1

Hej, har problem med en Blaupunkt Frankfurt som jag bara får en mycket låg volym på oavsett om jag vrider upp volymen. Inställd på 6v och originalhögtalaren  När jag ansluet min Emden har jag perfekt ljud. Kan det vara något med volymkontrollen? Någon har haft liknande problem?

God jul förresten!

Christer

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

2

Prova med att spruta in elektronikspray (obs INTE 5-56) i volymkontrollens potentiometer och vrid denna mellan ytterlägena en himla massa gånger. Det kan hjälpa men det är ingen garanti.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3 Senaste redigerad av umekille (2016-12-26 00:27:23)

Modeller med förvalda tryckknappar kan man få återställa för de kan
bli någe glapp i eller ärg...man drar ut o styr in igen eller byter station med knapparna
för att motionera dem

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

4

Jo, de är motionerade funkar perfekt. Har kontaktat stig hemre som tidigare reparerade Blaupunkt, men inte fått något svar. Åker till mekonomen idag och köper spray så får vi se.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

5

Glömde skriva att alla skruvinställningar ini radion kan ärga och
man kan få igång alt genom att motioneta med en skruvmejsel och sen ställa allt i ursprungsläget.
lite finjustering kan man försöka sig på med utgångsläget i minnet.

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

6

Okej, nu ner i garaget och prova

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

7

Viss försiktighet med elektronik/ kontaksprayen bara, allt tycker inte om kontakt med den, namnet till trots.

Ett annat enkelt test är att kolla "plastpluggen" till DIN uttaget. Är den inte på plats eller bryggningen/ kontakten ärgat så får du också mkt låg volym. Brukar också komma tillbaka med lite "motion".

Får du det inte att fungera, testa att koppla om den till 12V och kör den på det, haft några som fungerat på 12V men icke 6V kopplingen.

8

Tack för hjälpen.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

9

Nu har jag motionerat volymkontrollen. Var försiktig och sparsam med elektroniksprayen. Volymen kom tillbaka successivt, men det verkar som om det är något glapp i volymkontrollen, det sprakar ibland och volymen går inte att justera den är densamma hela tiden. Däremot man håller radion lodrätt så blir det mindre sprak och kontrollen verkar funka. Och när den gör det så låter det väldigt bra. Så frågan är om det går att få tag i en lös kontroll?

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

10 Senaste redigerad av Frederik (2016-12-29 11:16:55)

En av mina hade nästen samma problem, bara att istället för att hålla den vertikalt, så kom volymen igång om man knackade på knoppen. När jag sökte (googlade) då så kunde man hitta nya/ nos bl.a. fanns det några då på ebay och för ett tag sedan såldes ett litet parti på tradera. Så det är bara att söka. Det var/är ett så pass vanligt fel att det borde finnas kvar i lådorna om man hittar någon som fortfarande är aktiv. Generiska potentiometrar går säkert också att hitta om man noterar vilka värden man skall ha, det svårast är nog att söka/ finna rätt gäng mått/längd och att knoppar passar. Till stereo har jag för mig att jag hittade i alla fall. Det sista alternativet är att plocka en bättre begagnad pott från en annan radio..

-Vad använde du för "elektronikspray"? Rätt eller fel, så här brukar jag göra när inte motion räcker: Jag börjar duscha mina med elektronikrengöring (isopropylalkohol) för att spola bort "lös smuts", samtidigt som jag motionerar. Försök spola genom alla lager i potten. Därefter använder jag CRC 2-26 och motionerar rikligt. Dessa 2 steg upprepar jag. Sista repetitionen tar jag bara lite lätt med 2-26 (droppar), då denna är lite smörjande och skyddande men man inte vill ha för mkt kvar. Glöm inte att motionera "tone" kontrollen också. Rengöringen brukar vara en tillfällig lösning..

Potten tar inte "skada" av isopropylen, den kan du duscha ordentligt; men den kan lösa upp annat runt omkring t.ex. tryck har en tendens att försvinna. Detta är dock bara en alkohol och är dåligt på att ta bort oxidid i sig självt. "Inte så dåliga" potentiometrar brukar det räcka på i kombination med motion, eller faktiskt bara motionera regelbundet. Det sista är nog att föredra att börja testa, då inget av ovan är helt riskfritt. Alkoholen tar bort smörjningen i potten, och även om 2-26 är smörjande, så är den väldigt tunn. Nu brukar förvisso ändå fettet i pottarna vara hårt och förorenat och är potten kass har man inget att förlora...

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/314521_10151152405376765_1877560546_n.jpg?oh=2f2030c320f7e5ac8d56d04b931fa9b7&oe=58E387F1

11

Samma elektronikspray, däremot så hittade ingen elektronikolja. Men det kanske struntsamma. Idag var det låg volym igen och hur jag vrider så får jag ingen fart på den. Knapper till när jag sätter på den sedan låg volym knappt hörbar. Inget knaster dock. Här letat på internet utan resultat. Men jag får väl ta upp den köksbordet ikväll.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

12 Senaste redigerad av Björn J. (2016-12-30 11:14:23)

Karmann67 skrev:

Samma elektronikspray, däremot så hittade ingen elektronikolja. Men det kanske struntsamma. Idag var det låg volym igen och hur jag vrider så får jag ingen fart på den. Knapper till när jag sätter på den sedan låg volym knappt hörbar. Inget knaster dock. Här letat på internet utan resultat. Men jag får väl ta upp den köksbordet ikväll.

