151 Senaste redigerad av Jonas Burman (2017-01-23 13:19:35)

Har som sagt bara fört vidare Bengt Holméns erfarenheter här (är själv i startblocken ännu) men har man inte en härdad bricka mellan kronmutter och trumma
uppstår till slut ett glapp vilket i slutändan "slår upp" splajnsen i trumman. Den härdade brickan gör (vad jag förstår) att den tar upp belastningen mellan trumma (i detta fall aluminium ju) och kronmuter. Viktigt också att brickan endast ligger an mot trumman och inte "tar med sig" eventuella splines. Svarva ur brickan vid behov mao.
Bengt och Tobias kanske borde komma in och kommentera här men kan det vara så att utan bricka ligger kronmutter an både mot splines och trumma och att det därför till slut blir en snedslitage på aluminiumet i och med att det är mjukare?

152 Senaste redigerad av TobiasL (2017-01-23 14:27:14)

Mogge: helt korrekt. Det är inte märkvärdigare än så! Man kan också fasa ur muttern invändigt för frigång

153 Senaste redigerad av Mogge (2017-01-23 15:13:33)

Jonas Burman skrev:

Har som sagt bara fört vidare Bengt Holméns erfarenheter här (är själv i startblocken ännu) men har man inte en härdad bricka mellan kronmutter och trumma
uppstår till slut ett glapp vilket i slutändan "slår upp" splajnsen i trumman. Den härdade brickan gör (vad jag förstår) att den tar upp belastningen mellan trumma (i detta fall aluminium ju) och kronmuter. Viktigt också att brickan endast ligger an mot trumman och inte "tar med sig" eventuella splines. Svarva ur brickan vid behov mao.
Bengt och Tobias kanske borde komma in och kommentera här men kan det vara så att utan bricka ligger kronmutter an både mot splines och trumma och att det därför till slut blir en snedslitage på aluminiumet i och med att det är mjukare?

Bra att veta.
Ska hem och ta bilder.

Mogge: helt korrekt. Det är inte märkvärdigare än så! Man kan också fasa ur muttern invändigt för frigång.
Hmm, det gjorde jag aldrig....... Default/hmm

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

154

Brickan får inte vara av något mjukt skitjärn... den håller inte för påfrestningarna utan glappar upp sig. En stor tjock härdad bricka löste mina problem och fick trumman att sitta fast.

155

Såhär byggde jag 2006 till grabbens lyxbuss.
Det är alltså ett lysande exempel på när man gjort fel?

Post's attachments

004.JPG, 234.94 kb, 902 x 676
004.JPG 234.94 kb, 246 downloads since 2017-01-23 

156

Och såhär byggde jag 2012.
Lite bättre med stor anliggning mot aluminiumet, insidan är dock inte urfasad, så det ligger nog an mot stålbiten därbakom.  ICQ/an

Post's attachments

003.JPG, 171.51 kb, 676 x 507
003.JPG 171.51 kb, 232 downloads since 2017-01-23 

157 Senaste redigerad av Bengt H (2017-01-23 22:05:27)

Mogge skrev:

Såhär byggde jag 2006 till grabbens lyxbuss.
Det är alltså ett lysande exempel på när man gjort fel?

Behöver det absolut inte vara, sitter trumman bara fast så är det okej  ICQ/ag  lossnar den så juckas splinsen i trummar upp ganska snabbt....

158

http://forumbilder.se/G75S0/img-3963.JPG?width=450
Nu är S-Ghian provkörd med nya bromsarna! De drar jämnt och fin och det är en skön känsla i pedalen. Känns bättre än mina B-bromsar som hade väl inkörda belägg och trummor. Tror radieslipningen som Bil- och industribromsar gjorde var väl investerade pengar.

Nu är bilen precis som jag vill ha den. A mixed blessing, som man säger. What's next?

159

TobiasL skrev:

Nu är bilen precis som jag vill ha den. A mixed blessing, som man säger. What's next?

Skulle det inte vara snyggt med en kromlist kring framrutan?  ICQ/ae

160

HenrikL skrev:
TobiasL skrev:

Skulle det inte vara snyggt med en kromlist kring framrutan?  ICQ/ae

Visst! Har allt som behövs. Men det är ett så trååååkigt jobb. Bromsar och motorer är roligare. En glasmästare fick försöka en gång, men han gick bet...

