1

Jag fick ett tips på en T3 som stod i en gammal verkstad som en bekants bekant köpt.
En röd enkelhytt (Magnum?) som enligt utsago bara skulle gått 4000 mil.
Gubben som hade haft verkstaden köpte pickisen ny och lade ner verkstaden så pickisen fick stå kvar inomhus och användes bara vid mindre utflykter istället för att slita hund.
Gubben hade dött och pickisen stod kvar med alla inventarier.

Så långt känner alla vittring ICQ/af

Efter tjatande och pratande och månader som gått så fick jag aktuell info, det var en bay enkelhytt i vrakstandard.

Ähhmeeeskiiiitåxå!

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

2

KÖÖÖÖÖÖÖÖP !!!!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Farsan hade sett en riktigt fin Typ 3 Variant på en industritomt, så jag kastade mig i bilen. Väl framme så var det en fin ..... VAZ kombi.  ICQ/ac

4

Å jag drog iväg 5-6 mil för att kolla på en Karmann Ghia ståendes bakom ett gammalt sågverk. Hittade dock ingen och fick vända slokörad hemåt, träffade tipsaren senare och frågade om Ghian. - Nä, ingen sån ,En KarMan Kran !  Traktordriven lyftkran alltså....

You´ll never know...

5

En brun vw... En sån där gammal med delad bakruta.... Wow tänkte man...
På plats visades att den bruna splitten var en blå -68.... Default/lol  Default/lol

6

Förra chefen hade sett en tvåfärgad VW buss vid en gård när de var ute i skogen och gick. Wow tänkte jag, åkte dit och fann en ..... Hanomagbuss! Visserligen tvåfärgad och med tyskt ursprung men...

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

7

det börja med att en kompis hade fått reda på att en av hans kompisar hade en flickvän vars farfar hade en jättegammal bagge med delad bakruta och den va nog så gammal att den också hade delad framruta....

nåja jag sökte reda på denna kompis som nu inte mera va ihop med flickvännen så han vägra att ta kontakt med henne, efter många om och men så fick jag iaf namnet på henne

ringde upp och fick prata med mor i huset, tyvärr va inte dottern hemma så jag fråga ut mamman.
hon sa att det inte va delad bakruta och inte delad framruta för den delen heller men det va nog en liten rund bakruta iaf sa hon

ok, tänkte jag då e det ju en oval iaf

jag ringde upp henne och hon sa att baggen fanns kvar och hon hade fått den av sin farfar
och hon ville inte sälja den för hon skulle fixa upp den till sin 18 års dag. va nog lite rostig påstod hon men det fanndes några nya skärmar med som hon skulle byta

coolt tänkte jag med en ung tjej som skall fixa upp en oval bubbla ICQ/ab

efter ett par år så ringde det hon upp o undra om jag fortfarande var intresserad av
bubblan för hon hade tröttnat på renoveringen

jo sa jag o frågade lite mer om bilen
då fick jag reda på att det inte alls va en oval utan att det nog va en från tidigt 60-tal iaf sa hon för gammal va den ju

efter många om och men så fick jag komma över o se till garaget va nu denna bubbla va egentligen
och gissa va det stod bakom garagedörren när jag öppna

jo något som va min högsta dröm när jag va 17 o ville ha en bil

en 1303S..
aldrig ha jag blivit så besviken att se en bubbla

ålands volkswagen klubb på facebook

8

Var i Åre i å jobbets vägnar o frågade efter luftkylda vw. "Jo det bor en man i det gula huset ,han har en med delad bakruta som han brukar köra med"
3min. senare"Jo det var en 63-a med soltak som min syster sålde för 3år sedan"  "Men nere i byn så har Ica handlarn en med delad bakruta,åk dit"
3min senare :Har du en vw? "Nej ,den har min dotter fått" Jaha,vad var det för årsmodell? "Det var en -73a!"  .......Vart  finns den dolda kameran? dom driver med mig!
Kändes lite tomt att åka vidare,tror inte att jag blivit så grundlurad varken för eller efter ICQ/an
Tar alla tips med lite mer nypa salt efter detta  ICQ/ag

9

Jag fick tips om ett splittskåp ståendes vid en ödegård. Tipsaren som också hade en splittbuss ville ha något i "finders fee" så han fick en mycket fin bakkofångare av slash-modell o jag fick koordinater. Det skulle vara en sån utan keps...ni vet.  ICQ/ad

Killen hade sett den för typ 6 månader sen tagit några bilder på den ganska friska bussen o låtit den stå kvar....nu jävlar tänkte jag. Åkte dit med honom som vägvisare...för att hitta....inte ett skit!  Den var borta! Pressad. Gårdens övriga skrot låg i en snygg förvriden hög på gårdsplanen, harvar, en såmaskin o nån vagn. Bussen var borta....

