1

Hej,

Jag har en vw 1600 tl - typ 3a från -72.

Jag har renoverat främre bromsok 2ggr under senaste 2 åren men haft problem med att bromsarna fram ligger på. Nu senast rev jag ur huvudbromscylindern och tvättade av den, honade cylinderloppet, bytte alla packningar, backventilsbrickor och satte ihop igen.. Problemet återstår.

Det som händer är att det finns tryck kvar i systemet efter att jag släppt pedalen. Bromsklossarna ligger emot skivan så att den precis går att dra runt om man tar i så mycket man orkar för hand. Om jag öppnar en luftnippel på oket så skvätter lite bromsolja ut och sen snurrar hjulet lätt. Sitter inga fjädrar som trycker ut klossarna som det gör på moderna bilar.. fick inte med något sådant när jag köpte belägg heller och ser inget på bilder på internet?

Det jag kollat hittills...
... Bromspedalen släpper tillbaka bakre kolven helt när den släpps. alltså pinnen från bromspedalen hänger fritt och yttre kolven (bakbromsar) syns i sitt bakre läge.
... systemet är luftat ordentligt, luftat 2ggr runt om tills inga luftbubblor syns.

Ideér, förslag, gissningar, ja allt är välkommet.. jag börjar tröttna på att göra om och göra om utan att göra rätt...?

Bild på huvudcylindern innan ihopmontering.
http://i994.photobucket.com/albums/af65/victor_hofmeijer/Mobile%20Uploads/20160918_150841_zpsvig2as74.jpg

2

Hej.
Jag hade bytt bromsslangar fram om det inte är gjort. De har säkert svullnat inuti så de har börjat fungera som backventil för bromsoljan. När du trycker ner bromspedalen så genererar det ett högt oljetryck som orkar igenom slangen, när oljan ska tillbaka så är det bara den lilla kraften som tätningarna och fyrkant ringen i oken genererar, då orkar oljan inte igenom slangen.
Luftnippel testet du gjort tycker jag också tyder på slangarna.
Det är mitt tips ICQ/ab

3 Senaste redigerad av Kurtivan (2016-09-27 21:18:49)

Bromsslangarna kan när dom blir gamla tappa spänsten invändigt och agera som backventiler.

ojdå tvåa  ICQ/ag

Gubbjävel; dvs originalfantast

4

Jättetack för tipsen! Bromsslangarna är gamla som gatan så det kan säkert vara där problemet ligger.
Jag hade tokslut på ideér så bara att ha något nytt att prova känns fantastiskt ICQ/ab

5

Slang eller rör som är igensatta?  För litet glapp mellan hbc och bromspedal?

6

135kr/styck på custom speed parts, inte mycket att tveka på ICQ/ab

7

Hej! Är du säker på att du har rätt längd på kolvarna i huvudcylindern? För mig låter det som att varje gång du bromsar tar du med ny olja ut i systemet, men när du släpper tillbaka pedalen så går kolven inte ända tillbaka till reduceringshålet som backar oljan tillbaka till oljebehållaren. Hade precis detta problem på en av mina VW för 20 år sedan efter det att jag köpt en renoveringssats till min 2-krets huvudcylinder. Det var även i det fallet frambromsarna som lade sig på och "fick tömmas". Det har sålunda ingeting med dina slangar eller hur du justerar längden på pedalen - problemet är internt i cylindern.
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

8

Ja, jag har också haft samma problem orsakat av slangarna, så det är nog en bra diagnos.
Ett tips: Om du inte är originalivrare, försök få tag på stålomspunna slangar. Det blir bättre "klipp" i pedalen, då de sviktar mindre.

9

Vad har du för märke på h-cylindern? Vw-original har en skruv ovanpå cylindern som stoppar kolven till den främre kretsen. Brassemodellen Varga tog bort den vilket medförde att det blev nästan omöjligt att lufta systemet. I det här fallet kan jag nästan ta gift på att slangarna är boven i dramat.

10

När du hittat felet återkoppla så kan vi alla kan stilla vår nyfikenhet! ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

11

Även jag kan tipsa om att byta slangarna oavsett. Jag lyckades spränga en slag efter att inte haft några problem alls till att bromsarna började ligga på efter en inbromsning under färd (utan en minsta aning). Det var på grund av dåliga och igensatta slangar. Kan också tillägga att slangarna såg riktigt fräscha ut på utsidan...

12

Yes, det var slangarna.. Bytte dem och sen var problemet ur världen. Tack för tips, började bli rikjtigt frustrerad ett tag där...

Hans Landelius: Jo, den skruven har jag.

Var extra noga med att få det rent runt runt brickorna som ligger an mot hålen när jag renoverade. De agerar ju backventiler för oljan in i cylindern.

Nu har jag helt renoverat system sånär som på bakbromsarna men de renoverades av tidigare ägare och bilen har rullat ut och in i olika garage 5ggr sen dess ICQ/ab

Nya slangar:
http://i994.photobucket.com/albums/af65/victor_hofmeijer/Mobile%20Uploads/20161105_135329_zpsk788zdky.jpg

13

ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

Gubbjävel; dvs originalfantast