1 Senaste redigerad av Marantz (2017-01-12 22:26:18)

Visar återigen min totala brist på bil elektriska.
Monterar mina baklampor på min "never ending" speedster. Funderar på hur man får baklampan som är enpolig att utföra både broms och bakljus?
Säkert ett relä av någon sort, vad vet jag.

Strålkastaren har en liten lampa: positionsljus?
Plus en större, blinkers?
Armaturen under strålkastaren har en 15d , varför och till vad?

Ingen på detta eminenta forum som kan tillverka en elhärva till min bil?
Elektriker jag frågat: "inga problem" för att sedan försvinna in i dimman.

2

Bak och bromsljus ska ha olika styrka så det krävs lite mer än ett relä.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Vill du ha broms/ blinkers / position eller enbart broms/ position? Det sistnämnda är purenkelt, byt till en bay15d lampa och modifiera sockeln i bakljuset till bay15d. Eller ännu enklare plocka bort blecket som har kontakt med mittpolen (plus) på lampan i den enkelpoliga sockeln (ba15s), eller isolera den med eltejp/ krympslang, köp ett par LED bay15d (mest för att de håller längre) och löd istället på en kabel på respektive + pol. Till dessa kopplar du sedan position resp bromsljus i det befintliga elsystemet.

4 Senaste redigerad av Marantz (2016-12-31 00:31:34)

Blinkers  har egen lampa längst ut i armaturen.
Den inre måste ha både broms/position funktionerna, och den är enpooig.

Bay15d, har den olika styrkor för broms/position?

5

Ja den är dubbelpolig/ har 2 glödtrådar, vanligen 21W/5W. Kom på att du kan göra det ännu enklare: använd en enkelpolig stark led (eller bygg en själv) och låt både position och broms ansluta till samma pol. Till position provar du ut ett motstånd i lagom storlek för att dimma dioden, som du kan sätta på matarledningen. Vips har du en enkelpolig lampa som fungerar som en dubbelpolig.

Tror jag gjorde en tråd om DIY dubbelpoliga led, där principen är samma.

6

Som denna fast du kan koppla in motståndet på kabeln istället som går till lamphållaren. Likrikningsdioden satte jag för att jag annars fick problem med krypström i blinkkretsen, så det vetitusan om den behövs i ditt fall. Detta var en 12V LED spotlampa (från biltema) jag använde på 6V i bakkljuset på bubblan. Observera dock att denna koppling inte fungerar med alla LED lampor.

http://i169.photobucket.com/albums/u206/pickabay/E57B2744-6F87-4896-8DBD-FF94A94F363C_zpssix25sz8.jpg

Vill du ha en glödlampa, så bygg om fästet från ba15s (enpolig/ en glödtråd) till bay15d (dubbelpolig) och använd en vanlig 21W/5W glödlampa. Bildsök tex "bay15d hållare" och se om du hittar någon som ser lämplig ut att få in i din reflektor.

exempel:
http://www.ledkungen.se/bilder/Sockel%20BAY15d.png

7

Tack Fredrik!
Lagt beställning på hållare.

8 Senaste redigerad av Marantz (2017-01-10 20:46:26)

Nu till nästa fråga::: i Porschens strålkastare sitter en liten glödlampa, måste vara positionsljuset. Sen en 15mm lampa i underkanten på armaturen. Är det blinkersen? Sen har jag i armaturen under strålkastaren en tvåpolig lampa, varför?

Post's attachments

Attachment icon 20170110_192641.jpg 729.2 kb, 837 downloads since 2017-01-10 

Attachment icon 20170110_203021.jpg 797.95 kb, 92 downloads since 2017-01-10 

9

På Porsche 356 är den yttre kombinerad blinker och broms. Den inre är bakljus bara. Samma som lowlight Ghian alltså.

Bromsljuset är alltså gulorange på de som har tvåfärgade linser. Verkar knasigt i dag, men var inte ovanligt på 50-talet. Faktiskt är det OK med gulorange bromsljus ända upp till 1976 års modell, så det borde vara OK på en replika om den regbesiktigas så.

10

Strålkastaren,,,,,,,,,   :-)

TobiasL skrev:

På Porsche 356 är den yttre kombinerad blinker och broms. Den inre är bakljus bara. Samma som lowlight Ghian alltså.

