1

Hej!

Har i dagarna köpt en 80' T3-buss
Enligt tidigare ägare renoverades motorn grundligt 2015
med ny mer vridstark kam, och nya kamlager, vevlager, ramlager, kolvringar, cylindrarna honade, topparna renoverade m nya styrningar, nya lyftare, nya packningar. Allt blästrat o lackat.
Den går bra när den är varm, och den startar lätt
Däremot måste man gasa på för att den ska hålla tomgång vid kall motor
och det låter som att den bara går på 3 burkar tills man gasat ur den och den planar.

Några tips om var jag ska börja? Har mina funderingar på automatchoke, om den får för mycket soppa? Fick kärringstopp när jag skulle in i garaget häromdan, då vägrade den starta igen och slutade med att vi fick putta in den, nästa gång vi kom ut startade den hur lätt som helst igen.

Har haft mina funderingar på tändsystemet med, men skulle behöva lite vägledning då jag aldrig skruvat med dessa tidigare, bara haft typ1 innan och har ju lyckats läsa om en del missnöje gällande dessa bussmotorer,..

Planen och målet är Portugal i sommar så det vore ju kul om allt lirar som det ska

VW T3 1980

2

Hur ser stiften ut?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Banjo skrev:

Hej!

Har i dagarna köpt en 80' T3-buss
Enligt tidigare ägare renoverades motorn grundligt 2015
med ny mer vridstark kam, och nya kamlager, vevlager, ramlager, kolvringar, cylindrarna honade, topparna renoverade m nya styrningar, nya lyftare, nya packningar. Allt blästrat o lackat.
Den går bra när den är varm, och den startar lätt
Däremot måste man gasa på för att den ska hålla tomgång vid kall motor
och det låter som att den bara går på 3 burkar tills man gasat ur den och den planar.

Några tips om var jag ska börja? Har mina funderingar på automatchoke, om den får för mycket soppa? Fick kärringstopp när jag skulle in i garaget häromdan, då vägrade den starta igen och slutade med att vi fick putta in den, nästa gång vi kom ut startade den hur lätt som helst igen.

Har haft mina funderingar på tändsystemet med, men skulle behöva lite vägledning då jag aldrig skruvat med dessa tidigare, bara haft typ1 innan och har ju lyckats läsa om en del missnöje gällande dessa bussmotorer,..

Planen och målet är Portugal i sommar så det vore ju kul om allt lirar som det ska

Som svweker skriver kolla stiften
Sen kompet
Dessa garage renoveringar brukar man bara slipa in ventiler  och då läcker dom ofta ( sätena skall fräsas ventil slipas eller bytes )
sen finns det ett problem med att sätes ringen i topparna kan vara lösa
Sen är den säkert inte om bestyckad i förgasarna  för dagens soppa  ( i dag 10% sprit i den sen två år = den går förvarmt )( man skall göra det också när man byter kam )
Det finns något som heter ånglås som blir när maskin blir för varm blir mycket svårstartad ( soppan ångar bort )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Tack för svar! Kollar stiften så snart jag har möjlighet och återkommer ICQ/ab

Micke, tror inte att den tjurade pga ånglås, hade bara backat ut den ur garaget och låtit stå på tomgång i 3 min innan jag skulle köra in den igen. Luktade bensin som tusan om den så jag gissar på att den surade ner sig lite.. däremot bränslefrågan, tidigare ägare sa att den gick att köra på 95 men rekommenderade 98, kan man hjälpa upp den biten med förgasaren något med blyersättning?

VW T3 1980

5

Banjo skrev:

Tack för svar! Kollar stiften så snart jag har möjlighet och återkommer ICQ/ab

Micke, tror inte att den tjurade pga ånglås, hade bara backat ut den ur garaget och låtit stå på tomgång i 3 min innan jag skulle köra in den igen. Luktade bensin som tusan om den så jag gissar på att den surade ner sig lite.. däremot bränslefrågan, tidigare ägare sa att den gick att köra på 95 men rekommenderade 98, kan man hjälpa upp den biten med förgasaren något med blyersättning?

Om den flödar över så är nålventilena slut
Finns sådana på misab (göteborg Dom har en bra h-sida ) ( bränsle trycket skall vara Max 0,17-19 bar ) om det sitter  en elpump så kan jag sätta 99,99% att det är fel tryck
dagens soppa är så mycket tunnare ( densiteten)  än den var förr så man ofta sätta dit en tryckregulator för att slippa detta problem
Blyersätning  Nej vw motorena har gått utan bly sen sent 60tal
Pust stön när man hör sådant med oktan
Om man surar stift i dag kan dom vara jävliga att få liv igen ( alkoholen i soppan som är boven till detta )
Om jag var dig skulle jag ta kontakt med någon som har en bredbands lambda så du får till bränsle kurvan för den har ändrat sig när man byter kam
Co skall ligga på cirka 3,5%  och lambda värdet cirka 0.90 för motorn skall må bra
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

Om den går att köra på 95 är det det du ska köra på, med 98 får du lägre effekt pga att den har lägre energiinnehåll. Och som sagt ingen blyersättning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G