26 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-04-23 18:25:51)

kee skrev:
Mr 56 skrev:

Rullande 50 års gräns är sant.

Det må så vara, det jag tycker är konstigt att det inte finns några källor från myndigheterna, bara från tidningar och sociala medier. Men det kan vara sant för det.

För min del innebär det en förbättring så jag protesterar inte, men jag är lite luttrad så jag säger att jag tror det när jag ser det...  ICQ/ad

Här är transportstyrelsens uppdrag
https://www.transportstyrelsen.se/globa … aketet.pdf

Här är transportsyrensens förslag som remiss tiden gått  ut för.
https://www.transportstyrelsen.se/globa … skrift.pdf

Här är konsekvensutredningen
https://www.transportstyrelsen.se/globa … edning.pdf

Trafikutskottes betänkande i riksdagen.
https://data.riksdagen.se/fil/1EF624EC- … 2963AA8333

Nu är jag ingen politiker men så har Utskottet sagt och  riksdagsbelutet därefter INTE motsatt sig transportstyrelsens förslag på 50 års besiktningstid som jag förstått.

Nu får vi väl sitta på tummarn och vänta på att transporstyrelsen omvandlar förslaget till en ny förskrift i författningssamlingen.
Och rullar ut den under året.
Men riksdagen har sagt sitt, den här gången.

Räcker bevisen ? :-)

PS: Googlat lite mer och som jag förstår har transportstyrelsen, skickat rubbet till EU för påskrift.
Men då vi är hårdare än minimireglerna så borde det inte vara nått problem.
Men i Maj ska det vara klart.:-)

Post's attachments

Besiktning ii.JPG, 48.86 kb, 931 x 469
Besiktning ii.JPG 48.86 kb, 210 downloads since 2017-02-10 

Besiktning.JPG, 159.16 kb, 752 x 909
Besiktning.JPG 159.16 kb, 226 downloads since 2017-02-10 

"ljushuvud"

27

Ordning och reda.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

28 Senaste redigerad av michaelth (2017-02-16 14:42:24)

Men... Dum som jag e...
Kommer man fortfarande kunna utsättas för en så kallad flygande besiktning..
Och vad händer då om mot förmodan denna veteranbil har utbytta delar som inte motsvarar registrerat skick..då lär hen  väl åka på en besiktning i vart fall.... Vilket borde innebära att dom värsta/fulaste lassen försvinner från vägarna... Iofs har jag sett en jättefin bil med skitdåliga bromsar.. Men det är väl kanske ovanligt.
Mina udda skvaderbyggen, kommer ju behöva mer avancerade besiktningar, då jag gärna vill ha allt på papper.. Men alla tänker ju inte så. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

29 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-02-16 15:54:34)

Jo Flygande besiktning är kvar, det står till och med att det skall skärpas till lite.

Och det kommer att vara som idag, har du byggt om din bil så den inte stämmer med registreringsbeviset.
så blir det ombesktning eller regbesiktning.

Men vi "slipper" de årliga 400kr där man ser förundrat på din bil.
Och det är ju värt en del :-)

"ljushuvud"

30 Senaste redigerad av Demian (2017-02-18 10:28:03)

För min del hade jag hellre sett en 4 års bes period.

Att det blir fler flygande besiktningar stör mig. Regler är så luddiga redan idag, så man väljer ju besiktnings ställe. Nu vet man inte hur hård inspektörerna är. Men det har ju skrivits en del om att reglerna tolkats hårt i somras, då dom körde flygande bes på tex Classic Carweek.

Sänke är ett exempel. Han åkte dit för nån nitisk skånepolis med sin lyxbuss. Han skulle inte få åka därifrån utan ombes. Till slut såg dom att han åkte 16 tums Fuch bak. Det räckte för ett föreläggande om regbes.

Så att många sänkta bussar åker med 165/50 är ju också en grej man kan åka dit på. Eller att man har en 1600 motor istället för en 1200.

Vi blev ju också stoppade då vi åkte genom Tyskland. Där existerar ju inte patinerade bilar. Att kunna säga att man hade en svensk godkänd besiktning underlättade nog.

