Vad är det för nackdelar med tig'en ? det är kanske enklare att "migga" men varför ska man inte välja en tig med stålelektroder då.