126

Tänkte jag kanske kan bidra med en exempel bild på hur det ser ut i mitt sprut när man justerar tändningen. ( överladdat så kurvan i detta exempel visar även positivt laddtryck ( positivt load kpavärde= laddtryck)

"Mappen" styrs primärt av map sensorn som känner tryck / vackuum i plenumet, och justerar tändningen mot varvtal och "trycket /undertrycket" i plenumet.

med ny teknk kan man således ställa det hur man vill.. men det är nog en utmaning att kunna bygga dessa " kurvor " med analog teknik.
och som det nämndes tidigare så är alla mappar olika beroende på ingående komponeter..... därför många kör exvis 009 som ger en  hyffsad kurva skulle jag tro.....

http://nobbe.kicks-ass.net/diverse/exempel_tandkurva.jpg

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

127

Då det varit tyst här några dagar kan jag ju fresta med lite Cambergiansk porr, kolla länken Bääängt!

http://50split.wordpress.com/2011/07/12 … berg-2011/

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

128

Ahhh härligt.
Har varit borta ett tag, hemma några dagar o sen bort igen, ska försöka jobba på med motorn när jag är hemma så "stay tuned" ICQ/ag

129

Underbart projekt! Inte utan att man blir inspirerad.

Hur tänker du göra med utväxlingar? En sänkt fyra à la Folke Mannerstedt skulle sitta som en smäck.

130

Det blir originallådan nu tills vidare men i framtiden blir den kanske strokad och då med förhoppningsvis mer vrid, då kan man  fundera på en låda med annan slutväxel ICQ/ab

131 Senaste redigerad av Bengt H (2013-01-23 22:17:31)

Tillbaka till huvudkomponenterna i motorn. Topparna lämnades till JPM o där fick dom liners i styrningarna, mirafräsning av ventiler o säten samt nedfräsning 3mm för högre comp. Med 37 cc förbränningsrum blir compet ca 1 till 8  ICQ/ag
Med 3 mm nedfräsning så bottnar inte cylindrarnas tätningsyta mot toppen utan cylindrarna tar i innan. Upp med topparna i fräsen o fräste väck 1,5 mm på undersidan
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/400800x600_zpsb1e6aae6.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/398800x600_zpsa166465c.jpg
Understa kylfänsen sparades men den blev lite tunnare ICQ/ad
Dom restrerande 1,5 mm (tog 2 för att vara på säkra sidan...) fick tas på cylindarna
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/448800x600_zps402b4f35.jpg
Här syns den bearbetade till vänster, nu når dom ända ner till tätningsytan.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/444800x600_zps7074e516.jpg
När jag sen synade tätningsytorna på cylindrarna noga hittade jag det jag inte ville hitta ICQ/am  skador!!
Slarvig bearbetning vid tillverkningen i Wolfsburg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/452800x600_zpsbb3b870f.jpg
Samt något som kommit dit av en mänsklig varelse... motorn hade gått 13 timmar från tillverkningen -57 till -67 då topparna togs av o ventilerna slipades, dessa skador måste ha blivit då.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/453800x600_zpsdd825c45.jpg
Motorn har haft full komp innan jag rev den så det har ju fungerat men det kändes inte ok o sätta ihop den med detta o dessutom ha högre comp nu ICQ/ad . En Porsche expert som är väligt duktig o har ordning på hundradelarna i sin svarv fixade detta åt mig o höjd justerade alla cylindrarna så nu är dom bättre än nya ICQ/ag

132

Sitter på jobbet och dreglar... (Måste hämta papper)  ICQ/ag

Mot Hessisch 2017!

133

Default/lol

134

Toppentråd! Riktigt koolt!
Såg att du skulle ha en banjo till bränslepumpen. Tidiga Porsche 911 använder exakt en sån banjo som du tillverkade t oljetrycksgivaren: m10x1 men i vanlig ATE-mässing. Tror även dessa banjos sitter på 356-bromsarna. På oken sitter vanlig banjobult, men på huvudbromscyl sitter bult med M10x1 utgång i toppen så du kan få två soppamatningar.

Bara ett tips. Jag köpte mina banjos från Ferdinand.se. Runt 75:- tror jag. Exempel på nippeln:
http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/medium/3707843.jpg

1968 912
1956 Oval

135

Tackar för tipset, lägger det på minnet ICQ/ag

136

Mera toppjobb, mätte upp volymen i förbränningsrummen efter bearbetningen. I med ventilerna som fått lite fett på tätningsytorna, en plexiskiva med ett hål i kanten å lite fett som tätar å fram med mätglaset, i mitt fall kommer mätglaset från en liten trevlig verktygssats ICQ/ab  Det blev 37cc inkl vändhöjd vilket ger comp på ca 8.

