Ok få se om jag har fått till detta rätt nu, har letat efter referensmått på nätet och har refererat till några här i tråden. Men ett mått som jag har hittat på många ställen är avståndet mellan A och B stolpe ska vara 950mm +- 1mm, detta är för yttre kanten längst ner mot tröskeln. Om man sen lägger till måtten på bilden i tidigare inlägg så har vi en hel del referenser.
Med detta som utgångspunkt så gick jag till garaget och började justera in karossen. Började med att bulta ner värmekanalen helt mot plattan, jag skruvade sen ner karossen fram vid framvagnen, slutligen bultade jag fast den bak under baksätet. Skulle egentligen velat använda bakre karossfästen men dessa är tyvärr bortrostade, så dessa får monteras senare utifrån nuvarande karossplacering. Jag justerade sen in glipan mellan A och B stolpe till exakt 950mm i nederkant, testade då att stänga och öppna dörrarna. Resultat förardörr går att stänga och öppna utan problem och glipan är bra i fram och bakkant, passagerardörren passar tyvärr fortfarande dåligt. Glipan är bra när dörren är stängd men den hänger tyvärr ner så man måste hålla upp den när man stänger den. Min slutsats i detta är att andra saker påverkar att dörren hänger ner, glappande och hängda gångjärn är förmodligen en bov i dramat.
Jag bestämmer mig då för att punkta fast karossen i värmekanalerna, för att sen försöka passa in dörren när allting sitter fast. Ska ju gå att trycka ihop karossen lite men eftersom glipan är bra så kommer det inte att hjälpa så mycket. Tyvärr så hann jag bara punkta fast A och B stolpar innan svetsvisiret började krångla, måste ha ett nytt visir innan jag kan fortsätta. Har kört med ett billigt jula visir under flera år, har krånglat endel på slutet men nu slutade det fungera helt. Har sneglat på ett speedglas visir en längre tid men har aldrig kunnat motivera kostnaden, lutar åt att jag köper ett nytt jula visir så får speedglas visiret stå kvar på önskelistan...
Lite länkar med nyttig info.
http://www.hotvws.com/content.php?contentID=73
http://just-technology.co.uk/?page=vw_b … _start_118
/foppa