1 Senaste redigerad av mettis (2015-12-14 20:10:39)

2014 var ju inte någon bra säsong för mina små tester med Buggy'n på strippen....

Mantorp; Rasade vxl-lådan, Tierp; en drivaxel av och till sist totalras av motorn på vår lokala körning på F13 (Bråvalla) ;-(

Denna min motor, har ju gått sönder förr, sedan 1999 när jag körde med den första gången! -"Bara" att ersätta det som är trasigt ?

Igår när VW-Maffian hade 30-års Julbord kväll, tänkte jag när jag såg Erics bild på FB att man skall inte "skjuta upp" det man vill göra/bygga, för vi är ju för f-n gråhåriga gubbar (snart?) DVS, fan vad tiden går fort !  (om någon vill tar jag bort Eric's bild?-)

http://i.imgur.com/bEcuslP.jpg

Hur som; Det som inte är klart till Jul, kommer inte till Bug-Run - gammalt VW-ordspråk ! Så jag satsar nu att få ihop denna till Bug-Run 2016 !

Så idag har jag börjat plocka med återuppbyggnad av 2387.an, -det blir ingen omfattande tråd detta, men lite bilder om vad man kan "rädda"?

http://i.imgur.com/tndJ5Vl.jpg

http://i.imgur.com/Jlkxn4F.jpg

http://i.imgur.com/DR9lbHY.jpg

Motorn bestod av en Kina-vev 86mm, CB 5,7" stakar, cr/molly svänghjul, Super/Flo 44/37mm toppar, Mahle 94mm B cyl-sats och en FK87 kam.

2

Ajjajajj..ledsamt..men antagligen bäst att komma igen.. ICQ/ac

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

Ajajaja... Går topparna och veven att rädda? ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Trist med ras, men kul att du gör ett projekt av det ICQ/ab
Ska bli intressant att se vad du kan återanvända...

Denna tråden ska följas med spänning ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5

Läste jag kinavev.....  ICQ/ad

Min blogg:www.50split.wordpress.com
RHM & Pepco 4 breathing
Tel 0703571851
Söker en frisk Typ 3 motor, gärna helt komplett

6

Hoppsan, den snurrade några varv innan den stannade kan man se.
Det bara att bryta ihop och komma igen..

7 Senaste redigerad av mettis (2015-12-06 20:27:18)

michaelth skrev:

Ajajaja... Går topparna och veven att rädda? ICQ/ad

Veven (CB Kinavev...) tog ingen skada, jag har provmonterat den i ett block och den snurrar fint med nya ramlager.

Boven i raset var väl att cylindrarna sprack. På ena sidan var det ett "svetsat hål ut genom cyl och topp.

http://i.imgur.com/uN03RnE.jpg

På andra sidan "försvann" ju både kolv och en cyl-vägg......

Så, jag hade väl tidigare överhettat eller haft för högt komp för materialet i Mahle-cyl ?

För att de nya cyl skall hålla har jag sänkt kompressionen, och snyggat till topparna med Pär "Berg's" Semi-Hemi verktyg som jag fick låna.

http://i.imgur.com/X8H0OUx.jpg

http://i.imgur.com/mjYU8aw.jpg

http://i.imgur.com/A3eg7UO.jpg

8

50 split skrev:

Läste jag kinavev.....  ICQ/ad

Kina ! Kvack ! !    "Sum Ting Wong"   Default/yikes

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

9

Mr 56 skrev:

Hoppsan, den snurrade några varv innan den stannade kan man se.
Det bara att bryta ihop och komma igen..

Jag kände att den "gick på tre cyl" när jag lade in treans växel....-och 4:an ,-(

Jag slog av motorn och rullade mot mål/avfart....

7,77sec på 201m är ju annars ingen oäven tid på halkig bana? ;-)

http://i.imgur.com/EdWJ0q9.jpg

10

Verkligen imponerande..

mettis skrev:
Mr 56 skrev:

Hoppsan, den snurrade några varv innan den stannade kan man se.
Det bara att bryta ihop och komma igen..

Jag kände att den "gick på tre cyl" när jag lade in treans växel....-och 4:an ,-(

Jag slog av motorn och rullade mot mål/avfart....

7,77sec på 201m är ju annars ingen oäven tid på halkig bana? ;-)

http://i.imgur.com/EdWJ0q9.jpg

11

Ja det var ett riktigt ras det!
Lycka till med uppbyggnaden av nya motorn.
Detta tråd kommer följas!
Även vi i MVWE börjar känna oss lite gamla...

12

EskiL 109 skrev:

Ja det var ett riktigt ras det!
Lycka till med uppbyggnaden av nya motorn.
Detta tråd kommer följas!
Även vi i MVWE börjar känna oss lite gamla...

Hej Eskil.

Jo vi är ju "jämngamla", som de flesta VW-nördar (?)

Kul om ni dyker upp på onsdag i Ljuragaraget, VW-Maffians Lucia fika.

Jag har ju flera motorer, men denna är /var den "vassaste"....

Målet är väl att leka med den nästa år, utan att det kostat så mycket - och det är vad tråden skall handla om.

