1

Har en typ 34 6v som inte startar när den är varm, startmotorn orkar knappt dra runt motorn. Då den är kall brukar den starta
lätt, men startmotorn är fortfarande slö. Har bytt till en annan beg startmotor, men exakt samma problem. Båda har bra lager.
Har kompletterat både + och - kablarna till batteriet, utan skillnad. Har köpt ett extra batteri och kör alltså med dubbbelt, ingen skillnad. Tändningen är i ordning och motorn går mycket bra. Tändningslåset är ersatt av separata kontakter.

Har fått tipset att köpa ett startrelä som ska kopplas in på solenoiden, men har svårt att förstå hur det skall kunna hjälpa då problemet inte är att solenoiden inte slår till, utan att startmotorn inte orkar att dra runt ordentligt. Eller tänker jag fel??
Har hänt tidigare.

Det enda jag kan tänka mig är en ny startmotor, men det känns inte ens säkert att det ska fungera, då 2 beg fungerar identiskt,
men visst, båda kan vara trötta. Kan vara intresserad av en beg som säljaren verkligen kan garantera att den fungerar med full kraft.

Tacksam om någon kan tänkas ha lösningen på problemet eller kan reda ut startrelät för mig.

Kryll

2

nästa säkert att det är en 11 kr problem, bytt startmotorbussning... ganska vanligt problem

lycka till

ICQ/ab

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

3

Håller med 1950 bubbla, troligen startmotorbussningen .

4

Håller med föregående, startmotorbussningen (som sitter i växellådan) är huvudkandidat! Men, glöm inte bort jordflätan mellan växellåda och bottenplatta, kan vara helt uppmurken (och leda dåligt med ström) trots att den ser OK ut vid första anblick!

Ett annat tips i sammanhanget (men som jag inte tror är lösningen på detta problem) är att smörja lite fett på kuggarna på startmotordrevet.

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

5

Nyfiken fråga: när man har dålig bussning, har man problem när motorn är varm, men inte när den är kall?

6

Så var problem med min cabriolet... lite trött när den var kalt men helt omöjligt att starta när den var varmt.... lite högre kompression när motor är varmt kanske??

54a soltak, 56 cab, 59a,  KG 71
Wesfalia Syncro 88a,
Porsche 912 66a, Porsche 912E 1976,
Medlem i VW Maffian, VWHK

7

Hej igen

Och tack för alla inläggen. Ingen kommenterade startrelät så jag antar att vi är överens om att det inte är problemet. Kablaget är noga förstärkt, så det kan inte vara problemet. Själv har jag varit mest inne på åldrade lindningar/dålig magnetism, men ska nog
ta en ny titt på bussningen. (kan har slarvat vid tidigare kollen).

Att startmotorn har mer problem när den är varm är ni nog rätt inne på. Lite tätare när den är varm och oljan har inte runnit undan
utan tätar bättre.

Ha det så bra i kylan.

Kryll

8

Hej igen,
Har hittat orsaken, men känner inte till hela problemet, är för kallt att ligga ute och meka nu. Rengjorde och kollade den ursprungliga startmotorn, 12V. Den jag bytte till var nymålad så beteckningarna syntes inte, men försedd med lapp där det stod 6V.
troligen var även denna en 12V.

Varför man har monterat en 12 V startmotor förstår jag inte. Jag gissar att kopplingshusen ser olika ut. Kanske har kopplingshuset gått
sönder så man måste har en sm med fast lager, och då fick det ´bli en 12 voltare. Kanske har man bytt vx-låda och fått resten på köpet.

Hur som helst skulle det vara intressant att höra om kopplingshusen ser olika ut, så att endast det för 6V har uttag för sm-bussning.

9

Här finns lite bra info om startmotorer och svänghjul:

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15295

10

Hoppsan,
Och tack för en intressant länk.
Det blir bara värre och värre. Då är det alltså kanske så att min 64 redan från början har haft en internlagrad (lärt mig nytt ord)
startmotor på 6V för 109 kuggars krans.

Det råkar inte vara så att någon har en dylik att sälja mig?

Tack för svaren och kunskapen.- / Kryll

De som fanns på bilderna hade förresten lagringen innanför drevet, medan min har liksom en bygel som håller bussningen framför
själva startmotorn, men det spelar kanske mindre roll. Denna var ju dessutom på 12 V.