LÅT ALDRIG NÅGOT STÅ..... Default/yikes  Default/yikes

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

10

En kollega som har ungefär lika mycket koll på bilar som jag har på kvantfysik, deklarerade vid en fikapaus:

"Hörru Jonas, det står en sån där blå gammal VW-buss med logga framtill parkerad på en garageuppfart vid ett ödehus en bit här upp i skogen."

Rock n' roll tänkte jag, eftersom "en bit här upp i skogen" innebär en gammal Dalabygd där det mycket väl skulle kunna tänkas stå en dylik farkost. Så jag fick en vägbeskrivning, dundrade iväg med klar splittsmak i munnen. Väl på plats visade det sig vara en rostig och punkterad LT31 som tillhört en rörfirma i Leksand. Hade ju vissrligen loggat skåp, men LT31... Nä tack!  ICQ/ab

"Daddy Cool"

11

En polare fick ett tips av en kille han kände om att det skulle stå en split lyxbuss långt ute på ett fält utanför Enköping. Polaren frågade om jag ville med och kolla på den och det var det ju liksom ingen tvekan om att man ville. Vi åkte ut till vägs ände och fick sedan promenera i högt gräs ett par km. På långt håll kunde man se takfönster!!! Pulsen var väl uppe på 200 när man såg skepnaden...

Men när man allt eftersom kom närmare och närmare så började formerna dra iväg bort från det så välkända VW-bussens. Det var en Ford Taunus lyxmodell. OK, rätt så kul bil men inte VW. Jädrar vad besvikna vi blev och han polarens kompis skämdes en hel del...  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

12

25hpman skrev:

LÅT ALDRIG NÅGOT STÅ..... Default/yikes  Default/yikes

Jag letade ju en hel vinter med moppe efter Demians barndoor 50, sen när jag och kompisen kom till rätt plats på våren var den borta! Haha, så kan det gå. Tror jag inte ens var medlem på något forum när det här utspelade sig, så jag hade inte så stor koll på vad som hände i träsket.

13

Fick för några år sen ett tips om en splittdubbelhytt som stod på en ödetomt uppe på ett berg bakom polaren.
Väl hos polaren hade man knappt tid å fika innan jag klättrade upp, doch fick jag stanna halvvägs då pumpen gick för fullt pga backen och upphetsningen  ICQ/ag  Väl uppe letar jag upp garaget som håller på och rasar ihop, där inne i dunklet står en................................................................ enkelhytts late bay.  ICQ/ac

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

14

det började med 50a som blev en 54a som till slut som var en svart 56a , och likförbannat köpte man inte den .... ICQ/am 

men men livet går vidare ..

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

15

När jag köpte en bil i fjol, sade säljaren (apropå mitt VW-intresse) att "syrrans svärfar har en med delad bakruta står, som han skall renovera när han nu snart blir pensionär".
Default/lol

Jag frågade inte vidare......

16

Tipset som kom från min chef att det stod en 50tals folkabuss på ägorna han jagar på.. ett träd hade vält över den strax utanför årsunda, många dagars letande utan resultat fick chefen och markägaren att åka ut, märkligt nog  borta ICQ/ac

17

Jag blev uppringd av en snubbe som sa så här; - Jag har en sån där buss med delad framruta om du vill kan du ta över den billigt.
Jag körde de fjuttiga 17 milen in i ingenmansland i Norrbotten och kom fram till hans gård, säkert absolut sista platsen efter de milslånga grusvägarna.
Jo vi går och kikar bakom ladan sa han, fortfarande pratandes om den där gula med delad framruta och däcket fram... Precis runt hörnet stod den där, den mest sönderrostade 76:a stackars buss jag sett. Jovisst däcket fram men sen då ICQ/ag Lika lång väg hem med tomt släp...

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss