Hur går det här då? 
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Westy SO42 från NC
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 … 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Hur går det här då? 
Det har varit lite trögt att komma igång nu i höst
Delvis beror det på att jag har andra projekt som tagit min tid.
Har byggt ut friggeboden för att få ut cyklar, gräsklippare och kompostkvarn från verkstan som är överfull.
Sen har jag ju också köpt på mig en Karmann Ghia som skall bli mitt framtida projekt.
Men nu har jag fått låna garageplats och hjulen är fixade så nu skall Ghian få vila några år.
Men lite har jag fått gjort på bussen t.ex fått blästrat alla motorplåtar, kåpor till två motorer och fälgarna.
Det är lite farligt att köpa sig ett nytt projekt när man är mitt uppe i ett annat.
Har märkta att jag bytt fokus
Har varit helt insnöad på bussar i några år nu men på sista tiden har jag bara surfat på Ghiaprojekt
Nu skall jag se till att koncentrera mig på bussen så jag kan få den på hjul och få färg på den tills sommar.
Man kanske skulle köra med lite Demian diciplin för att det skall ta sig 
kämpa på!!! 
jobba jobba... Gärna mer bilder på ghian 
kämpa på!!!
Tack för pep talken
När det blir tungt får jag väl hämta kraft och inspiration från ditt superba resultat
Ja Ja jag ska öka
Kanske skall starta en projekttråd för Ghian redan nu även om det inte är aktuellt att starta med den än.
Där kommer jag att ladda upp lite av det som hittills hänt och de bilder jag har.
Just do it 
Ghia64 skrev:kämpa på!!!
Tack för pep talken
![]()
När det blir tungt får jag väl hämta kraft och inspiration från ditt superba resultat![]()
Det går ju i vågor men när man ser att det kan bli en bil så går det lättare.......
michaelth skrev:
Ja Ja jag ska öka
![]()
Kanske skall starta en projekttråd för Ghian redan nu även om det inte är aktuellt att starta med den än.
Där kommer jag att ladda upp lite av det som hittills hänt och de bilder jag har.
Har varit ledig en del nu kring Jul & Nyår så nu har jag äntligen kommit igång igen.
Det som var på tur var att lägga in lastrumsgolvet.
Men innan jag la in golvet så grundade jag balkar och sidorna från ovansidan.
Golvplåtarna rensades på leverans-primer eftersom jag vill använda mig av epoxyprimer.
Tog bort färgen med färgstripper redan i våras så det hade bildats lätt ytrost på några ställen
men det körde jag bort med en roterande stålborste.
Golvplåtarna har mycket bra passform och den enda större modifieringen jag behövde göra var vid dörrregeln.
Borrade för ett svetshål i varje dal det borde väl räcka.
Jag valde att limma båda längsgående sidorna mot ytterplåten.
Limmet som är ett karosserilim från Würt verkar vara otroligt starkt.
Eftersom limmet är ett tvåkomponentslim som blandas i ett speciellt blandningsmunstycke så skall man
normalt använda sig av en special limpistol. Men jag tyckte den var så dyr så jag modifierade min gamla
vanliga limpistol för att passa till detta.
Golvet är nu insvetsat men viss slipning återstår men det får bli på nästa uppdatering som kommer inom kort.
Men det känns bra för nu har man börjat plocka på grejorna igen.
Så nu skall jag köra hårt ett tag 
God kväll 
ja lim är bra skit...använt en hel del själv på min buss...
Fick göra samma som du med dörrlåset?? hamnar 6-7 mm fel av någon anledning.... 
Så äntligen var lastrumsgolvet på plats
Det var ett riktigt skitgöra att krypa runt på knä och svetsa och slipa alla dessa svetspunkter.
Mina knän gillade det inte alls
Att pluggsvetsa i hålen mot balkarna jävlades en hel del trots att jag var noga med att göra rent både i och runt hålen.
Det spottade och fräste i många av hålen så svetsarna blev inte så små och fina som jag önskat så det blev mycke slipa
Eftersom bussen bara har det bäddbara sätet längst bak så kommer jag inte att svetsa dit de andra sätesfästerna.
Ett av bakre sätesfästerna var helt ruttet så jag fick tillverka ett nytt sånt.
