Var länge sedan och lite har väl hänt så får bli en update.
Bussen fick åka på träff i somras iaf.
Fast de var på trailer och med en del provisoriska lösningar, lånad rock n roll soffa osv.
Så sov jag två nätter i bussen med kupevärmare då avsaknad av hyttgolv etc etc gjorde sig påmind i kylan.
Träffen då, ja de var vår första som anordnades i Söderhamn.
Iår blir det träff igen, samma helg som fjol.
Andra helgen i Augusti. Mer info kommer.
East Coast Meet 11-13 Augusti

Efter träffen var det dags att förbereda inför vinterns jobb.
Så pallades upp sedan började jag smyga igång med svetsen.

Äldre bakljusplåtar på plats, samt svetsat igen backljuset. Och plockat bort reflexerna, tänkte prova köra ren röv och se om det är något man trivs med.

Lite ny plåt behövdes här.

Har även börjat på med bagagegolvet.
Rostigt och knöligt. Så slipa rent och ta bort de värsta är första steget så får jag se hur mkt som behöver lagas.
Har en donator plåt, men sidorna runt om saknas. Får se om de kanske slutar med att byta hela skiten.

Vid träfftillfället så bottsänkte jag bussen, framdäcken låg tvärstumt. Så snittade upp lite lätt i hjulhusen så bussen åtminstone rullade.
Sedan fimpade jag hela hjulhusens topp. Var tvärslut och hade ätit sig in i mellanväggen som var mitt andra mission.

Byte av b-stolpe och lagade upp runt om. Efter bilden lades de sista hålet igen så mellanväggen är helt färdig. Skönt!

Fick liten laddning plåt för någon vecka sedan. Så snart ska Demian dyka upp och hjälpa mig rikta upp bussen.
Därefter kan jag dra dit alla stolpar och börjat förbereda för att lägga i golvet.
Men jag fick för mig att jag skulle börja fixa till plåten mellan hjulhusen bak. ( som jag inte vet vad den kallas för? )
Tog beslutet att jag tyckte den var i för dåligt skick så bestämde mig för att försöka mig på att tillverka en ny.

Började på att tillverka ett rillningsredskap.
Jag vart nöjd med den, men ändrade mig sedan och ville ha rillor mer likt original.
Men då jag var nöjd med första så sparades den ändå.

Och igårkväll var det dags att för första gången någonsin prova på att tillverka något liknande.
Kapa och svetsa rakplåt är väl helt ok. Men detta skulle bli en utmaning det visste jag.

När alla rillor var färdiga så såg ju plåten förjävlig ut. Och tänkte att jag måste missat något viktigt moment.
Då spänningarna skapade kaos som jag inte fick rätsida på.
Jaja, skitsamma nu kör jag på så får de bli vad det blir..

Men efter att bankat och knäckt lite så började det se skapligt ut.

Ja så långt kom jag med plåten.
Tog nästan hela kvällen och jag lärde mig och tyckte de var skitkul att se lite reslutat.
Vart bättre än jag vågat tro.
Har lite kvar att snygga till på plåten, sen ska jag börja passa in och förbereda för dockning.
Nå mer större grejor har jag ej gjort, mer än att förberett en del moment och skaffat delar osv.
Men känns som jag äntligen är på gång på riktigt nu och det känns fantastiskt.
Långt inlägg, men framtida inlägg blir troligen av enklare karaktär.
820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019