Har som sagt bara fört vidare Bengt Holméns erfarenheter här (är själv i startblocken ännu) men har man inte en härdad bricka mellan kronmutter och trumma
uppstår till slut ett glapp vilket i slutändan "slår upp" splajnsen i trumman. Den härdade brickan gör (vad jag förstår) att den tar upp belastningen mellan trumma (i detta fall aluminium ju) och kronmuter. Viktigt också att brickan endast ligger an mot trumman och inte "tar med sig" eventuella splines. Svarva ur brickan vid behov mao.
Bengt och Tobias kanske borde komma in och kommentera här men kan det vara så att utan bricka ligger kronmutter an både mot splines och trumma och att det därför till slut blir en snedslitage på aluminiumet i och med att det är mjukare?
151 2017-01-23 13:15:05 Senaste redigerad av Jonas Burman (2017-01-23 13:19:35)
152 2017-01-23 14:26:03 Senaste redigerad av TobiasL (2017-01-23 14:27:14)
Mogge: helt korrekt. Det är inte märkvärdigare än så! Man kan också fasa ur muttern invändigt för frigång
Insta: @tob_356
153 2017-01-23 15:01:21 Senaste redigerad av Mogge (2017-01-23 15:13:33)
Har som sagt bara fört vidare Bengt Holméns erfarenheter här (är själv i startblocken ännu) men har man inte en härdad bricka mellan kronmutter och trumma
uppstår till slut ett glapp vilket i slutändan "slår upp" splajnsen i trumman. Den härdade brickan gör (vad jag förstår) att den tar upp belastningen mellan trumma (i detta fall aluminium ju) och kronmuter. Viktigt också att brickan endast ligger an mot trumman och inte "tar med sig" eventuella splines. Svarva ur brickan vid behov mao.
Bengt och Tobias kanske borde komma in och kommentera här men kan det vara så att utan bricka ligger kronmutter an både mot splines och trumma och att det därför till slut blir en snedslitage på aluminiumet i och med att det är mjukare?
Bra att veta.
Ska hem och ta bilder.
Mogge: helt korrekt. Det är inte märkvärdigare än så! Man kan också fasa ur muttern invändigt för frigång.
Hmm, det gjorde jag aldrig....... 
Brickan får inte vara av något mjukt skitjärn... den håller inte för påfrestningarna utan glappar upp sig. En stor tjock härdad bricka löste mina problem och fick trumman att sitta fast.
Såhär byggde jag 2006 till grabbens lyxbuss.
Det är alltså ett lysande exempel på när man gjort fel?
Och såhär byggde jag 2012.
Lite bättre med stor anliggning mot aluminiumet, insidan är dock inte urfasad, så det ligger nog an mot stålbiten därbakom. 
157 2017-01-23 22:04:45 Senaste redigerad av Bengt H (2017-01-23 22:05:27)
Såhär byggde jag 2006 till grabbens lyxbuss.
Det är alltså ett lysande exempel på när man gjort fel?
Behöver det absolut inte vara, sitter trumman bara fast så är det okej
lossnar den så juckas splinsen i trummar upp ganska snabbt....
Nu är S-Ghian provkörd med nya bromsarna! De drar jämnt och fin och det är en skön känsla i pedalen. Känns bättre än mina B-bromsar som hade väl inkörda belägg och trummor. Tror radieslipningen som Bil- och industribromsar gjorde var väl investerade pengar.
Nu är bilen precis som jag vill ha den. A mixed blessing, som man säger. What's next?
Nu är bilen precis som jag vill ha den. A mixed blessing, som man säger. What's next?
Skulle det inte vara snyggt med en kromlist kring framrutan? 
TobiasL skrev:Nu är bilen precis som jag vill ha den. A mixed blessing, som man säger. What's next?
Skulle det inte vara snyggt med en kromlist kring framrutan?
Visst! Har allt som behövs. Men det är ett så trååååkigt jobb. Bromsar och motorer är roligare. En glasmästare fick försöka en gång, men han gick bet...
Kromlisten skall ju sitta i gummit innan rutan sätts i bilen... Annars förstås jag varför det blir klurigt! 
VW Limousine 1954, VW Karmann Ghia cab 1963, Chevrolet Parkwood 1961, VW Passat Variant 2015
Kromlisten skall ju sitta i gummit innan rutan sätts i bilen... Annars förstås jag varför det blir klurigt!
Jo, det var så han försökte.
163 2017-01-29 22:12:53 Senaste redigerad av TobiasL (2017-01-29 22:13:13)

Under vintern bestämde jag mig för att, på lite sikt, börja titta efter nästa drömbil. Jag har lärt mig den hårda vägen att det kan ta tid att hitta "rätt" bil, så jag tänkte att det blir nog minst en säsong S-Ghia till.
På skoj satte jag ut ett par bytesannonser för att se om någon ville byta Ghian mot en 356:a. Ingen nappade på det erbjudandet, men tanken väcktes och det hela ledde till en kedjereaktion. Hela karusellen rullade igång i tisdags och i dag, fem dagar senare, har tre bilar bytt ägare och jag gissar att ytterligare en kommer bjudas ut snart... På bilden ser ni Ghians ersättare i mitt garage: En "repaired-not-restored" 356C i färgen Sky Blue med röd inredning.
Ghia-projektet med motorbygget har varit bland det roligaste jag gjort i bilväg. Men, för mig var själva projektet grejen Nu är motorn lagom inkörd och redo för näste brukare (som får presentera sig själv när han är redo)!
Tack för visat intresse för den här tråden!
Gratulerar till väl utfört drömmarbete 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Trevligt, bäst av allt är väl att nya ägaren bytte motorn mot några öl i helgen, kommer passa kanon i ovalen... 
Det har jag inget minne utav...
Det har jag inget minne utav...
Kan det vara så att den nya ägaren har gett sig till känna nu...
Hur som helst Grattis till nya ägaren, vilken grymt härlig bil, den fick min röst i senaste Klassiker tidningen.
/foppa
Tack! Jag håller er uppdaterade!
Fett va najs
Nu måste jag komma förbi på en inspektion...
(ja e ju oxå stuvsta-bo... duvet dendär vita runda kojan på berget åvanför torget...)
å så kan jag INGENTING om bensinmotorer
så du kanske vill hjälpa mig med min 912'a som ska sitta därbak
i mitt bygge .
Var i stuvsta bor du????
-marcus.
Skulle nya ägaren till Ghian behöva tips på rutmontering så bara PMa. Jag har många timmar praktik, ihop med en glasmästare på det "helvetsjobbet".
Snygga bilar bägge två!
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
Fett va najs
![]()
Nu måste jag komma förbi på en inspektion...
(ja e ju oxå stuvsta-bo... duvet dendär vita runda kojan på berget åvanför torget...)
å så kan jag INGENTING om bensinmotorerså du kanske vill hjälpa mig med min 912'a som ska sitta därbak
i mitt bygge .
Var i stuvsta bor du????
-marcus.
Vore kul att ses! Just nu galet intensivt. Vi hörs på PM elle fbmessenger!
Grattis till årets klassiker 
Är det ute nu? Kul! Tack alla som röstat! Grattis till S-Ghian och dess nya ägare Henke!
Låg i lådan iallafall.
Säkert snart i hyllan.