1

Tjenare,
Har fått äran att äga en vw buss igen Default/smile
denna gången en 79:a med insprut å grejjer..
Kan ärligt säga att jag har dålig koll på bilar överlag så de kommer nog bli ganska många dumma frågor Default/smile

Har efter ca 7 års stillastående fått igång bilen, ska byta olja o filter på den, är det något annat man ska byta när man endå är igång med de??
Tändstift??
Tändspole??
Fördelarlock och kablar??
Spridare??

Sitter några runda grejjer under motorn, som man kanske kan skruva ut osv, någon sil eller nått kanske, ska man plocka ner de med??
och byta??

Någon som vet vilken motor man har i en sån här bil??

Ha en kanon kväll allihopa

Post's attachments

1.jpg, 129.9 kb, 640 x 480
1.jpg 129.9 kb, 248 downloads since 2016-12-04 

3 (1).jpg, 108.7 kb, 640 x 480
3 (1).jpg 108.7 kb, 224 downloads since 2016-12-04 

5 (1).jpg, 113.98 kb, 640 x 480
5 (1).jpg 113.98 kb, 226 downloads since 2016-12-04 

2

Ingen som har tips o lite goa tricks till denna bil och dess motor,,
Tycker ni man ska köra med bly ersättning i soppan??

Ha de kanon..

3 Senaste redigerad av kee (2016-12-07 09:21:15)

Ingen blyersättning i såsen!

Och exakt vad du menar med "runda grejer under motorn" är u svårt, men jag skulle kunna tro att det är stötstängerna du menar. I övrigt har du fotograferat termostaten (liten "bälg" med en vajer ut ur) och ngt lock (till oljesystemet?)

Jag hade:

- Tankat i färsk soppa, finns det mycket gammal bensin kvar i tanken bör man nog tappa ur den först. Kontrollera bränsleledningarnas kondition och byt ut spruckna/torra slangar mot nya högkvalitetsslangar (tex Semperit på Swedol)
- Uppdaterat tändningssystemet med nya brytare och kondensator, alternativt monterat dit ett brytarlöst system på en gång, alternativt bara kontrollera skicket på grejerna samt justera brytaravståndet.
- Nytt fördelarlock och rotor (som du ju skrev), även nya stift och om kablarna är dåliga (rent okulärt) byt ut klabbet så vet du att du kan köra ett tag med de nya grejerna. Tändspolen brukar inte behöva bytas ut, men det märker man snart om man fortfarande har problem trots att allt annat är nytt. Tändstiften är riktigt mariga att byta på en typ4-motor, så en lång, magnetisk hylsa för dessa stift är en stark rekommendation. Ett snitt är väl att det ligger fem-tio stycken stift under varje typ4-motors kylplåtar.
- Ev montera ett bränslefilter (men det kan man göra när man fått igång motorn)
- Nytt filter och ny olja (denna maskin har väl även ett pappfilter till luften och om det är smutsigt så bör ju även det bytas såklart), jag rekommenderar tjock mineralolja typ 20/50 eller liknande, experter brukar tillfoga att det ska vara mycket zink i oljan. Om även oljesilen (för även typ4 har väl en sån?) bör tas ner och rengöras är jag inte rätt person att svara på, men om maskin är tömd för oljebyte kan man ju skruva ner även denna för rengöring/service.

Jag kan inte mycket om dessa insprutningssystem, så jag hoppas någon annan kan ge ngt bra tips, men såvitt jag förstått det, så ska man inte behöva göra något särskilt åt insprutningen om motorn i övrigt går bra. "Ventilknacket" ska tystna efter ett tag när oljetrycket byggts upp överallt i motorn, annars ska man även kunna justera de hydrauliska lyftarna som denna motor har, men det vet jag inget om.

Vi börjar så, så får vi se vad för mer info och frågor som dyker upp...

Lycka till! ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

4

Här har du länk till en plats där du kan ladda ned Bentleys manual. Det är VW Americas egna manual, täker ALLT kring dessa bussar.
http://www.realboxer.se/vw/VW%20T2%20Of … 201979.pdf

Du har med största sannolikhet en 2-liters motor, beror ju på om någon har bytt motor under årens lopp? Du ser det på motornumret som är stansat någonstans. Börjar det med GE är det definitivt en 2-liters. Efterssom du har en -79 har du lite annorlunda toppar mot övriga motorer. Det skiljer i hur flänsarna på värmekamrarna ser ut = andra värmekammare och packningar.

