Blev nyfiken, har du 86mm veven i blocket på bilden? Med så mycket frigång till kamaxeln!
52 2017-02-08 23:17:56 Senaste redigerad av mettis (2017-02-08 23:19:09)
Blev nyfiken, har du 86mm veven i blocket på bilden? Med så mycket frigång till kamaxeln!
Ja, faktiskt! -Vetefan, på mina andra 2387-motorer har jag fått kapa ut en bit på kammens gods.....
Men jag har ju slipat på vevstakarna, och slipat liite på kammen, vid lagerlägena....
(Kanske skulle jag köpt en 88mm !! ?-)
Men å andra sidan är ju blocket närmast "genomslipat" på ovansidan, och förstärkt med Epoxy...
nwiderlund skrev:Blev nyfiken, har du 86mm veven i blocket på bilden? Med så mycket frigång till kamaxeln!
Ja, faktiskt! -Vetefan, på mina andra 2387-motorer har jag fått kapa ut en bit på kammens gods.....
Men jag har ju slipat på vevstakarna, och slipat liite på kammen, vid lagerlägena....
(Kanske skulle jag köpt en 88mm !! ?-)
Men å andra sidan är ju blocket närmast "genomslipat" på ovansidan, och förstärkt med Epoxy...
Är det så att stakarna blir smidigare i storänden när man kör cheva-lager! Ofta är kammen nästan halverad för att ge plats på de bilder jag hittat, då med 84 vev! Du måste ha bra stakar med liten storända.
Jag länkade just till "Hebmuller" en 10 år gammal sida, som ligger kvar på nätet (inte längre mitt abbonemang..)
http://hem.bredband.net/b777633/pics/Me … er2007.htm
Där finns bilder på denna vev och stakar som jag då köpte, och som "överlevt" till dags dato ,-)
Satte ihop "short-blocket" igår (men får erkänna att jag fick slipa ur liite till, och sätta ihop en andra gång!)
Anledningen till att detta block blev "liggandes" var att jag råkat fräsa ur för mkt på främre lagrets yta....
Jag har svarvat till en "extra" distans för detta lager ....
Distansringar för cyl... Tog lite för lite, har nu 1,6mm vändhöjd. får räkna lite på detta, ev slipa ner dom lite till?
Yes , men spelar ju ingen roll 1,6 e plenty ....
Mvh
Fb : JES autoservice
Tlf: 0760101483
59 2017-02-11 22:15:52 Senaste redigerad av mettis (2017-06-17 16:21:36)
Jag skall slipa mera på distansringarna, som de ser ut nu är det bara 11:1 i komp. Denna skall ju gå på E85 (14:1 i komp?)
Imorrn skall jag börja skära ut för ventiler...
60 2017-02-11 23:05:34 Senaste redigerad av erich (2017-02-11 23:07:16)
Ser så bra ut Mettis , utmanar dig til lite buggykjörning til sommaren då Du kan välja mellan Knutstorp , Anderstorp eller strippen ...
Eller e inte rundt ock rundt din grej ??
Mvh
Erich
Fb : JES autoservice
Tlf: 0760101483
61 2017-02-16 19:20:25 Senaste redigerad av mettis (2017-06-17 16:23:41)
Vändhöjd blev 1,6mm, cc i toppar 40cc +3cc ventilurtag = 11:1, Vill ha 14:1.
Slipa ner ringarna och svarva av yttersta kanten på kolvarna 1mm (dia 78mm) och ta sedan ur för ventiler.
1mm avsvarvning på kolv ger 4,8cc, -3cc för ventilurtag, 1mm vändhöjd och 39cc ger 14:1,
Då skall ringar slipas från 2,7 till 1mm vändhöjd, idag 10,6 blir 9,1mm
Hmmm.. När jag nu provmonterade såg jag att jag hade "tänkt fel".. Mätte från kant utan cylinder, så jag kunde gjort större "dom"...
Jag har märkt kolvar med nr, och börjat "fräsa" ventilurtag med hemmagjorda, pålödda skär på ventiler.
Jag försökte fixa detta på jobbet med riktiga verktyg, satte fast kolven i en vevstake - det "högg" och staken vreds = kolven förstördes ;-(
Här har jag sågat ur den förstörda för att se hur mkt material det egentligen finns att "spela med"...
Hämtade några postpaket idag, Beställda, "längre än original" stötstångsrör (och lite annat) från LogMech. (visst ja, till en annan motor ,-)
Och en shiftlight med inställbart varvtal från Kina 100 spänn!
Från LogMech smutta mässingsmuttrar M8 med 11mm skalle till mitt 2" ormbo, som skall sitta på Buggy'n nästa år!
Och Erich, blir nog bara Bug-Run för mig och Buggyn....
62 2017-02-16 19:50:11 Senaste redigerad av erich (2017-02-16 19:54:56)
Säkert inte mycket mer här heller , fullt upp .. men forsöka kan man , tidsoptimist som man e
Hoppas du lyckas med motorn nu ..
Mvh
Erich
Fb : JES autoservice
Tlf: 0760101483
Spännande o se om det bli något ryt i maskinen sen!
Mycket känsla av galen professor här, på ett positivt sätt
Renoverar Beach Buggy byggd 82' hämtad i en lada på landet.