Det var ju två engelsmänn som fick körförbud. Jag får ju för mig att det var pga att dom inte besiktar i Uk. Dom fick inte nerslag på nån specifik grej, som dom hade kunnat fixa, utan bara ett körförbud.

Nu målar jag kanske fan på väggen i onödan, men det är ju inte att jag jublar över besiktningsbefrielse  ICQ/ab

31

Nu avhandlar den nya föreskriften Flygande besiktningar också.
Och jag erkänner att jag inte läst på den i detalj, men jag tror mig veta att det ställs högre krav på kompetens för att kunna skriv aur regbeskting.

Vad det gäller rabaldret i Dalarna, så var det främst en polis, som nu mera är anmäld för diverse brott.

Jag tycker det är helt OK att dom tar bilar som har flera hundra hästar mer än i Papprena utan för Malmby tex.
Och jag far runt utan skärmar, och när jag åker dit, så ska jag inte klaga då jag vet att man inte får det.
If you cant do the time, dont do the crime..

"ljushuvud"

32

Ja som vanligt skall man följa reglerna..
på Besikta stationen i närheten där jag bor, har dom radikalt skärpt kraven senaste tiden..enligt flertalet verkstads ägare jag känner..

Bla. har jag en Saab.. med trasiga positionsljus/parkeringsljus.. (nu bytta)
Dom är tråkiga att byta.. bla måste man ta ut batteriet en del luftslangar/luftmängd mätare.. så..och jag känner att bilen lyser ju en hel del ändå..
2015 var ena trasig.. på besiktningen sa dom inget...
2016 båda trasiga.. ingen tillsägelse..
För 2 veckor sedan..2 a.. dvs krav att dom byts.. ICQ/ac  så nära 300 kronor för att dom använde 30 sek att kolla funktionen och schassie nummret igår....och nu är bilen trafiksäker igen ICQ/an ja alltså inga andra anmärkningar...

En glasmästare inhyrd  på jobbet berättade ,att bara dom senaste veckorna har dom fått in flera bilar, som blivit underkända med sprickor i framrutan, som dom tydligen haft flera år utan klagande..

Angående polisens möjligheter att enklare kolla oss.
Då jag bla. bygger polisbilar på jobbet, så har firman jag jobbat på som en av flera påbyggare utrustat en del polisbilar med ett datorsystem, som rysligt snabbt kan kontrollera, fordons reg. status..dvs körförbud, trängsel avgifter, skatter ..osv.. som jag fattat det är dessa datorsystem under utvärdering.

Men med dessa kan man nu enklare kontrollera mötande /omkörande trafik.eller ställa fordonet längs en väg.. bla. sas det att dom kunde köra i 60kmt förbi parkerade bilar, och datorn hinner med.

Så visst jag gillar ombyggda fordon,med allt det innebär. men det enda e att följa reglerna.och se till att man har på fötterna.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

33

Jag en bekant som varit besikningsman påSBP , numera kör han flygande åt polisen.

Och han har berättat att bilprovningarnas följs upp med statistik både på stationsnivå och personnivå.
Så men jämna mellanrum fick de prata med chefen , som kanske sa att du har för få låga halvljus eller du är för hård på rost typ.

Det kan ju vara nått sånt som slagit in hos er Micke.
Min uppfattning är att de gånger jag varit inne så har de släppt mer nu när det blivit privat.
Men det är säkert ingen sanning :-)

"ljushuvud"

34

Det kommer bli mer bilinspektorer som åker runt med polisen
och kollar bilar framledes. Bara rätt tycker jag då kan det inte
byggas om hur som helst eller köras med trafikfarliga 50åringar.

35

Mr 56 skrev:

Jag en bekant som varit besikningsman påSBP , numera kör han flygande åt polisen.

Och han har berättat att bilprovningarnas följs upp med statistik både på stationsnivå och personnivå.
Så men jämna mellanrum fick de prata med chefen , som kanske sa att du har för få låga halvljus eller du är för hård på rost typ.