"Volymknappen" är en vridpotentiometer, med inbyggd strömbrytare (on/off) som påverkas i det ena hemmaläget. Alltså ett variabelt motstånd med strömbrytare.
Det är vanligt att motståndet består av en kolbana, och utefter denna löper det en "släpsko" alla som kört märklintåg vet vad en släpsko är för något men där ser den annorlunda ut.
Det finns en väldigt snarlik, om än mycket större släpsko i rattsångshuvudet under rattcentrum som tar emot minussignal från signalkransen, om du vet hur det ser ut där kan du tänka dig hur det ser ut inne i potentiometern.

Nåväl, det kan vara så att potentiometerns kolbana slitits ojämnt, så att släpskon som påverkas av axeln får luft under sin kontaktyta vid vissa lägen och uppnår då kontaktförlust.

Med tanke på din Blåpunktsradios ålder kan det vara svårt att få tag på reservdelar, men tyskarna brukar ju vara ordentliga och noggranna... så man kanske kan finna en originalpotentiometer att löda in.
Annars är sådana här standardkomponenter, de finns i olika värden, vanligt för volymkontroller är 270 ohm, 2,7 kilo ohm och liknande, det skall stå stansat i metallen eller tryckt på den samma vad det är för värde. Men med tanke på att det också finns en strömbrytare kan det vara marigare att få fatt på en likadan, med samma axeldiameter och halsens diameter etc. Elfa.se och andra elektronkibutiker på nätet kan ha dessa i lager, kanske också Conrad. Men marigt att hitta rätt i deras superdetaljerade listor.

Jag har reparerat en och annan radio, stereo och även en del bilradioapparater, dock aldrig en sådan som din, vad jag minns iallafall...
Har råkat ut för samma problem med slitna potentiometrar, och flera gånger har jag fusklagat genom att öppna upp potentiometerns kapsel, försiktigt bänt upp flikarna som håller kapsel, och sedan kunnat justera släpskon, så att den ligger dikt an mot kolbanan, de flesta gångerna har jag lyckats, men några gånger har grejerna helt varit utslitna och fallit i smådelar.
Men med lödkunskaper, och en fin tång och en sats instrumentskruvmejslar, tålamod och nån timmas tid till övers kan det vara värt att försöka, tycker jag.

http://www.youngtimerradio-shop.de/WebRoot/Store/Shops/61037185/5366/0551/BFF9/BA65/208F/C0A8/2AB9/F04B/8436_5.jpg
Den kan se ut ungefär så här.
De tre översta anslutningarna är till själva motståndet, kolbanan, 0-släpskon-fullt motstånd. De andra nedtill är till strömbrytaren, din ser troligtvis litet annorlunda ut.

Kanske kan du finna reservdelar eller hjälp på denna sida:
http://www.youngtimerradio-shop.de/Blau … entiometer
http://www.youngtimerradio-shop.de/WebRoot/Store/Shops/61037185/MediaGallery/Werbung/VW_Shop.jpg
Firmabilen på bilden i vänstra marginalen ser ju iallafall lovande ut...

Edit:

Jag bildgooglade på sökordet "Potentiometer Blaupunkt Frankfurt"
Och fann denna:
http://www.dagnolo.it/catalog/85-large_default/potentiometer-blaupunkt-frankfurt.jpg
http://www.dagnolo.it/catalog/en/potent … kfurt.html
Måhända är den för modern, modellen Frankfurt har ju tillverkats i många år och olika serier..
Men websideadressen kanske kan hjälpa dig...

Du kan ju också söka på detta:
"blaupunkt frankfurt ersatzteile"
Prova med olika ordningsföljd på orden.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Jag spånar vidare litet, då jag finner fler "ersatzteile" till Frakfurten.

http://www.youngtimerradio-shop.de/WebRoot/Store/Shops/61037185/56DB/17AE/779E/2022/6321/C0A8/2BB9/2B1D/9395_ml.JPG
Ser det ut så här i din radio?
Detta är hela "slutsteget" alltså ljudförstärkaren, om nu denna passar är det kanske lika bra att byta hela denna modul, med tanke på hur du beskrev felet.
39 euro hos Youngtimer radio.
http://www.youngtimerradio-shop.de/epag … 9395_B22.4

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

på en volvoradio (blaupunkt) fick jag igång efter vridit på ställskruvarna
i kolmotstånden i radions kretskort så de fåt bort ärg.
så kan det vara att radions strömbrytare via volymknappen inte släpper genom
100% matarström till radion.

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

15

Impressive! Det här visar på styrkan i sociala medier och forum och att vi hjälper varandra! Stort tack!

