1 Senaste redigerad av Foppa13 (2016-12-30 22:48:58)

Håller på och byter värmekanaler på en typ1 66a, tycker jag fått in dom ganska bra mot karossen men hänger man dit dörrarna så blir det allt annat än bra. Hur jag än justerar så hänger sig båda dörrarna och man måste hålla upp dom för att kunna stänga dom. Har inte bränt dit kanalerna än så det finns möjligheter att justera mer, men frågan är hur. Jag har ställt in dom på gångjärnen så mycket det går och glipan är justerad så det ser bra ut vid stängd dörr. Ni som har bytt värmekanaler har ni haft samma problem, hur löste ni det? Karossen står just nu på värmekanalerna som är skruvade i plattan.

http://i.imgur.com/ADWKcXS.jpg

http://i.imgur.com/PQ42R1X.jpg

http://i.imgur.com/2V0xnpA.jpg

http://i.imgur.com/1bOQFTN.jpg

/foppa

2

Du menar trösklar va...  ICQ/ad
Sorry, kan inte hjälpa dig då jag inte kommit dit ännu  ICQ/ae

3

Menar nog värmekanal... Tack GB!

/foppa

4

Kan tillägga att dörrarna har setat på tills jag satte in förstärkningar mellan A och B stolpe, tog bort dörrarna innan jag började ta bort värmekanalerna. Dock så var dörrarna lite svåra att stänga redan innan jag började kapa bort kanalerna. Det sitter ett justerbart stag där nu så avståndet mellan A och B stolpe kan justeras, hittade ett mått på nätet där avståndet längst ner mellan A och B stolpe ska vara 950mm +1. Jag har nu ca 940mm och ska jag sätta det till 950mm så hamnar ju också dörren mer åt fel håll så att säga.

/foppa

5

Jag håller på med precis samma sak på en -68:a. Om jag förstått rätt så kan man "böja" karossen men fästena i framvagnen och de två fästena i bakre hjulhusen. Man lägger olika tjocka gummimellanlägg där och kan få dörrarna bra. Hoppas jag!
Skriv gärna hur det går för dig och hur du löser det.
Martin A

6

Fortsätter väl med monologen här då, man kan ju tänka sig att karossen har hängt sig lite när den stått på bockarna. kollade lite på Bug Me videon och där punktade dom fast A och B stolpe på inmätt avstånd sen satte dom en domkraft strax bakom B stolpen och lyfte hela plattan och karossen och kunde på så sätt flytta karossen lite. Jag har tyvärr inga kaross fästen kvar bak, men hålen fram stämmer och hålen under baksätet stämmer så helt fel kan det inte vara.

Hittade också lite andra mått som skulle kunna stämma bättre med min kaross.
https://www.pakwheels.com/forums/attachments/d-i-y-projects/344260d1324552553-1965-volkswagen-type-1-beetle-d-i-y-project-o-_-_-o-867962.jpg

a) width of the front apron measured in the area of the first fender weldnuts (600mm)
b) width of the fuel tank well between the side members (693mm)
c) width of the fuel tank well along the longitudinal direction of vehicle (368mm)
d) distance between the first and last front fender weldnuts -left side (1118mm)
e) -right side (1120mm)
f) distance from the lower weld seam of the hinge pillar to the…
g) …upper corner of the rear roof rail (1394mm)
h) distance between the hinge pillar and the rear pillar -left side (935mm)
i) -right side (937mm)
k) distance between the hinge pillar and the rear pillar -left side (924mm)
l) -right side (923mm)
m) distance between the roof rail and the heater channel at the rear pillar -left side (1049mm)
n) -right side (1049mm)
o) width of the interior between the spot-welded flanges of the side window openings around the seat belt fasteners (1203mm)
p) width of the luggage deck between the wheel wells over the spot-welded seams between the front corner of the bottom rail/transverse wall and the rear corner at the bottom rail/side/wheel well (939mm)
q) left front – right rear (1989mm)
r) right front - left rear (1985mm)

Min tanke är att mäta in dörrglipan enligt ovan mått, sen punkta fast A och B stolpe och se hur det blir. Sen kan man förhoppningsvis få till glipan genom att justera på gångjärnen och genom att trycka ihop karossen lite. Återkommer när jag gett mig på detta, kanske blir en sväng imorrn om jag hinner. Skulle vara skönt att få dit trösklarna för det känns som det är en vändpunkt för renoveringen.

/foppa

7 Senaste redigerad av Foppa13 (2017-01-02 01:08:04)

Ok få se om jag har fått till detta rätt nu, har letat efter referensmått på nätet och har refererat till några här i tråden. Men ett mått som jag har hittat på många ställen är avståndet mellan A och B stolpe ska vara 950mm +- 1mm, detta är för yttre kanten längst ner mot tröskeln. Om man sen lägger till måtten på bilden i tidigare inlägg så har vi en hel del referenser.

Med detta som utgångspunkt så gick jag till garaget och började justera in karossen. Började med att bulta ner värmekanalen helt mot plattan, jag skruvade sen ner karossen fram vid framvagnen, slutligen bultade jag fast den bak under baksätet. Skulle egentligen velat använda bakre karossfästen men dessa är tyvärr bortrostade, så dessa får monteras senare utifrån nuvarande karossplacering. Jag justerade sen in glipan mellan A och B stolpe till exakt 950mm i nederkant, testade då att stänga och öppna dörrarna. Resultat förardörr går att stänga och öppna utan problem och glipan är bra i fram och bakkant, passagerardörren passar tyvärr fortfarande dåligt. Glipan är bra när dörren är stängd men den hänger tyvärr ner så man måste hålla upp den när man stänger den. Min slutsats i detta är att andra saker påverkar att dörren hänger ner, glappande och hängda gångjärn är förmodligen en bov i dramat.

Jag bestämmer mig då för att punkta fast karossen i värmekanalerna, för att sen försöka passa in dörren när allting sitter fast. Ska ju gå att trycka ihop karossen lite men eftersom glipan är bra så kommer det inte att hjälpa så mycket. Tyvärr så hann jag bara punkta fast A och B stolpar innan svetsvisiret började krångla, måste ha ett nytt visir innan jag kan fortsätta. Har kört med ett billigt jula visir under flera år, har krånglat endel på slutet men nu slutade det fungera helt. Har sneglat på ett speedglas visir en längre tid men har aldrig kunnat motivera kostnaden, lutar åt att jag köper ett nytt jula visir så får speedglas visiret stå kvar på önskelistan...

Lite länkar med nyttig info.
http://www.hotvws.com/content.php?contentID=73
http://just-technology.co.uk/?page=vw_b … _start_118

/foppa

8

Tack för dina efterforskningar, jag ska göra samma operation på en 59:a nu under våren så det är bra med en tråd som har referensmått, jag har hittat samma på thesamba förut, men alltid bra att ha det här med. Jag har svetsat i en ram inne i bilen mellan A o B stolparna för att minimera rörelser när jag kapar bort de gamla kanalerna. Dock så har jag samma problem som du har nu; dörrgapet är bra med stängd dörr men dörren hänger lite, jag har kollat och det är glapp i sprintarna till gångjärnen, så jag är ganska säker på att om jag bibehåller nuvarande gap när de nya kanalerna ska i så ordnar sig dörrarna med injustering av gångjärn och nya sprintar.