Filade bort presshylsorna och drog loss slangarna. Sen var det bara att ersätta med vanlig slang och klammer. bra "hullingar" i niplarna så de lär aldrig kunna släppa, även fast det är vanliga klammer. Det var samma dimension på slangarna som de som går till "fuel rail" rören.
Ah tackar, bra att ha i bakhuvudet när jag fortsätter bränsleslangsbytet!
För övrigt kikade jag i din earlybay enkelhytt projekttråd, vilken jäkla goding till arbetsfordon. Och en Alfa 159 på tomten på någon bild också. Stilpoäng 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Nu är alla bränsleslangar på motorn bytta (utom till spridarna), till slut fick jag loss de nedre skruvarna till skiljeväggen och en följdfråga dyker upp:
- Behövs de två nedre skruvarna som går genom golvet upp i skiljeväggen? Jag har ingen lust att bråka med de skruvarna i framtiden för de känns väldigt överflödiga?
Nu när skiljeväggen är borta har jag börjat byta de små slangstumparna som sitter på tankavluftningsrören. Herregud vad hårt de små slangstumparna sitter vill jag lova!
När de tre sista slangstumparna har bytts ska jag beställa tankpåfyllningsrörets gummin så att inget läcker i rondellerna när man kommer framgungandes som regalskeppet Vasa!
Vi kan ju verkligen säga att det var tur att jag byter slangstumparna för ett av rören satt inte ens fast utan låg och hängde.
Dessutom har bensinslangen hittils varit i rätt så dåligt skick med torrsprickor och ganska bräckliga. Till råga på allt var en del slang grön (?!) vilket är lagom snyggt och mitt psyke har svårt att acceptera slangklämmor som sitter åt olika håll och med dålig tkomst. Nu kommer alla slangklämmor att sitta på samma håll och med bäst åtkomst. 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
och som grädde på moset har jag fått offert på vad elvärmegolvet kommer att kosta...... 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Vad blir det för elvärmegolv då..? 
late,
in love,
and a little drunk..
Ebeco foil kit. Bara 0.3mm tjockt!
De sätter ihop ett minikitt till mig med en löpmeter av ena bredden och en löpmeter av en annan bredd så att jag kan koppla ihop de perfekt efter mina interiörmått.
Fast installation får inte förekomma där värmegolvet är så mitt kök och mina stolar måste värmegolvet anpassa sig efter.
Det kostar en slant men känslan av att stå inkopplad på elstolpe och vrida upp termostaten i värmegolvet måste ju bli obetalbar när det är lite svalt.
Och hur fett kommer det inte vara att ha golvvärme i sin sjuttitalsfolkabuss?? 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Gött..vad är en slant?PM:a om du inte vill skriva ut.. 
late,
in love,
and a little drunk..
Summan är ingen fara, många lägger mer på typ kolvringar eller annat tråkigt. 
Värmegolvet går på bra nära tre tusen kr jämnt.
Då får jag:
1m 43cm bredd
1m 53cm bredd
Lite inkopplingsdetaljer
Transformator (48v)
Termostat
3kvm värmeisolering (vill ju rikta värmen åt ett håll
)
Tillräckligt för att värma ca 1kvm om jag räknat rätt. Tanken är att det ska fungera med campingel och när jag får lust att köpa stort fritidsbatteri och större solpaneler ska det gå att fricampa enellanåt med lite underhållsvärme i golvet. Det drog inte särskilt mycket per kvm så det kan gå ett tag på befintliga batteriet.
Jag tror det tog 40w/kvm eller liknande.
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Oj,inte mer än 40 W..effekt som en glödlampa alltså..räcker den värmen? 
late,
in love,
and a little drunk..
Återstår att se. Det är deras officiella lösning till montage i husvagnar och husbilar så jag ger det ett försök.
Funkar det så kommer det ju att bli totalt jäkla kanonsköt om fossingarna när de planteras mot golvytan på morgonkvisten.
Det tillsammans med värmemadrass kommer ju göra komforten på hotellklass. 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Ja och så frukost på sängen så är det ju komplett sen..
Ska följas..dokumentera väl..! 
late,
in love,
and a little drunk..
Hej
Vi har samma golvvärme mattor i våran husbil under bordet. Går att styra i två steg 24 och 48 volt via transformator. Det som mattan gör är att värma golvet och man känner skillnad mellan området med värme och utan men...det känns absolut ingen värme ovanför golvet. Har du fötterna en bit ifrån golvet fryser du. Du kan ej värma upp din bus enbart med mattorna det är bara en tillskott till gasolvärmen, inget mer.
Jag skulle rekommendera dig att investera i en modern eberspächer som styrs via termostat,app m.m då har du nått som fungera.
Typ sånt här
Bra att få lite input från användare. Jag förväntar mig inte någon värmestrålning från golvet utan mer att skapa en barriär för kallraset mellan undersida buss och insida på golv så det låter lite som du skriver om jag förstår dig rätt.
En värmare kommer att fixas framöver men denna säsongen handlar det mest om att få bussen brukbar. Och vem vet vad besiktningen känner för när det blir dags?
Bussen har en värmare undertill men bensinslangen till den är pluggad så skicket lär väl vaa där efter?
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Äntligen fått tag i några meter av vit vinyl till bra pris!