Spännande o se om det bli något ryt i maskinen sen!
Mycket känsla av galen professor här, på ett positivt sätt
Blir ganska exakt samma maskin som jag kört med i 15år(?), i o m samma toppar och kam (Super-Flo 44/37mm och kam FK87)
Att jag byter block, cylsats och en vevstake till samma som innan påverkar ju inte.
Sen är det ju "dagsformen", och att allt skall hålla, som avgör - buggy'n borde gå fortare än när jag hade motorn i denna...?
Alltid kul med motortrådar En fundering! när cylindrarna är så grymt utflyttade, har kolven
någon styrning kvar när den vänder, finns det inte risk att den börjar kantra?
Alltid kul med motortrådar
En fundering! när cylindrarna är så grymt utflyttade, har kolven
någon styrning kvar när den vänder, finns det inte risk att den börjar kantra?
Skall man vara seriös (som Svwerker) så tar man upp hålen i blocket just för cyl, och sparar någon 0,10mm under dessa så det fortsätter styra kolven.
När man schimsar mera än ca 6-7mm så är det ju ett annat mått på cyl-skirtsen som går ner i blocket.
Jag har inte denna möjlighet för maskinbearbetning, men rekommenderar andra när de lägger uppdrag att mäta in och spara material i blocket..!
67 2017-02-22 22:46:46 Senaste redigerad av mettis (2017-02-22 22:48:42)
Såhär blev kolvarna, efter lite "Dremmel"... Inte snyggt, men funkar och är ju bara hobbyjobb.....
Sätter ihop toppen, efter att jag använt mina hemmagjorda "fräsar"..
Rejäla shims under ventilfjädrar, som Micke Apell hade i sin racebuggy innan jag köpte dessa toppar begagnade för 20 år sedan...;-)
Nya ventiler från C & S på den cylindern som "försvann". Jag har fräst säten och slipat in de nya ventilerna.
Sätter ihop i min hemmagjorda fjäderpress;
Åsså provmonterat, och kollat med modellera.
Jag tar 1mm till på shimsen! hamnar då på 14:1 i komp (E85).
68 2017-02-28 23:53:50 Senaste redigerad av mettis (2017-06-17 16:26:27)
I helgen pillade jag vidare.....
Eftersom annat block, och lite special ramlager, så shimsade jag in svänghjulet. använder dessa verktyg;
Lånad 3/4" luftdriven mutterdragare, att snabbt dra åt och lossa svänghjulet med...
Tre olika svänghjulsbult - använder slutgiltigt den i mitten, denna kräver en avsvarvad 46mm hylsa som inte funkar med mutterdragare. Så jag provmonterar med original till höger.
Sätter dit 2 st shims, drar åt och mäter till 0,5mm glapp. Mäter fram tre st shims med micrometer (blev 1,05mm) och hamnar på 0,12mm - det tar jag!
Sedan kommer jag att tänka på; detta Crom-Molly svänghjul jag köpte nytt på C & S för 12 år sedan.. är inte balanserat (men jag har använt det sedan dess).
Sätter upp Biltemas svänghjulsbalanserare för 280kr, och kollar; Jodå, finns ingen större obalans - stannar olika vid varje snurrning - räcker för mig!
Skämt åsido, detta är en MC-Hjuls balanserare - inte mindre seriöst!
Tyvärr som allt annat Biltema ,, skit .. Ska dynamisk balanseras ihop med vev och koppling ..
Mvh
Erich
Fb : JES autoservice
Tlf: 0760101483
Tyvärr som allt annat Biltema ,, skit .. Ska dynamisk balanseras ihop med vev och koppling ..
![]()
Mvh Erich
Nu leker vi bara... modellmotor byggarna gör precis likadant, men med rakblad och balsaträ.
En motor som min körs inte många minuter, och jag anser mitt tips håller... ,-)
Ok Mettis
Mvh
Fb : JES autoservice
Tlf: 0760101483
Svarvade av kanten på kolvarna, kanske är totalt 2,5mm nu?
Efter provmontering toga jag ner distansringarna så jag har 1,3mm vändhöjd. Ringarna har nnu krymt till 7,5mm höga....
Men sedan när jag skulle montera kolvringarna, blev jag osäker hur 2:a ringen satt?
Har aldrig haft denna modell av kolvringar, och denna cyl-sats köpte jag begagnad....
Någon som kan verifiera att ringen skall sitta som jag lagt ut den?
På total Seal ringana skall den tunna ligga i topp
Vilken typ av olje ring var det i satsen en vanlig eller japansa modellen
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Njäe, total seal kändes inte bra, när jag såg att det var spel på 1mm... Men kanske skulle vara så i o m två ringars tätning?
Bytte till vanlig ringsats, och satt ihop....
Inget annat att nämna, den ligger på trilla att transporteras ut från mitt hobbyrum, och en snäll 84 x 94 med originalkam och toppar (37mm insug) är på G till bruksbilen....
75 2017-05-04 19:16:45 Senaste redigerad av mettis (2017-05-04 19:19:00)
Jag har kollat lite mer på "Total seal"....
Kanske skall det vara den 1mm ringgap som jag hade, ringarna såg ju faktiskt "så gott som nya" ut ?
(och så skall ju den lilla ringen vara underst...)