13

Tyder inte Svetshålen på att den har gått på för lite soppa. Raset ser ut som när en kund till mig försökte åka Midnattsolsrallyt med dåligt soppatryck pga igensatt originalrör. Det som förbryllar mig är att under två års tid har flera ras sett exact likadana ut. Alltid 4an som spikar fast i cyllen och sen slår hål i blocktaket. I ditt fall lönar det sig säkert att spicktesta veven då min kunds svetsade original hade sprickor efter hans första ras i en motor som han köpt med bilen.

14

Gasa tills det rasar, nice!! Imponerande att du orkar, själv orkar jag knappt fylla på luft i däcken med kompressor eller byta olja i motorn.  ICQ/ab

dasauspuff
1964 Typ 2

15

Hans Landelius skrev:

Tyder inte Svetshålen på att den har gått på för lite soppa. Raset ser ut som när en kund till mig försökte åka Midnattsolsrallyt med dåligt soppatryck pga igensatt originalrör. Det som förbryllar mig är att under två års tid har flera ras sett exact likadana ut. Alltid 4an som spikar fast i cyllen och sen slår hål i blocktaket. I ditt fall lönar det sig säkert att spicktesta veven då min kunds svetsade original hade sprickor efter hans första ras i en motor som han köpt med bilen.


Hej Hans!

Jo, jag kan gärna hålla med - och flera har sagt att om inte soppatillförseln räcker till, hinner man lagom till växlingen 2/3:an...

Det har även hänt mig en annan gång, med svetshål ut.....Frågan är ju om cyl spruckit i samma repa, eller tidigare?

Hur som, skall jag bestycka upp, och jag har sedan förra gången bränsletrycksmätare, kanske skulle man bygga tryckvakt av oljetryckskontakt (Hmmm...)

Även kompressionen skall justeras ner till ca 14,5 : 1 (E85) vilket "semi-hemi" urfräsningen fixar.

Veven tog nog ingen skada, motorn "låste ju inte", däremot slogs ju 4:ans kolv sönder, och den vevstaken vred sig lite.

Detta är 2:ans kolv;

http://i.imgur.com/NKYMA7b.jpg

16 Senaste redigerad av EskiL 109 (2015-12-07 18:14:20)

Tack för inbjudan!
Jag, Anders S och Toorvald kommer, vad jag vet.

Jag kan ju passa på och lära dig lite om motorer när jag ändå är där! ICQ/ad

17

Tack för en mycket trevlig kväll alla maffiamedlemmar!

18

EskiL 109 skrev:

Tack för en mycket trevlig kväll alla maffiamedlemmar!

Hur många bästa kompisar fick du ihop?  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19 Senaste redigerad av EskiL 109 (2015-12-10 17:25:03)

Två och du var inte en av dem...

Skämt å sido så fick jag bra input till mitt Ghiaprojekt.

Trevligt garage!

20

EskiL 109 skrev:

Två och du var inte en av dem...

Default/lol  Default/lol  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

21

Har just plockat isär detta block "från hyllan".... Körde in en kam i somras med en 69mm motviktsvev och 94mm cyl.
-Eftersom jag tidigare använt detta block i en 2387cc motor, är det "urslipat och klart för vev o stakar".... men det är inte "deckat" dvs planat under cylindrar... Tänker provmontera allt innan dess.

-Denna projekttråds-motor (till Buggy'n Bug Run (?) skall förses med torrsumpssmöjning, jag har svetsat ihop en liten "deep sump" , som ARPM-pump får att suga ifrån.

http://i.imgur.com/8tS115P.jpg

22

Motorkungen, det här grejar du ICQ/ab Dina motorer driver ju hela min vagnpark året runt. Kämpa på ICQ/ab

23

Den såg inte grann ut motorn slängde ett öga på den på bråvalla och var inte avundsjuk på förödelsen, annars är den sjukt rå din race-buggy håller själv på o renoverar en gammal buggy för gatan men det är tills vidare trött 1300 i baken..

---------------------------------------------------------------------
Renoverar Beach Buggy byggd 82' hämtad i en lada på landet.

24

mettis skrev:

Har just plockat isär detta block "från hyllan".... Körde in en kam i somras med en 69mm motviktsvev och 94mm cyl.
-Eftersom jag tidigare använt detta block i en 2387cc motor, är det "urslipat och klart för vev o stakar".... men det är inte "deckat" dvs planat under cylindrar... Tänker provmontera allt innan dess.

-Denna projekttråds-motor (till Buggy'n Bug Run (?) skall förses med torrsumpssmöjning, jag har svetsat ihop en liten "deep sump" , som ARPM-pump får att suga ifrån.

http://i.imgur.com/8tS115P.jpg

25

nisse1 skrev:
mettis skrev:

Har just plockat isär detta block "från hyllan".... Körde in en kam i somras med en 69mm motviktsvev och 94mm cyl.
-Eftersom jag tidigare använt detta block i en 2387cc motor, är det "urslipat och klart för vev o stakar".... men det är inte "deckat" dvs planat under cylindrar... Tänker provmontera allt innan dess.

-Denna projekttråds-motor (till Buggy'n Bug Run (?) skall förses med torrsumpssmöjning, jag har svetsat ihop en liten "deep sump" , som ARPM-pump får att suga ifrån.

http://i.imgur.com/8tS115P.jpg


Förklara gärna lite mer ang.  torrsumpen. Är sugen på en till min bubbla.