Jag har även planer på att montera trepunktsbälten fram så jag har surfat runt och spanat in hur andra har löst det.
Snyggast blir om man tar upp en lucka längre ner i B-stolpen och lirkar upp fästet med en ståltråd.
Tillverkade två fästen av plattjärn ca 33mm bred och 90mm långt.
Det var lite trixade att få bulten att ta gäng men det funkade till slut.
Skruvade fast fästet lite löst och lirkade bort ståltråden sedan drog jag åt bulten.
Punktade fast fästet i de två hål jag förberett innan.
Gjorde sedan samma sak på andra sidan.
Nu går jag och väntar på att domkraftsfästena skall bli levererade från Up North.
Men det finns ju annat att ta tag i så jag är inte sysslolös
God kväll !
On track
Nej inte ännu mer rost
Tog ut bussen i dag för att blästra runt fönstren och det var inga stora överraskningar
I morgon skall jag blästra lite rostporer på fronten om det blir skapligt väder.
Ha det 
Snyggt jobbat!

Kom ihåg att en dålig plåt du byter ut
kan vara bättre för en som har en
som är sämre 
Snyggt jobbat!
![]()
Tack ! just nu känns det riktigt lätt att ta sig ut i garaget 
Kom ihåg att en dålig plåt du byter ut
kan vara bättre för en som har en
som är sämre
Ja det har du rätt i
Appropå det så har jag ju det gamla taket kvar som någon bättre behövande kan få.
Det är väldigt rostigt och har hål för popuptak men nån del kanske kan användas.
Smart med skenorna... 
Smart med skenorna...
Jag har löst grus på gården så enda chansen att rulla ut den var på "skenorna". Ny del på inlandsbanan 
I väntan på domkraftsfästena så har jag roat mig med att grovspackla lite
Vänster långsida trodde jag var slät och fin men vid närmare koll så var den ganska vågig.
Tror nog att den var ganska vågig redan när den rullade av bandet i juni 1967
Även andra sidan har fått sig lite spackel.
Lite till kan jag nog lägga på med vanligt spackel men sen får det bli slipgrund.
Den stora utmaningen blir nog taket som är allt annat än slätt.
Men jag har ju all tid i världen
God kväll
ja spackling e ett drygt elände om man vill ha det slät....
blir säkert bra.. ett typiskt jobb, man inte skall stressa igenom.
Så bra jobbat hitintills.
Man blir lika förvånad varje gång, hur ojämna släta ytor är... 
Dessa långsidor är inte lätta att få släta.... ser min buss nu att det finns vissa sjunkningar som har kommet efter lack 
Har du några rester av gammal golvplåt, så köper jag gärna
Dessa långsidor är inte lätta att få släta.... ser min buss nu att det finns vissa sjunkningar som har kommet efter lack
Att det går så fort att få sjunkningar
Kanske bra att jag får på spacklet så fort som möjligt så får den åtminstone stå några månader innan lack.
Helgens jobb var att spackla upp fronten
Grundat
Och slipgrund
Finns fortfarande en del ojämnheter men det verkar inte så farligt.
I morgon när slipgrunden torkat ser jag bättre.
God kväll 
Jäklar vilket fint arbete! 
Får väl göra en liten uppdatering så ni inte tror att projektet avstannat helt
Har väl inte så spännande grejor att visa då jag nu håller på att spackla, slipa och grunda.
Instrumentpanelen grundad.
Rutram och keps.
Nätet som skall sitta i ventilationsintaget skall snart lackas och sedan limmas på plats.
Främre delen av taket är nu hyfsat slätt.
Bakre taket som var väldigt knöligt har inneburit en massa jobb men nu börjar det bli nån ordning på det.
Med 2-3 lager slipgrund på detta så borde det duga.
Det har märkts att jag är orutinerad när det gäller lackjobb och lackförberedelser.
Det jag tror är en helt ok yta kan visar sig vara rejält vågigt.
Men med slipgrund och svart kontrollfärg så kommer det nog i slutändan bli bra bara man har tålamod
God kväll
Sidor Föregående 1 … 7 8 9 10 11 … 17 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Westy SO42 från NC
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.