Det kan ju vara nått sånt som slagit in hos er Micke.
Min uppfattning är att de gånger jag varit inne så har de släppt mer nu när det blivit privat.
Men det är säkert ingen sanning :-)

Då jag å jobbets vägnar ganska ofta är och besiktar bilar vill jag nog hålla med herrn att det blivit lite slappare..kan vara olika mellan stationer,vet jag inget om då jag alltid åker till Opus.. Default/hmm
Ridande och hemliga polisen har man ju hört talas om ,men flygande.. ICQ/ae

late,
in love,
and a little drunk..

36 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-02-18 19:40:36)

Poliser i helikopter har man ju sett.
Men frågan är var sitter  Hundföraren?

http://patches.puslingar.se/images/WANT77%20(25).jpg

"ljushuvud"

37

Default/lol

late,
in love,
and a little drunk..

38

I vår värld har så gott som hela vår fordonspark krävt besiktning och när man har köpt en Folkvagn har man så gott som alltid fått med de senaste besiktningsprotokollen så man vet vad man har köpt. Själv kommer jag att kräva av nästa säljare jag köper en gammal folkvagn av att den ska vara nybesiktigad så jag vet vad jag får. Jag hoppas att det blir kutym vid ägarbyte i vår värld så att det inte bara blir skrotbilar som rullar runt på nåder.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

39

nisslars skrev:

I vår värld har så gott som hela vår fordonspark krävt besiktning och när man har köpt en Folkvagn har man så gott som alltid fått med de senaste besiktningsprotokollen så man vet vad man har köpt. Själv kommer jag att kräva av nästa säljare jag köper en gammal folkvagn av att den ska vara nybesiktigad så jag vet vad jag får. Jag hoppas att det blir kutym vid ägarbyte i vår värld så att det inte bara blir skrotbilar som rullar runt på nåder.

¨
Vad har ett besiktingspapper för värde?
Framför allt vad kommer det att ha om tio år?

Jag menar hur många kommer att ha kompetens på gamla VW?

Bilar före 1950 har ju varit besiktningbefriade i rätt många år nu.

Menar du att det är skrotbilar som rullar runt på nåder??

"ljushuvud"

40

Köper jag en folkvagn för några hundra tusen vill jag självklart veta om bromsarna fungerar, att leder och upphängning är ok och att inte balkarna är bortrostade. Man kan ju besikta bilen utan att kravet finns och det var med i diskussionen när förslaget var på remiss att besiktningsbefriade bilar skulle besiktas vid ägarbyte.

Det har varit få pre 50-folkor som har bytt ägare i Sverige, men det kommer att bli en rejäl ökning av besiktningsbefriade nästa år.

Nu rullar en del skrotbilar runt på nåder som varken har bromsar eller styrleder som fungerar och de kommer självklart att bli fler när gruppen besiktningsbefriad ökar. Vissa har även fått för sig att besiktningsbefriad innebär fritt fram vilket det tyvärr är eftersom kontrollen i trafiken är så gott som noll.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

41

Att kontrollera styrleder och bromsar samt böja sig ner och titta efter rost är inte svårt att göra själv.
Eller så kan man köpa tjänsten inga problem.

Man bör kanske komma ihåg att detta förslaget stödejer sig på att det lilla trafikarbetet som 50 år gamla bilar gör.
Och inte orsakar så många olyckor att det är nämvärt, enligt transportstyrelsen.

Bara för att vi här håller på med äldre bilar, så är vi dock en ytterst liten minoritet.
Kolla bara på dina arbetkamrater vad de kör för nått.

Till sist: jag tycker inte att alla måste besiktiga sina fordon var eller vartannat år bara för att några vill kunnan köpa besiktigade bilar.

Vad det gäller fritt fram i trafiken så ska ju synliga poliser sköta det i vardagen, när såg du en polis på vägen sist?
Jag har mött en bil på väg till jobbet i tre månader nu med bara ett halvljus, och hen är nog en större fara än femtio år gammla samlarfordon som framförs några hundra mil om året.

"ljushuvud"

42

Mr 56 skrev:

Nu kör ju jag eget så några arbetskamrater har jag inte och i det garage jag håller till med mitt företag är det jag som håller på med moderna bilar, alltså gamla bubblor. De andra kör 30-talsbilar.