Bromsljuset är alltså gulorange på de som har tvåfärgade linser. Verkar knasigt i dag, men var inte ovanligt på 50-talet. Faktiskt är det OK med gulorange bromsljus ända upp till 1976 års modell, så det borde vara OK på en replika om den regbesiktigas så.

11

Svarade på denna:

Funderar på hur man får baklampan som är enpolig att utföra både broms och bakljus?

ICQ/ab

12

Förstod detta. Har löst baklamporna. Nu till framlamporna.

13

Om man skall vara litet bezzervissig eller "aspbergig" och märka ord, så finns det inga enpoliga lampor, iallafall inga elektriska.

En lampa med endast en glödtråd är minst tvåpolig! En pol i botten i den där "pluppen" av lödtenn, och en pol i sockeln.
Sedan vet jag att det på hemsidor till firmor som säljer biltillbehör saluförs såväl "enpoliga" som "tvåpoliga", men man menar då naturligtvis tvåploga och trepoliga.

Vi har ju då trepoliga lampor såväl till halv- och helljus samt bakljus/bromsljus.
Lampor med två glödtrådar, i bak/bromsljuslampan är det en glödtråd på 5W till bakljuset och en glödtråd på 21W till bromsljuset (vid 12 volt).
Båda glödtrådarna är genensamt anslutna till lampans sockel, där de är "jordade". I andra ändan av glödtråden är de förbundna med var sin "plupp" i botten.

Vad som händer i bak/bromsljuslampan då man förlorar "jorden" alltså minusledningen genom karossen, är att strömmen letar sig andra vägar tillbaka till batteriminus, vanligtvis genom den tjockare glödtråden till bromsljuset och då kan det glöda både i bromsljus som bakljus, det blir ingen ordning alls på ljuset. Det är också så att blinkersen inte jordas ordentligt utan även strömmen från denna lampa leds tillbaka genombromsljuset, dom då blinkar svagt i takt med blinkersens, eller mer korrekt "körriktningsvisarens" lampa.

I stort sett samma slags fenomen när det är dålig minusanslutning "jord" till hal-/halvljuslampan, båda glödtrådarna lyser litet halvdant samtidigt.

Hel-/halvljuslampan oavsett om det är en H4 eller äldre typ, har inga "pluppar" utan tre flatstiftskontakter i botten, att ansluta till speciell sockel, dessa är då trepoliga, eftersom de inte har någon elektrisk anslutning till sockeln. Desa är då till; minus, helljusglödtråd och halvljusglödtråd.

På gamla volkwagnar kan det vara si och så med jordningen till baklyktor och framlyktor jämte blinkersens lyktor i skärmarnas plåt, och sedan kan strömmen ha svårt att ta sig från skärmarna in till karossen. En ca 50 cm kabel med ringkabelsko i var ända kan vara lösningen på detta problem, denna ansluts i en av fästskruvarna till aktuell lykta, och sedan till säker jord i karossen med plåtskruv och gärna med taggbricka.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14 Senaste redigerad av Frederik (2017-01-11 19:15:39)

Tror 99% förstår vad man menar med en "2-polig/tvåtrådig lampa". Ibland är det lika bra att göra sig förstådd som att ha rätt..

Framlyktorna: Är väl samma (eftermarknads?) som till typ1 för den amerikanska marknaden, dvs då är lampan (15mm) som sitter framför reflektorn position/parkeringsljus. När de använde sig av "sealed beam" insatser som hel/halvljus så kunde man inte ha position i reflektorn som på europeiska bilar. Om porsche var lika vw, så skulle alltså en europeisk bil inte haft denna. Nu verkar det som man kombinerat ett amerikansk lykthus med europeisk lyktinsats som även har position i reflektorn (den "lilla" lampan) och på så sätt fått 2 par positionslampor..  För att göra det ännu mer komplicerat så har du dessutom en kombinerad blinkers/position i armaturen under framlyktorna (den dubbeltrådiga lampan), vilket jag tror lite senare amerikanska 356 hade (?) istället för den i armaturen framför hel/halvljus. Dvs du har 3 uppsättningar position/parkerings-ljus.  ICQ/ag

15

Björn!
Om du läste min fråga så skriver jag "totalt okunnig inom bilelektronik" detta gäller fortfarande även om jag förstår din tillrättavisning.  ;-)

Ang hel/halvljus är jag helt införstådd med 3st flatstift sköter om hel/halvljus, vilket inte heller var min fråga. ;-)

Nu har jag en till baklamporna 3polig lampa till positions/bromsljus, en 2polig till blinkers. Alles klar.