Post's attachments

P6280004 [800x600].JPG, 123.56 kb, 800 x 600
P6280004 [800x600].JPG 123.56 kb, 284 downloads since 2011-07-31 

P6280008 [800x600].JPG, 104.72 kb, 800 x 600
P6280008 [800x600].JPG 104.72 kb, 358 downloads since 2011-07-31 

P6280011 [800x600].JPG, 119.63 kb, 800 x 600
P6280011 [800x600].JPG 119.63 kb, 295 downloads since 2011-07-31 

137

Det blir ju toppen ! Default/lol

Typ 1 1302s -71
Typ 1 -67 Linkpinscraper
Typ 1 -51 Långtidsprojekt

138 Senaste redigerad av Bengt H (2011-07-31 21:20:02)

Jakooby skrev:

Det blir ju toppen ! Default/lol

Default/lol Default/lol

139 Senaste redigerad av Bengt H (2013-02-10 20:53:38)

Fortsätter i toppen ICQ/ag ...........med ventilfjädrarna. På tidigare byggen har jag använt lite olika, begagnade, NOS samt Gene Berg race innerfjäder. Jag ville ha lite starkare fjädrar än original men inte för starka, 25-30hk har inte en riktigt bra kam/lyftare design så jag vill vara lite försiktig, har kört ihjäl en motor med GB fjädrarna så dom gick bort (annars passar dom fint i både toppen o fjädertallriken). För att mäta fjädertrycket använder jag en digitalvåg och pelarborren. Med div klossar i lagom mått mäts inspänningstrycket o max lyft. Original ska fjädrarna ge 33 kg vid max lyft, mina hade mattats mellan 10 o 15 %. Div andra beg testades, alla låg för lågt ICQ/ac , ett tips om Golffjäder kollades men då behöver man modifiera försänkningen i toppen så den gick bort likaså någon annan. En fråga på samba vad folk där använde sig av gav ett tips om att catcams hade en som passade lät bra men den gav onödigt högt tryck. Nu började det bli bråttom att bestämma sig, såg att Wolfburg West hade nya fjädrar i sitt sortiment o jag bad Per på CSP att ta hem en sats o dom kom hem fort. Med 1,5 mm chims under fjädern blev trycket ca 40 kg, rätt eller fel, det får framtiden utvisa ICQ/ad
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/297800x600_zps3f13a33a.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/298800x600_zps54483f58.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/496800x600_zps667be79e.jpg

Ventilerna är av originalstorlek, insug är gamla NOS men avgas är nytillverkade från Italien. Förr fanns det flera olika avgasventiler bla en förstärkt sak (sköt fram det klassiska raset på 3:ans ventil en stund...) på bilden under är det en sådan till vänster, den till höger är den jag ska använda, här har den fått vinklarna enligt konstens alla regler ICQ/ag
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/499800x600_zpsd42f762a.jpg

Lite mer för alla verktygsfettischister.....
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/505800x600_zps23c6fecc.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/506800x600_zps15cf2a00.jpg

Dessa tändstift har jag använt i Okrasabastarden o ska prova dom i denna motorn med, (kommer inte ihåg beteckningen nu, lägger till den sen) NGK BP6HS
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/507800x600_zps332b2f73.jpg
Försöker att få stiften att peka innåt förbränningsrummet som på bilden men det blir bara bra på 2 förbränningsrum, trots 2 satser stift blir resultatet lika.......det visar sig att gängan på stiften börjar på samma ställe på alla stift, så dom pekar lite åt alla håll Default/hmm
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/509800x600_zps08893f0d.jpg
Här ligger resultatet av många timmars pyssel, framtiden får utvisa om det var värt jobbet  ICQ/ag 
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/510800x600_zpsaee66261.jpg

140

Urläckert Bengt!!
Klart det är värt all tid! Vad skulle du annars göra? Kolla på fotboll eller någe sånt läskigt? ICQ/ag

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

141 Senaste redigerad av Bengt H (2013-02-10 20:57:02)

För att bibehålla en någorlunda vipparmsgeomerti kortar jag stötstängerna lika så mycket som toppen är sänkt dvs 3mm. Med stötstången i en specialklämma i skruvstädet går det fint att knacka av hatten.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/511800x600_zps8da26222.jpg
Å vad hittar vi där inne i röret???? jo den klassiska lilla trästången Default/yikes  Default/yikes en träbit i motorn??? jo den var med ett bra tag men togs senare bort, ingen har gett någon bra förklaring på vad den egentligen gör där o på dom NOS stötstänger som jag kortat innan har den saknats så jag skippar dom nu också.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/512800x600_zpsf6434661.jpg
Vad gör en snickare som ska kapa 8 lika långa bitar? jo han lägger dom i kapsågen o kör, därefter är det bara rengöring o sen knacka på hatten igen ICQ/ag
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/515800x600_zpsb010ff0d.jpg

142

Barndoor51 skrev:

Urläckert Bengt!!
Klart det är värt all tid! Vad skulle du annars göra? Kolla på fotboll eller någe sånt läskigt? ICQ/ag

Nä fotboll har jag aldrig begripit mig på.... ICQ/ag

143

Apropå det där med stiften åt lika håll.. När jag var med och meka dragracebilar så fanns det att köpa tunna konor/brickor av mässing att lägga kring stiften för att shimsa dom åt rätt håll. Kolla med t,ex Persåker

Snyggt jobbat som vanligt !