Jag hoppas i alla fall att, utan det finns lag på det, vid ägarbyte blir självklart med en nyligen gjord besiktning. Det är bra för oss och det är bra för besiktningsfirmorna.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

43

Mr 56 bra talat. Har själv varit och tittat på folkvagnar som är nybesiktade med rena papper som jag inte vill ta i med tång. ICQ/ac  Hopplappade med raka plåtar under  och med lagningar som får ett lapptäcke se helt och fint ut i jämförelse. Det enda kravet är att bromsarna tar jämt sedan släpper de igenom bilen om lampor och dyl. fungerar. Besiktningsprotokollet är inte värt papperet det är skrivet på, enl. min mening. Det enda är att själv gå igenom bilen om man vill veta vad man köper ICQ/ab

44

Bilbesiktningen kollar om en bil är trafiksäker och har
lagningar som kan godkännas ...inte hur de ser ut bara
de inte gör fordonet trafikfarligt.

45

nisslars skrev:
Mr 56 skrev:

Nu kör ju jag eget så några arbetskamrater har jag inte och i det garage jag håller till med mitt företag är det jag som håller på med moderna bilar, alltså gamla bubblor. De andra kör 30-talsbilar.

Jag hoppas i alla fall att, utan det finns lag på det, vid ägarbyte blir självklart med en nyligen gjord besiktning. Det är bra för oss och det är bra för besiktningsfirmorna.

Grattis Nisslar du tillhör undataget som bekräftar regeln.
Men slå en koll på Ikea parkerineg en lördagförmiddag eller räkna hur många 50 år eller äldre bilar du ser på Essingeleden.
Om ena handens fingra tar slut är det en bra dag ;-)

Tyvärr måste jag göra dig besviken angående ev lag vid ägarbyte.
Det har diskuterats under remissomgången, men kom inte med o denna förskriften.

Så det är nog dags att du börjar lobba mot ditt riksdagsparti.

"ljushuvud"

46 Senaste redigerad av vwato (2017-02-19 09:28:46)

Intressant att se hur tyckanden blir lag ju längre tråden blir..

Det krävs fortfarande en formalia mellan TS och EU innan man med säkerhet kan säga hur reglerna exakt kommer se ut. Detta kommer fastställas under våren och vi är inte där än.

Det finns statistik från försäkringsbolagen som visar att fordon äldre än 30 år står för 4% av skadekostnaderna men då ska man veta att många bilägare bara har trafikförsäkring och därför inte belastar bolagen med jämförbara kostnader, statistik är inte alltid med sanningen överensstämmande.

Besiktningbefrielse för fordon, som är 50 år samt äldre, är ett förslag som fler borde ställa sig frågande till vad det kommer innebära i praktiken. För MC gäller förslaget 40 år samt äldre.

Regeringen har dessutom överlåtit beslutanderätt till myndigheter som tidigare bara fick iscensätta tagna beslut när det gäller Fordonstrafikförordningen, det talas väldigt tyst om detta men kan leda till samma visa som när gamla Vägverket lekte herre på täppan och körde över fordonsägarna på 1970/80-talet.

De som var med på den tiden minns fortfarande med rysningar vilket drev det var mot fordonshobbyn, några förgrundsfigurer på tidningen Wheels och ACCS lyckades mobilisera folket och ge fordonshatarna, inom VV numera Transportstyrelsen, på tafsen den gången. Så lockas inte alltför mycket av förslaget kring den här flytande femtioårsregeln, den kan stå fordonshobbyn och ägarna dyrt i förlängningen.

Några tankar, fyll på med egna funderingar.

• Man spar 400:- varannat år, ja det är fanimej inte ens ett flak öl utslaget på två år, hur tänker man här..

• Man undviker då av snålhet/dumhet chansen att, genom en hyfsat objektiv kontroll, få reda på fordonets trafiksäkerhetsmässiga brister.