Snart dags att klä innertaket men flrst - vem kan tala om var jag kan köpa 3M spraylim i Uppsalatrakten eller norra Stockholm? (Brukade använde 3M lim 76/77 eller vad det hette men vet inte var jag köper det efter att jag flyttade hit?)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
kanske kan beställa härifrån??
http://www.laitis.se/verktyg/fastmassor … GAod6MQDEw
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Där finns ja, men det är så mycket roligare att bränna kontanter i butik.
Hittade dock nu på morgonkvisten att det finns ett ahlsells i Arlandastad så där kan jag köpa. Det måste dessutom vara 3M 76 för min del då det är för vinyl och liknande.
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
En del har hänt sedan senast men det känns ibland som att det går långsamt.
Innertaket är nu färdigsnidat bakifrån fram till och med runt popupen vilket känns bra. Som tur är gick det bra att maskera den fula ramen runt poppen. Lite spraylim och vinyl på taket så kommer det säkert att bli fräscht. Jag måste dock avvakta med att montera upp det med den vita vinylen så att jag inte behöver fortsätta meka i bussen och smutsar ner taket direkt.
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Jag fick äntligen bort linoljan genom att pensla på syra (Pingens acid clean) och låta det gotta sig lite innan jag gick över det med roterande stålborste. Gick relativt enkelt att sprätta bort linoljan då utan att gå genom originallacken. Efteråt fick det dock rengöras vidare med typ fläckborttagarsvamp och mer syra, sedan tvättat rikligt med silikonborttagningsmedel.
Några områden behöver mer omsorg men nu finns i alla fall ljuddämpningsmatta på nästan alla ytor! 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Bromsfixandet har fortsatt lite grann också. Huvudcylinder har bytts ut och efter ordentlig rengöring av de gamla delar flyttades de över på nya huvudcylindern. Hela undersidan av bussen har ett nästan cm tjockt lager av rostskyddsgucka - på ALLT! inklusive slangar och bromsvätskebehållare osv så det har blivit lite pill med rengöring för att över huvud taget se vad det är för dimension på skruvar och muttrar.
När jag skulle byta bromsslangar fram idag såg jag hur slitet allt som inte blivit täckt av ett cmtjockt lager av rostskyddsgucka har blivit. Bromsrören till oken var helt slut och överlevde inte demontering av slangen men rören genom chassit var i rätt bra skick verkar det som efter rengöring så slang sitter nu monterad på både höger och vänster fram samt nya bromsrör från slang till ok har börjat bockas. Tyvärr behöver jag köpa nya bromsnippelmuttrar så det blev inte klart idag.
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Fråga: Jag plockade av tankpåfyllningsarmaturen i helgen och mitt bestod av det vanliga gummit vid tanklocket:
https://www.paruzzi.com/se/t2-bus/brans … kar/23492/
samt gummiövergången vid tanken:
https://www.paruzzi.com/se/t2-bus/brans … kar/23937/
Det sistnämnda verkar ju dock inte höra hemma på en 78 latebay så hur kommer det sig att jag har en sådan och ska det fungera med en 68-71 gummiövergång enligt länken ovan ändå?
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Det sistnämnda är för långt du behöver max 10cm men diametern vet jag inte. Hitta du inget för T2 latebay?
Nån här på Boxerville köpte passande slang och sålde det som var kvar men minns inte vem det var.
Det var jag som fixade slang. Den ska va 57 mm invändigt.
Martin A
73 2017-02-14 17:20:43 Senaste redigerad av FredrikAssarsson (2017-02-14 17:30:43)
Enligt paruzzi ska jag då ha denna: (med fånigt pris, vadå.. ingår en guldtacka och butler på köpet?)
https://www.paruzzi.com/se/t2-bus/brans … kar/20491/
Men den ersätter ju hela tankpåfyllningsröret så det var ju inte heller rätt. (Förutom den invändiga 57mm diametern, tack Martin!)
57mm innerdiameter bränsleslang fanns på do88 så det får bli en till beställning därifrån.
Och fråga nr2: var får jag tag i bromsvätskeslangen mellan reservoiren på huvudcylindern och behållaren under förarstolen?
Edit: den hittade jag på paruzzi. Nu går det framåt!
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
Den där kan du ju inte köpa, kolla på Swedol om dom inte har en slang som tål bränsle med rätt dimension.
Ska kolla hemma om jag fick någon slang över när jag bytte, hur lång bit behöver du?
/foppa
Enligt paruzzi ska jag då ha denna: (med fånigt pris, vadå.. ingår en guldtacka och butler på köpet?)
https://www.paruzzi.com/se/t2-bus/brans … kar/20491/Men den ersätter ju hela tankpåfyllningsröret så det var ju inte heller rätt. (Förutom den invändiga 57mm diametern, tack Martin!)
Var har ni andra handlat?
Och fråga nr2: var får jag tag i bromsvätskeslangen mellan reservoiren på huvudcylindern och behållaren under förarstolen? 12mm invändig tyckte jag att den var och den jag fick med beställningen från classicvw var ju bara typ 8mm?
Redan kollat swedol och de hade inte rätt innerdiameter.
Jag hittade dock på do88.se för en dryg hundring (100mm x 57mm) så den tar jag. Tack ändå! 
Nu är det en 1978 VW Latebay camper
Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.