You´ll never know...

144

m.helsing skrev:

Apropå det där med stiften åt lika håll.. När jag var med och meka dragracebilar så fanns det att köpa tunna konor/brickor av mässing att lägga kring stiften för att shimsa dom åt rätt håll. Kolla med t,ex Persåker

Snyggt jobbat som vanligt !

Tackar ICQ/ab  o tack för tipset

145 Senaste redigerad av Bengt H (2013-02-10 21:01:45)

Glömde en sak, när jag slipade in ventilerna så satte jag en bit bränsleslang på skaftet o sen andra ändan i skruvdragaren. Med ett flotting finger trycker man lätt på ventilen o sen är det bara att köra ICQ/ag

Post's attachments

492 [800x600].JPG, 124.92 kb, 800 x 600
492 [800x600].JPG 124.92 kb, 284 downloads since 2013-02-10 

146

Vilken uppfinnar Jocke du är Bengt. Det är så gött med sådana här tips. De skulle samlas i en separat tråd så man vet var man skall leta.

Nu vet jag hur det ligger till så jag väntar spänt på lite uppdateringar ICQ/ae

147

Hej Bengt
Det är kul att se någon som är lika tokig som mig
Vi använde stål shims när vi stälde in stiften i förbräningsrumen på prostocken  Vi testade trippel elektråder på stiften dom gav 1-2 % mera effekt än en singel elektråd
TYP  ET elektroden (ngk)
Lycka till med det fräna jobbet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

148

Tackar Jonas o Micke ICQ/ab

149

Fina bilder och inspiration Bengt ! (Hur är tidsplanen....?-)

150 Senaste redigerad av Bengt H (2013-02-10 21:37:47)

Dags för förgasarlänkage. Innan jag byggde insugen hade jag funderingar på åt vilket håll jag skulle vända förgasarna, spjällaxeln i bilens längdriktning eller på tvären? Sätter man dom på längden som tex Okrasa så är det relativt enkelt med gasreglagen, antingen ett Okrasa eller "bellcrank" typ. Men dessa har en nackdel som jag ser det, när motorn är kall blir det en inställning o när motorn är varm blir det en helt annan eftersom motorn rör sig ganska mycket. Synkar man förgasarna på varm motor så går den inte helt rätt kall o halvljummen ICQ/ad  Jag satte mina på tvären, då har man inte ont av att motorn rör sig mellan kall o varm, å andra sidan blir länkaget lite knepigare att få till särskilt om man vill att det ska se gammalt ut ICQ/ad .
Gasvajern rör sig ca 20 mm mellan tomgång o fullt o armarna på förgasarna ca 40 mm. För att få till det behövs det några leder så det blir lite utväxling på rörelsen. Skissade upp blocket, fläktkåpan o var förgasaren kom o började laborera. Hade jag begripit mig på datorsimulering så skulle man kunnat göra hela rasket i burken men det kan inte jag så det är stenålderssättet som gäller ICQ/af Lite av utförandet på länkaget är hämtat från Expresskitet som fanns på 50 talet.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/474800x600_zps686fb96e.jpg
Därefter simulerade jag leder o utväxlingar med några pappbitar o spik o det såg ut att funka
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/476800x600_zps39ea238a.jpg
En "mockup" på motorn gjordes av ett tomt block o sen byggde jag först länkaget i trä för att se så allt funkade o fick plats
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/479800x600_zps4e0e480c.jpg
Sen var det dags att börja smida på riktigt ICQ/ae så här tillverkades armarna, materialet är rostfritt.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/483800x600_zps7f8e5cb2.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/484800x600_zps10b7be99.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/485800x600_zps6c6ff690.jpg
Mittdelen gjordes i vanlig 2mm plåt, axeln är 12 mm silverstål (ska bytas mot rostfritt), fästena på fläktkåpan skars ut ur ett fyrkantsrör som försågs med mässingsbussningar.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/487800x600_zps5a9e0f24.jpg
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/489800x600_zps35052348.jpg

Innan ihopsättningen kunde börja blästrade o lackades cylindrarna. Enligt "How to ....." boken kan man sänka temperaturen på cylindrarna med ca 40 grader bara genom att lacka dom svarta, fan tro´t men det skadar ju inte iaf, även stötstångsrören fick lite färg också.
http://i1174.photobucket.com/albums/r606/Bengtholmen/494800x600_zps3bb19ae4.jpg