Intressant att se hur tyckanden blir lag ju längre tråden blir..
Det krävs fortfarande en formalia mellan TS och EU innan man med säkerhet kan säga hur reglerna exakt kommer se ut. Detta kommer fastställas under våren och vi är inte där än.
Det finns statistik från försäkringsbolagen som visar att fordon äldre än 30 år står för 4% av skadekostnaderna men då ska man veta att många bilägare bara har trafikförsäkring och därför inte belastar bolagen med jämförbara kostnader, statistik är inte alltid med sanningen överensstämmande.
Besiktningbefrielse för fordon, som är 50 år samt äldre, är ett förslag som fler borde ställa sig frågande till vad det kommer innebära i praktiken. För MC gäller förslaget 40 år samt äldre.
Regeringen har dessutom överlåtit beslutanderätt till myndigheter som tidigare bara fick iscensätta tagna beslut när det gäller Fordonstrafikförordningen, det talas väldigt tyst om detta men kan leda till samma visa som när gamla Vägverket lekte herre på täppan och körde över fordonsägarna på 1970/80-talet.
De som var med på den tiden minns fortfarande med rysningar vilket drev det var mot fordonshobbyn, några förgrundsfigurer på tidningen Wheels och ACCS lyckades mobilisera folket och ge fordonshatarna, inom VV numera Transportstyrelsen, på tafsen den gången. Så lockas inte alltför mycket av förslaget kring den här flytande femtioårsregeln, den kan stå fordonshobbyn och ägarna dyrt i förlängningen.
Några tankar, fyll på med egna funderingar.
• Man spar 400:- varannat år, ja det är fanimej inte ens ett flak öl utslaget på två år, hur tänker man här..
• Man undviker då av snålhet/dumhet chansen att, genom en hyfsat objektiv kontroll, få reda på fordonets trafiksäkerhetsmässiga brister.
• Man utsätter sig för en ständig risk att hela bilen kontrolleras av personer som genom sin bedömning utfärdar böter. Idag finns det trots allt i registret när bilen är löpande kontrollbesiktad och poliserna får idag en hel del information utan att aktivt kontrollera fordonet.
• Flygande inspektioner kommer frekvent drabba hobbybilar oftare än idag och som sagt, det är en bedömningssport när det gäller besiktning av fordon.
• Antalet fordon som ej kontrolleras kommer öka betydligt och därmed ökar olycksrisken och försäkringspremierna kommer ovillkorligen höjas för gamla bilar.
• Värdet på gamla bilar kommer öka vilket innebär att ägarna vill utöka sina försäkringar och det totala ersättningsbeloppet vid skada. Idag har många bara trafikförsäkring och det gynnar försäkringsbolagen men i framtiden ska dom högre skadekostnaderna betalas så räkna med höjda premier.
• Priset för registreringsbesiktningar kommer förmodligen att stiga eftersom kontrollerna som leder till dessa ökar och arbetsbelastning blir större på en redan idag liten grupp tekniker som utför detta.
• Att tvingas registreringsbesikta kostar bra mycket mer än en kontrollbesiktning varannat år, dessutom kan du tvingas till registreringsbesiktningar oftare, det är ju helt beroende på vem som undersöker din bil och hur ofta du har oturen att träffa på bilinspektörerna.
• Människor med lite vett bakom pannbenet fortsätter naturligtvis besikta sitt fordon varannat år och skiter därmed i myndigheternas huvudlösa förslag. Chansen finns då att bilarna undkommer flygande besiktningar och allt det för med sig.
Nu tar jag en påtår och flinar lite åt hur snålheten ibland bedrar visheten, det kommer att kosta dyrt men alla har ett val och jag rekommenderar att ni gör ett aktivt sådant..

Foto Carl E.
One humans junk is another's vwomens or mans treasure.
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.