Fortsätter i toppen
...........med ventilfjädrarna. På tidigare byggen har jag använt lite olika, begagnade, NOS samt Gene Berg race innerfjäder. Jag ville ha lite starkare fjädrar än original men inte för starka, 25-30hk har inte en riktigt bra kam/lyftare design så jag vill vara lite försiktig, har kört ihjäl en motor med GB fjädrarna så dom gick bort (annars passar dom fint i både toppen o fjädertallriken). För att mäta fjädertrycket använder jag en digitalvåg och pelarborren. Med div klossar i lagom mått mäts inspänningstrycket o max lyft. Original ska fjädrarna ge 33 kg vid max lyft, mina hade mattats mellan 10 o 15 %. Div andra beg testades, alla låg för lågt
, ett tips om Golffjäder kollades men då behöver man modifiera försänkningen i toppen så den gick bort likaså någon annan. En fråga på samba vad folk där använde sig av gav ett tips om att catcams hade en som passade lät bra men den gav onödigt högt tryck. Nu började det bli bråttom att bestämma sig, såg att Wolfburg West hade nya fjädrar i sitt sortiment o jag bad Per på CSP att ta hem en sats o dom kom hem fort. Med 1,5 mm chims under fjädern blev trycket ca 40 kg, rätt eller fel, det får framtiden utvisa

Ventilerna är av originalstorlek, insug är gamla NOS men avgas är nytillverkade från Italien. Förr fanns det flera olika avgasventiler bla en förstärkt sak (sköt fram det klassiska raset på 3:ans ventil en stund...) på bilden under är det en sådan till vänster, den till höger är den jag ska använda, här har den fått vinklarna enligt konstens alla regler

Lite mer för alla verktygsfettischister.....

Dessa tändstift har jag använt i Okrasabastarden o ska prova dom i denna motorn med, (kommer inte ihåg beteckningen nu, lägger till den sen) NGK BP6HS

Försöker att få stiften att peka innåt förbränningsrummet som på bilden men det blir bara bra på 2 förbränningsrum, trots 2 satser stift blir resultatet lika.......det visar sig att gängan på stiften börjar på samma ställe på alla stift, så dom pekar lite åt alla håll 

Här ligger resultatet av många timmars pyssel, framtiden får utvisa om det var värt jobbet