Ingen blyersättning i såsen!
Och exakt vad du menar med "runda grejer under motorn" är u svårt, men jag skulle kunna tro att det är stötstängerna du menar. I övrigt har du fotograferat termostaten (liten "bälg" med en vajer ut ur) och ngt lock (till oljesystemet?)
Jag hade:
- Tankat i färsk soppa, finns det mycket gammal bensin kvar i tanken bör man nog tappa ur den först. Kontrollera bränsleledningarnas kondition och byt ut spruckna/torra slangar mot nya högkvalitetsslangar (tex Semperit på Swedol)
- Uppdaterat tändningssystemet med nya brytare och kondensator, alternativt monterat dit ett brytarlöst system på en gång, alternativt bara kontrollera skicket på grejerna samt justera brytaravståndet.
- Nytt fördelarlock och rotor (som du ju skrev), även nya stift och om kablarna är dåliga (rent okulärt) byt ut klabbet så vet du att du kan köra ett tag med de nya grejerna. Tändspolen brukar inte behöva bytas ut, men det märker man snart om man fortfarande har problem trots att allt annat är nytt. Tändstiften är riktigt mariga att byta på en typ4-motor, så en lång, magnetisk hylsa för dessa stift är en stark rekommendation. Ett snitt är väl att det ligger fem-tio stycken stift under varje typ4-motors kylplåtar.
- Ev montera ett bränslefilter (men det kan man göra när man fått igång motorn)
- Nytt filter och ny olja (denna maskin har väl även ett pappfilter till luften och om det är smutsigt så bör ju även det bytas såklart), jag rekommenderar tjock mineralolja typ 20/50 eller liknande, experter brukar tillfoga att det ska vara mycket zink i oljan. Om även oljesilen (för även typ4 har väl en sån?) bör tas ner och rengöras är jag inte rätt person att svara på, men om maskin är tömd för oljebyte kan man ju skruva ner även denna för rengöring/service.
Jag kan inte mycket om dessa insprutningssystem, så jag hoppas någon annan kan ge ngt bra tips, men såvitt jag förstått det, så ska man inte behöva göra något särskilt åt insprutningen om motorn i övrigt går bra. "Ventilknacket" ska tystna efter ett tag när oljetrycket byggts upp överallt i motorn, annars ska man även kunna justera de hydrauliska lyftarna som denna motor har, men det vet jag inget om.
Vi börjar så, så får vi se vad för mer info och frågor som dyker upp...
Lycka till! 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't