1. Lilla tvåpoliga lampan i strålkastarreflektorn till positionsljus.
2. Större 2poliga lampan i nederkanten lamphuset?
3. 3poliga lampan i armaturen under strålkastaren?
Måste ju ha blinkers, men vilken glödlampa?

Nu hoppas jag få veta vad jag kan göra då jag enligt Fredrik har alldeles för mycket lampor.


Björn J. skrev:

Om man skall vara litet bezzervissig eller "aspbergig" och märka ord, så finns det inga enpoliga lampor, iallafall inga elektriska.

En lampa med endast en glödtråd är minst tvåpolig! En pol i botten i den där "pluppen" av lödtenn, och en pol i sockeln.
Sedan vet jag att det på hemsidor till firmor som säljer biltillbehör saluförs såväl "enpoliga" som "tvåpoliga", men man menar då naturligtvis tvåploga och trepoliga.

Vi har ju då trepoliga lampor såväl till halv- och helljus samt bakljus/bromsljus.
Lampor med två glödtrådar, i bak/bromsljuslampan är det en glödtråd på 5W till bakljuset och en glödtråd på 21W till bromsljuset (vid 12 volt).
Båda glödtrådarna är genensamt anslutna till lampans sockel, där de är "jordade". I andra ändan av glödtråden är de förbundna med var sin "plupp" i botten.

Vad som händer i bak/bromsljuslampan då man förlorar "jorden" alltså minusledningen genom karossen, är att strömmen letar sig andra vägar tillbaka till batteriminus, vanligtvis genom den tjockare glödtråden till bromsljuset och då kan det glöda både i bromsljus som bakljus, det blir ingen ordning alls på ljuset. Det är också så att blinkersen inte jordas ordentligt utan även strömmen från denna lampa leds tillbaka genombromsljuset, dom då blinkar svagt i takt med blinkersens, eller mer korrekt "körriktningsvisarens" lampa.

I stort sett samma slags fenomen när det är dålig minusanslutning "jord" till hal-/halvljuslampan, båda glödtrådarna lyser litet halvdant samtidigt.

Hel-/halvljuslampan oavsett om det är en H4 eller äldre typ, har inga "pluppar" utan tre flatstiftskontakter i botten, att ansluta till speciell sockel, dessa är då trepoliga, eftersom de inte har någon elektrisk anslutning till sockeln. Desa är då till; minus, helljusglödtråd och halvljusglödtråd.

På gamla volkwagnar kan det vara si och så med jordningen till baklyktor och framlyktor jämte blinkersens lyktor i skärmarnas plåt, och sedan kan strömmen ha svårt att ta sig från skärmarna in till karossen. En ca 50 cm kabel med ringkabelsko i var ända kan vara lösningen på detta problem, denna ansluts i en av fästskruvarna till aktuell lykta, och sedan till säker jord i karossen med plåtskruv och gärna med taggbricka.

16 Senaste redigerad av Frederik (2017-01-11 23:16:25)

Du har ju fördelen att kunna koppla som du tycker är snyggast. Nu när du har lykthus med uttag för position (15mm) framför reflektorn kanske det ser konstigt/ tomt ut utan lampa där, men detta är kanske det jag är mest osäker på om Porsche verkligen hade, eller om det är en "Vw" grej? Då kan du strunta i att koppla in den lilla lampan i reflektorn (eller byter till insats utan), och bygga om armaturen under till att ta enkeltrådig 21W lampa (eller bara koppla in 21W tråden i den befintliga tvåtrådiga) och använda den lyktan som blinkers endast. Troligen har du en bay15d lampa där idag, det finns 21W bay15s lampor som passar (har en + pol under/enkeltrådig), du kan även prova en sådan lampa för når bara kontaktblecken i befintlig armatur denna kan du koppla in en sådan utan att bygga om också.

