Hejsan!
Ja jag skulle väl infogat ett halvdussin smilys i det inlägget.
Eller kanske skrivit följande:
-Det kanske låter enkelt, men vänta tills jag förklarat...
Nu blir jag litet fundersam, det låter som om du har en himla massa lampor, lyktor, framåt?
Huvudstrålkastare med hel-/halvljuslampa i centrum och en liten lampa bredvid för p-ljus brukar vara väldigt vanligt.
Sealed Beam där glas, reflektor och glödtrådar är ihopgjutet till en enhet är inte tillåtet som hel-/halvljus i EU.
I rubriken skriver du också "varselljus" för mig betyder detta små fula gula lampor från Talmu, Hella eller annan tillverkare som såldes i parti och minut på 1970-talet då halvljuslagen kom.
Några kanske vill ha kvar dessa på veteranbilar i nostalgiskt syfte, som ett tidstypiskt tillbehör, jämförbart med plastblomma i vas med sugkopp, eller nickande hund innanför bakrutan..
Nåväl, dessa har en tvåtrådig, trepolig glödlampa, 5 och 21 watt, ja varsellyktan alltså, inte den nickande hunden, för att vara övertydlig
.
Dessa lyste med 21 watt då tändningen slogs på, när man slog på halvljuset släcktes denna och 5watts glödtråden tändes istället, omkoppling skedde via växlande relä. Bakljuset tändes vanligtvis inte tillsammans med varselljus, dessvärre är det ungefär likadant idag på moderna bilar, "varselljuset" heter DRL, daytime running light, och det är nån fånig EU bestämmelse som säger att sådan kan vara tillåtet på vissa årsmodeller utan inkopplat bakljus, men det är en helt annan historia.
Men du kanske kan lägga in en bild på hur det ser ut i fronten på din bil, så hjälps vi åt att berätta för dig hur det hela skall kopplas.
Jag har de senaste åren byggt flera elsystem till buggys och kit-cars, och varit och kopplat mer eller mindre komplicerade grejer i flera andra fordon, och de flesta av dessa har ännu inte brunnit upp, de har oftast fungerande belysning både bakåt och framåt, tuta, torkare och blinkers...
Jag har några standard kopplingsscheman som funkar i de flesta VW ock VW baserade hobbybilar.
Varning!

Jag har också sådana samlade som kan fungera som avskräckande exempel, här är ett!
Okänd konstnär.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."