Karmann67 skrev:Samma elektronikspray, däremot så hittade ingen elektronikolja. Men det kanske struntsamma. Idag var det låg volym igen och hur jag vrider så får jag ingen fart på den. Knapper till när jag sätter på den sedan låg volym knappt hörbar. Inget knaster dock. Här letat på internet utan resultat. Men jag får väl ta upp den köksbordet ikväll.
"Volymknappen" är en vridpotentiometer, med inbyggd strömbrytare (on/off) som påverkas i det ena hemmaläget. Alltså ett variabelt motstånd med strömbrytare.
Det är vanligt att motståndet består av en kolbana, och utefter denna löper det en "släpsko" alla som kört märklintåg vet vad en släpsko är för något men där ser den annorlunda ut.
Det finns en väldigt snarlik, om än mycket större släpsko i rattsångshuvudet under rattcentrum som tar emot minussignal från signalkransen, om du vet hur det ser ut där kan du tänka dig hur det ser ut inne i potentiometern.
Nåväl, det kan vara så att potentiometerns kolbana slitits ojämnt, så att släpskon som påverkas av axeln får luft under sin kontaktyta vid vissa lägen och uppnår då kontaktförlust.
Med tanke på din Blåpunktsradios ålder kan det vara svårt att få tag på reservdelar, men tyskarna brukar ju vara ordentliga och noggranna... så man kanske kan finna en originalpotentiometer att löda in.
Annars är sådana här standardkomponenter, de finns i olika värden, vanligt för volymkontroller är 270 ohm, 2,7 kilo ohm och liknande, det skall stå stansat i metallen eller tryckt på den samma vad det är för värde. Men med tanke på att det också finns en strömbrytare kan det vara marigare att få fatt på en likadan, med samma axeldiameter och halsens diameter etc. Elfa.se och andra elektronkibutiker på nätet kan ha dessa i lager, kanske också Conrad. Men marigt att hitta rätt i deras superdetaljerade listor.
Jag har reparerat en och annan radio, stereo och även en del bilradioapparater, dock aldrig en sådan som din, vad jag minns iallafall...
Har råkat ut för samma problem med slitna potentiometrar, och flera gånger har jag fusklagat genom att öppna upp potentiometerns kapsel, försiktigt bänt upp flikarna som håller kapsel, och sedan kunnat justera släpskon, så att den ligger dikt an mot kolbanan, de flesta gångerna har jag lyckats, men några gånger har grejerna helt varit utslitna och fallit i smådelar.
Men med lödkunskaper, och en fin tång och en sats instrumentskruvmejslar, tålamod och nån timmas tid till övers kan det vara värt att försöka, tycker jag.
Den kan se ut ungefär så här.
De tre översta anslutningarna är till själva motståndet, kolbanan, 0-släpskon-fullt motstånd. De andra nedtill är till strömbrytaren, din ser troligtvis litet annorlunda ut.
Kanske kan du finna reservdelar eller hjälp på denna sida:
http://www.youngtimerradio-shop.de/Blau … entiometer
Firmabilen på bilden i vänstra marginalen ser ju iallafall lovande ut...
Edit:
Jag bildgooglade på sökordet "Potentiometer Blaupunkt Frankfurt"
Och fann denna:
http://www.dagnolo.it/catalog/en/potent … kfurt.html
Måhända är den för modern, modellen Frankfurt har ju tillverkats i många år och olika serier..
Men websideadressen kanske kan hjälpa dig...
Du kan ju också söka på detta:
"blaupunkt frankfurt ersatzteile"
Prova med olika ordningsföljd på orden.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."