161

Kromlisten skall ju sitta i gummit innan rutan sätts i bilen... Annars förstås jag varför det blir klurigt!  ICQ/ad

Man skall varken tro, tycka eller tänka, man skall kunna, veta och förstå

VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015

162

Lars Häsä skrev:

Kromlisten skall ju sitta i gummit innan rutan sätts i bilen... Annars förstås jag varför det blir klurigt!  ICQ/ad

Jo, det var så han försökte.

163 Senaste redigerad av TobiasL (2017-01-29 22:13:13)

http://forumbilder.se/G765Q/16298932-10154362472028137-4566924248864157338-n.jpg
Under vintern bestämde jag mig för att, på lite sikt, börja titta efter nästa drömbil. Jag har lärt mig den hårda vägen att det kan ta tid att hitta "rätt" bil, så jag tänkte att det blir nog minst en säsong S-Ghia till.

På skoj satte jag ut ett par bytesannonser för att se om någon ville byta Ghian mot en 356:a. Ingen nappade på det erbjudandet, men tanken väcktes och det hela ledde till en kedjereaktion. Hela karusellen rullade igång i tisdags och i dag, fem dagar senare, har tre bilar bytt ägare och jag gissar att ytterligare en kommer bjudas ut snart... På bilden ser ni Ghians ersättare i mitt garage: En "repaired-not-restored" 356C i färgen Sky Blue med röd inredning.

Ghia-projektet med motorbygget har varit bland det roligaste jag gjort i bilväg. Men, för mig var själva projektet grejen Nu är motorn lagom inkörd och redo för näste brukare (som får presentera sig själv när han är redo)!

Tack för visat intresse för den här tråden!

164

ICQ/ag Gratulerar till väl utfört drömmarbete ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

165

Trevligt, bäst av allt är väl att nya ägaren bytte motorn mot några öl i helgen, kommer passa kanon i ovalen...  ICQ/ae

166

Det har jag inget minne utav...

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

167

Bergau skrev:

Det har jag inget minne utav...

Kan det vara så att den nya ägaren har gett sig till känna nu...

Hur som helst Grattis till nya ägaren, vilken grymt härlig bil, den fick min röst i senaste Klassiker tidningen.

/foppa

168

TobiasL skrev:

http://forumbilder.se/G765Q/16298932-10154362472028137-4566924248864157338-n.jpg
På bilden ser ni Ghians ersättare i mitt garage: En "repaired-not-restored" 356C i färgen Sky Blue med röd inredning.

Trevligt! Kan vi hoppas på en projekttråd här på Boxerville?

169

Tack! Jag håller er uppdaterade!

170

Fett va najs  ICQ/ag
Nu måste jag komma förbi på en inspektion...
(ja e ju oxå stuvsta-bo... duvet dendär vita runda kojan på berget åvanför torget...)
å så kan jag INGENTING om bensinmotorer ICQ/af så du kanske vill hjälpa mig med min 912'a som ska sitta därbak  ICQ/ad i mitt bygge .

Var i stuvsta bor du????

-marcus.

imstagram => @frans_356coupe

171

Skulle nya ägaren till Ghian behöva tips på rutmontering så bara PMa. Jag har många timmar praktik, ihop med en glasmästare på det "helvetsjobbet".
Snygga bilar bägge två!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

172

frans coupe skrev:

Fett va najs  ICQ/ag
Nu måste jag komma förbi på en inspektion...
(ja e ju oxå stuvsta-bo... duvet dendär vita runda kojan på berget åvanför torget...)
å så kan jag INGENTING om bensinmotorer ICQ/af så du kanske vill hjälpa mig med min 912'a som ska sitta därbak  ICQ/ad i mitt bygge .

Var i stuvsta bor du????

-marcus.

Vore kul att ses! Just nu galet intensivt. Vi hörs på PM elle fbmessenger!

173

Grattis till årets klassiker ICQ/ag

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

174

Är det ute nu? Kul! Tack alla som röstat! Grattis till S-Ghian och dess nya ägare Henke!

175

Låg i lådan iallafall.
Säkert snart i hyllan.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.