Snyggast tycker jag är att ha blinkers/position i armaturen under (om den har vitt glas) och slopa de andra 2, men då skulle jag nog bytt lamphus till en utan 15mm uttaget som syns..

Stor parantes: jag har ingen aning om hur det ska se ut om man vill ha det så originalliknande ut som möjligt! Om jag får gissa så tror jag amerikansk bil: blinkers/position i armaturen under (inget i strålkastaren). Europeisk bil: liten position i strålkastaren/reflektorn, blinkers i armaturen under.

17

Brukar ju finnas 356 folk ibland oss så någon borde ju kunna svara bättre på hur det skall se ut  ICQ/ab

Kom på att det finns väl egentligen inget hinder i regelverket att ha fler positionslampor, så länge de är jämna i antalet och positionerade med korrekta mått.. Jag råkade göra en felbeställning när jag köpte nya H4 insatser till min 912a med amerikastrålkastare och fick med positionsljus i reflektorn (har position i armatur under), så jag övervägde i alla fall ett tag att koppla in bägge. Slutade dock med att jag köpte om ett par utan position, för även om jag kunde låtit bli att ansluta dem, störde jag mig på att de satt där.  ICQ/ae

18 Senaste redigerad av Björn J. (2017-01-12 10:56:58)

Hejsan!
Ja jag skulle väl infogat ett halvdussin smilys i det inlägget.
Eller kanske skrivit följande:
-Det kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat...

Nu blir jag litet fundersam, det låter som om du har en himla massa lampor, lyktor, framåt?
Huvudstrålkastare med hel-/halvljuslampa i centrum och en liten lampa bredvid för p-ljus brukar vara väldigt vanligt.

Sealed Beam där glas, reflektor och glödtrådar är ihopgjutet till en enhet är inte tillåtet som hel-/halvljus i EU.

I rubriken skriver du också "varselljus" för mig betyder detta små fula gula lampor från Talmu, Hella eller annan tillverkare som såldes i parti och minut på 1970-talet då halvljuslagen kom.
Några kanske vill ha kvar dessa på veteranbilar i nostalgiskt syfte, som ett tidstypiskt tillbehör, jämförbart med plastblomma i vas med sugkopp, eller nickande hund innanför bakrutan.. ICQ/an
Nåväl, dessa har en tvåtrådig, trepolig glödlampa, 5 och 21 watt, ja varsellyktan alltså, inte den nickande hunden, för att vara övertydlig ICQ/ab .
Dessa lyste med 21 watt då tändningen slogs på, när man slog på halvljuset släcktes denna och 5watts glödtråden tändes istället, omkoppling skedde via växlande relä. Bakljuset tändes vanligtvis inte tillsammans med varselljus, dessvärre är det ungefär likadant idag på moderna bilar, "varselljuset" heter DRL, daytime running light, och det är nån fånig EU bestämmelse som säger att sådan kan vara tillåtet på vissa årsmodeller utan inkopplat bakljus, men det är en helt annan historia.

Men du kanske kan lägga in en bild på hur det ser ut i fronten på din bil, så hjälps vi åt att berätta för dig hur det hela skall kopplas.
Jag har de senaste åren byggt flera elsystem till buggys och kit-cars, och varit och kopplat mer eller mindre komplicerade grejer i flera andra fordon, och de flesta av dessa har ännu inte brunnit upp, de har oftast fungerande  belysning både bakåt och framåt, tuta, torkare och blinkers... ICQ/ab

Jag har några standard kopplingsscheman som funkar i de flesta VW ock VW baserade hobbybilar.

Varning!
http://skogsforum.se/download/file.php?id=10803&mode=view/MF%20135%20delförstoring.jpeg
Jag har också sådana samlade som kan fungera som avskräckande exempel, här är ett!
Okänd konstnär.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

19

Jag glömde det viktigaste:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Billamptyper

På Wikipedia kan man läsa sig till hur olika billampor ser ut och är konfigurerade.
Man kan även se att de vanligaste lamporna vi använder har bytt beteckning.
Det finns i artikeln "jättemånga" olika billampor, men vi använder oss vanligtvis bara av en handfull olika lampor i våra bilar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

20

Björn, det är inte så krångligt som du tror om du tittat på hans bilder och läst inläggen.