Du skall definitivt byta ALLA snuttar av gammal bensinslang. Motorbränder är inge kul. Det sitter en luring gömd bakom reservhjulsbaljan till vänster i motorrummet. Du kommer lättast åt den om du skruvar bort bakljuset. Den är till ventilationssystemet till tanken. Det sitter kolkanistrar uppe i luftintagen.

/Janne

Bay 78 Kleinbus under uppsvetsning, Bay 77 Donatorbuss (skrotad nu), T23 projekt

5

Tjenare,
Tusen tack för eran input på vad man ska göra med bil stackarn Default/smile

Den där oljesilen, vart hittar jag den, den runda "brickan" med två bult som håller den på plats??
det finns en till sådan lite närmare växellådan.. är det där oljesilen sitter??
Finns det något gött man kan blanda soppan med för att göra "rent" i bränsle systemet, typ spridare osv..
Grym service handbok Default/smile blir några veckors kvällsläsning med den Default/smile

Är de någon annan med tips och tricks så e de bara till att skriva Default/smile
har förövrigt en Swe Therm gasol värmare, någon som har koll på hur dom funkar eller??

Ha de gött

6

Nu blev jag lite osäker, men visst har väl även typ4 oljesil, trots att det även sitter ett vanligt filter? Oljesilen sitter iaf centrerat på blocket undertill, jag tycker man kan ana den på någon av bilderna.

Jag är mycket skeptisk till "mirakelkurer" man häller i bränslet. Har du anledning att tro att soppan är dålig (gammal), tappa då ur den i samma veva du byter olja. Jag har själv aldrig haft problem med soppa som stått i något år, men vill man göra det rätt ska man byta ut soppan.

Att du kollar däcktrycket (jag kör högt tryck i C-däck, brukar gå på 4bar runt om), fyller på spolarvätska  ICQ/ad  och kollar alla lampor när du håller på förutsätter jag. Glöm inte varningstriangeln!  ICQ/ae

7

Tjenare,

Den där oljesilen vilken utav bilderna är den med på??
e de bara till att skruva loss och göra rent??

övre eller undre bilden?? någon som vet??

Ha de gött

Post's attachments

1.jpg, 129.9 kb, 640 x 480
1.jpg 129.9 kb, 231 downloads since 2016-12-09 

5.jpg, 433.33 kb, 1965 x 1041
5.jpg 433.33 kb, 234 downloads since 2016-12-09 

8 Senaste redigerad av RobinB (2016-12-09 20:58:20)

Det är nog på nedre bilden som du hittar oljesilen. Jag skulle nog köpt hem ny sil och nya packningar till silen och bytt.
På ratwell.com hittar du mycket intressant också.

9

Dra inte den skruven för hårt när du sätter tillbaka locket!!
Kommer inte ihåg momentet just nu, men googla på det, annars riskerar du att få leta nytt motorblock

1975 latebay med ´79 GE motor

10

kee skrev:

Får jag fråga varför? Frågan är högaktuell då jag har samma typ av motor och har slagit i lite blyersättning...  ICQ/an

T2 Transporter Pick-up EH -78
T2 Kleinbus -75

11

VW bytte ventiler vid ca -68 (ta mig inte på datumet om ni har en motor därikring så sök exaktare info. ) dessa klarar sig utan giftet i ersättningen.

Har du hällt i det i tanken, motorn tar inte skada av det. En del måste ju alltid hälla i det. Men har du en 70-tals vw så är det ju skönt att slippa dutta med det vid varje tankning.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

12

Gimbo skrev:
kee skrev:

Får jag fråga varför? Frågan är högaktuell då jag har samma typ av motor och har slagit i lite blyersättning...  ICQ/an

Se Davids svar här ovan. Vill även tillägga att jag sett exempel på förgasare där dessa salter fällt ut i flottörhuset och det är ingen rolig syn. Har du bara hällt i någon enstaka omgång kommer det förmodligen inte leda till några problem, men det man vill undvika är att få problem på sikt. Dessutom undviker du en (liten) kostnad, samt ett extra moment att komma ihåg vid pumpen. Bättre isf att lägga energi på att skriva upp mätarställning samt räkna ut soppaförbrukning när du tankar.

Det kanske märkligaste med "blyersättningsfenomenet" som jag med rätta tycker vi kan kalla det, är att många använder det utan att vara säkra på om det behövs. I andra fall läser man ju på först, tex vilken olja som är lämpligast för motorn, men inte när det kommer till detta additiv.

Skulle även gärna höra lite input från folk med äldre vagnar om de använder blyersättning eller inte.