• Man utsätter sig för en ständig risk att hela bilen kontrolleras av personer som genom sin bedömning utfärdar böter. Idag finns det trots allt i registret när bilen är löpande kontrollbesiktad och poliserna får idag en hel del information utan att aktivt kontrollera fordonet.

• Flygande inspektioner kommer frekvent drabba hobbybilar oftare än idag och som sagt, det är en bedömningssport när det gäller besiktning av fordon.

• Antalet fordon som ej kontrolleras kommer öka betydligt och därmed ökar olycksrisken och försäkringspremierna kommer ovillkorligen höjas för gamla bilar.

• Värdet på gamla bilar kommer öka vilket innebär att ägarna vill utöka sina försäkringar och det totala ersättningsbeloppet vid skada. Idag har många bara trafikförsäkring och det gynnar försäkringsbolagen men i framtiden ska dom högre skadekostnaderna betalas så räkna med höjda premier.

• Priset för registreringsbesiktningar kommer förmodligen att stiga eftersom kontrollerna som leder till dessa ökar och arbetsbelastning blir större på en redan idag liten grupp tekniker som utför detta.

• Att tvingas registreringsbesikta kostar bra mycket mer än en kontrollbesiktning varannat år, dessutom kan du tvingas till registreringsbesiktningar oftare, det är ju helt beroende på vem som undersöker din bil och hur ofta du har oturen att träffa på bilinspektörerna.

• Människor med lite vett bakom pannbenet fortsätter naturligtvis besikta sitt fordon varannat år och skiter därmed i myndigheternas huvudlösa förslag. Chansen finns då att bilarna undkommer flygande besiktningar och allt det för med sig.

Nu tar jag en påtår och flinar lite åt hur snålheten ibland bedrar visheten, det kommer att kosta dyrt men alla har ett val och jag rekommenderar att ni gör ett aktivt sådant..   ICQ/af

https://scontent-frt3-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/12797801_226930777652188_2008089785_n.jpg?ig_cache_key=MTE5ODUxOTI0MDA0MjM1MTQ0OA%3D%3D.2
Foto Carl E.

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

47

Jag tror inte de här kommer bli bra o som Eskil 109 skrev de kommer nog bli många bes befriade bruksbilar i framtiden som kan va direkt farliga o det  är stor skillnad på bekvämligheten i en 30 40 tals bil o en sen 60 talare eller tidig 70talare som enligt mej man åker ganska bekvämt i . det hade varit mycket bättre att ändra 30 års regeln istället o göra importen av veteranbilar enklare även från icke eu land .

48 Senaste redigerad av Mr 56 (2017-02-19 13:18:40)

vwato skrev:

• Människor med lite vett bakom pannbenet fortsätter naturligtvis besikta sitt fordon varannat år och skiter därmed i myndigheternas huvudlösa förslag. Chansen finns då att bilarna undkommer flygande besiktningar och allt det för med sig.

Nu tar jag en påtår och flinar lite åt hur snålheten ibland bedrar visheten, det kommer att kosta dyrt men alla har ett val och jag rekommenderar att ni gör ett aktivt sådant..   ICQ/af

https://scontent-frt3-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/e35/12797801_226930777652188_2008089785_n.jpg?ig_cache_key=MTE5ODUxOTI0MDA0MjM1MTQ0OA%3D%3D.2
Foto Carl E.

Bäste VWAUTO, påstår du att jag inte har nått vett bakom pannbenet!!
Detta på grund att jag inte besiktigat mitt besiktningsbefriade fordon varannat år?

På grund av ditt personangrepp avstår jag att kommenter dina övriga påståenden...

"ljushuvud"

49

Mr 56 skrev:

Så det är nog dags att du börjar lobba mot ditt riksdagsparti.

Nu har jag redan varit med och lobbat i den här frågan och kommer även fortsättningsvis att vara det i och med att jag är med i en klubb som är en del av MHRF som varit delaktig i framtagandet av förslaget.

Och ser du mig utanför IKEA en lördag så står det dig fritt att skjuta mig.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

50

Mr 56 skrev:

Bäste VWAUTO, påstår du..

Nej, inget personligt, alla har ett val och hur du agerar är din ensak.

mvh

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.