-Strålkastarringarna han har är USA specade, men han har vanliga insatser/inte sealed beam (det ser du på bilderna). Tex standard 7" H4 insatser passar och dessa finns både med och utan positionsljuset (vanligen ba9s). Att hans har detta ser du också på bild.
-US specade liggande strålkastare (Vw) har positionsljuset i ringen framför insatsen, då sealed beam inte har detta i reflektorn. Eftersom man nu satt i en vanlig insats MED position har han alltså bägge. Till Porsche fanns det liggande strålkastare utan dessa uttag i ringen, eftersom:
-Armaturen under strålkastarna är blinkers, på den amerikanska marknaden hade denna dubbelfunktion som position/parkeringsljus (då hade dock inte bilarna uttaget i strålkastarringen enligt ovan). Lampan som skall sitta monterad har 5W glödtråd som kopplas in som position/parkering, 21W tråd som kopplas in som blinkers. I US var det helt ok och vanligt att glaset var orange, vill man använda denna funktion i Sverige får man dock byta eller använda vitt glas och låta blinkers vara vita också (helt ok upp till årsmodell -75). Detta är alltså ingen varsellykya.

21

Jag tycker att bilel är det mest logiska som finns och inte alls krångligt, och då pratar jag om gammaldax "analoga" elsystem i äldre bilar.
Men jag kanske i onödan förutsätter att andra tycker att det är svårt och krångligt.

Några bilder har jag inte sett, iallafall inte i denna tråden.  Och då förstår du att jag ställer frågan som jag gör.

För att göra det enklare så föreslår jag för ts att han väljer att ha p-ljus i en av lyktorna, exempelvis i huvudstrålkastarna och då enbart blinkers i de små inunder.
Man kan ju ha kvar tvåtrådsglödlamporna men bara ansluta den tjocka glödtråden till utgången, 49 på blinkreläet, eller så kan man eventuellt byta lamphållaren inne i lyktan.
Eller så har ts både blinkers och p-ljus i lilla lyktan och pluggar hålet i stora reflektorn.
(ts= trådskaparen, jag har inte sett att den förkortningen används på detta forum)

Amerikanarna hade ju en annan syn på det där med belysning och körriktningsvisare.
Jag extraknäckte under några år under studietiden hos en firma som anpassade amerikanska och några få japanska bilar till det som då var svensk standard, mest personbilar och lätta lastbilar, men även tyngre och direkt udda fordon, ja jag har dragit el på skördetröskor och någon enstaka mindre gruvtruck, bara för att den skulle kunna framföras på allmän väg tills dess den kunde lastas upp på järnvägsvagn.... Ja det kan tyckas att man bara skruvade dit orangea blinkers, men ibland blev det även omfattande kabeldragningar och andra relän. Det enklaste var ju då tillverkaren hade kommit på den goda idén att skicka med nya "glas" till baklyktorna, med orangea fält över blinkersen. Skräcken var ju jänkarna med "vandrande ljus" bak,  där det var tre eller fyra lampor som blinkade i sekvens och som då även funkade som bromsljus. Vi hade en eltekniker som ritade på en lösning, och en platsgjutare som arbetade på annan med orange "glas" men båda blev för dyra, så man skruvade sonika fast en liten lampa typ "jungfrubröst" på kofångaren bak och i grillen fram på dessa bilar skitfult. Jag har ett svagt minne av att dessa kom från Land Rover, men det kan vara fel.

Det var ju likadant med typ1 skärmblinkers av US-typ, en tvåtrådig, trepolig lampa 21/5 Watt för blink och p-ljus, dessutom en liten 5 watts ba9s lampa på sidan för sidomarkeringsljus som tydligen var påbjudet i vissa delstater.

Sedan blir det ofta mer komplicerat, tror man, då man läser en massa text, egentligen är det ju lättare att se sådana här saker på plats, och koppla.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

22 Senaste redigerad av Frederik (2017-01-12 15:59:20)

Bild från lite längre upp i tråden  ICQ/ad

http://boxerville.se/forum/misc.php?item=49099&download=1


Och en lånad bild från nätet
http://porsches-for-sale.com/wp-content/porsches-for-sale.com/2015/07/1957-replicakit-makes-porsche-speedster-356a-electric-porsches-for-sale-2015-07-06-1.jpg

23

Varselljus ändrat till positionsljus.  ;-)

Björn J. skrev:

Hejsan!
Ja jag skulle väl infogat ett halvdussin smilys i det inlägget.
Eller kanske skrivit följande:
-Det kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat...