Jag hittade den där italienska firnan. De vill ha €73,60 för potentiometern. Går genast till youbgtimerradio.

Tack!

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

16

jag redigerade tydligen bort en fråga i mitt inlägg: hur justerar du tonklangen? Dels är det intressant om du skall leta reservdels pott, men också om du har en lite tidigare Frankfurt där man drar ut volymknappen. Som de är uppbyggda så byter man på så vis kolbana som har kontakt/ frikopplar den andra. Har du en sådan så kan det hakat upp sig med gammalt fett och skit - smörj. Jag sörjer lite att jag missade Tradera auktionen pga jour, tror det var 7-8st NOS blaupunkt volympottar som gick för under 300kr.

17

Synd på auktionen! Då borde det finnas någon som har några pottar liggande, kanske. På Frankfurten är vrid för att slå på strömmen och separat vred för tonklang. På min Emden är det tryck som gäller för at slå igång. Nu har jag fått tag i en Italien, som passar, dvs vrid. Men jag ska plocka isär den gamla imorgon och se hur den ser ut.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

18

Skruvade isär radion idag och ser att det som ska likna en "skena" ligger vikt. Nåja nu har jag köpt en ny potentiometer över nätet. Så nästa pilsner blir lampan sedan åker lödkolven fram ur gömmorna. När jag får fart på den så kan jag äntligen montera din-pluggen som jag köpte från dig Fredrik. Sedan ska här spelas Future House och Rockabilly.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

19

Potentiometer beställd från Italien. Köpt ny lampa på Elfa. Monterat ny säkringshållare. Rengjort och putsat lite. Nu är det bara att vänta på paketet från Italien, bort med den gamla och löda på den nya potentiometern. Litet missöde, fick ett stänk av elektronikspray i ögat. Röd som en kanin efter ha grundligt med vatten. På 1177 sa de att det är som att hälla spolarvätska eller ren alkohol i ögat. Inget som fräter, men svider som attan. Och det är ju dumt att hälla sprit i ögar.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

20

Karmann67 skrev:

Potentiometer beställd från Italien. Köpt ny lampa på Elfa. Monterat ny säkringshållare. Rengjort och putsat lite. Nu är det bara att vänta på paketet från Italien, bort med den gamla och löda på den nya potentiometern. Litet missöde, fick ett stänk av elektronikspray i ögat. Röd som en kanin efter ha grundligt med vatten. På 1177 sa de att det är som att hälla spolarvätska eller ren alkohol i ögat. Inget som fräter, men svider som attan. Och det är ju dumt att hälla sprit i ögar.

En annan typ av alkoholmissbruk alltså.
Intet för ty, så har ögat en väldigt bra upptagningsförmåga av olika medel, inte minst läkemedel.
Man kan ju aldrig vara för försiktig med skyddsglasögon, hörselskydd, handskar, knäskydd och suspensoar.. ICQ/ab

Sedan kan man bränna sig på lödkolvar, och det kan droppa smällt lödtenn på "olika" kroppsdelar (därför suspensoar), och ångorna som bildas vid lödning skall man inte andas in...  Egentligen är det konstigt att man överlever alla farligheter man utsätter sig för.

Väntar med spänning på att få läsa hur resultatet blir när du monterad den nya potentiometern.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

21

Idag landade den nya potentiometern från Italien och den var verkligen oanvänd! Vilken distinkt känsla i vredet! Men efter första dagen orkade jag inte gå ner i garaget och löda dit den. Så det blir nog imorgon sedan blir det ljudtest. Men jag får ta på suspen, integralhjälmen och asbesthandskarna innan jag löder. Sedan är det kanske en högtalare från Retro-sound som ska dit. Någon som monterat en sådan?

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

22

Har du stereo? Annars kan du strunta i retrosound (det är ffa för att ansluta stereo till 1 högtalare). Är det en monoradio duger en vanlig högtalare gott. Original brukar blaupunktarna ha 5ohms högtalare så det är inget fel att köpa en tex bredbands högtalare på 6-8Ohm, men det går bra med en vanlig modern 4Ohms koaxial för bilbruk också.

Vill du bygga ut ljudet så anslut en liten förstärkare och extra högtalare bak eller en liten bas under sätet, gör under för ljudåtergivelsen från blåpunkaren  ICQ/ad

23

Nej ingen stereo, men det där var ett bra tips. Får se hur det låter när jag testar. ICQ/ab

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

24

Sådär, hade varken tennsug eller lödfläta hemma, så det blev att pallra sig iväg till Swedol och köpa en billig. Funkade bra trots allt. Nåja operationen är klar. Imorgon provspelar vi. Den gamla delen var tämligen slut.

http://www.forumbilder.se/G74DH/img-1131.JPG

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

25

En cliffhanger ICQ/ag

Opel Kapitän -51, VW-56 och -62, Renault R10 -69, samtliga i drift, men även en VW -59 rikligt utrustad men tyvärr jätterostig..., och sist en SAAB 93F under renovering