Nu blir jag litet fundersam, det låter som om du har en himla massa lampor, lyktor, framåt?
Huvudstrålkastare med hel-/halvljuslampa i centrum och en liten lampa bredvid för p-ljus brukar vara väldigt vanligt.

Sealed Beam där glas, reflektor och glödtrådar är ihopgjutet till en enhet är inte tillåtet som hel-/halvljus i EU.

I rubriken skriver du också "varselljus" för mig betyder detta små fula gula lampor från Talmu, Hella eller annan tillverkare som såldes i parti och minut på 1970-talet då halvljuslagen kom.
Några kanske vill ha kvar dessa på veteranbilar i nostalgiskt syfte, som ett tidstypiskt tillbehör, jämförbart med plastblomma i vas med sugkopp, eller nickande hund innanför bakrutan.. ICQ/an
Nåväl, dessa har en tvåtrådig, trepolig glödlampa, 5 och 21 watt, ja varsellyktan alltså, inte den nickande hunden, för att vara övertydlig ICQ/ab .
Dessa lyste med 21 watt då tändningen slogs på, när man slog på halvljuset släcktes denna och 5watts glödtråden tändes istället, omkoppling skedde via växlande relä. Bakljuset tändes vanligtvis inte tillsammans med varselljus, dessvärre är det ungefär likadant idag på moderna bilar, "varselljuset" heter DRL, daytime running light, och det är nån fånig EU bestämmelse som säger att sådan kan vara tillåtet på vissa årsmodeller utan inkopplat bakljus, men det är en helt annan historia.

Men du kanske kan lägga in en bild på hur det ser ut i fronten på din bil, så hjälps vi åt att berätta för dig hur det hela skall kopplas.
Jag har de senaste åren byggt flera elsystem till buggys och kit-cars, och varit och kopplat mer eller mindre komplicerade grejer i flera andra fordon, och de flesta av dessa har ännu inte brunnit upp, de har oftast fungerande  belysning både bakåt och framåt, tuta, torkare och blinkers... ICQ/ab

Jag har några standard kopplingsscheman som funkar i de flesta VW ock VW baserade hobbybilar.

Varning!
http://skogsforum.se/download/file.php?id=10803&mode=view/MF%20135%20delförstoring.jpeg
Jag har också sådana samlade som kan fungera som avskräckande exempel, här är ett!
Okänd konstnär.

24

Äldre bilar och släpvagnar hade bromsljuset och blinkers på samma lampa.
det som hände om man blinka samtidigt som man bromsade var att på den
lampan åt det håll man blinkade åt slocknade helt i pulsen och då man släppte
bromsen så blinkade den.
Irriterande med dagens myckna olika belysning fram på bilar som att ingen vet
riktigt hur man får ett bra lyse som  inte bländar o irriterar mötande utan det vrids
på bara så där tills det lyser något.

25

umekille skrev:

Äldre bilar och släpvagnar hade bromsljuset och blinkers på samma lampa.
det som hände om man blinka samtidigt som man bromsade var att på den
lampan åt det håll man blinkade åt slocknade helt i pulsen och då man släppte
bromsen så blinkade den.
Irriterande med dagens myckna olika belysning fram på bilar som att ingen vet
riktigt hur man får ett bra lyse som  inte bländar o irriterar mötande utan det vrids
på bara så där tills det lyser något.


Då var spaken till körriktningsvisaren annorlunda än i senare årsmodellers bilar.
När man blinkade åt ena eller andra hållet kopplades bromsljuset ur på denna sida.

Senare årsmodeller har tre kablar till blinkersen, och två tunnare kablar till helljus/ljustuta.

Sedan håller jag med dig om att det kan vara bländande med IRL i skymningen och under mörker, och rent kasst då det ofta inte är kopplat till bakljuset, jag kom i kapp en sådan bakljuslös bil på Rv 40 i torsdags kväll... spännande.
Jag har även noterat att man på många moderna bilar kan tända dimljuset samtidigt som halvljuset, vilket förr inte var tillåtet.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."