Hej,
Jag har en vw 1600 tl - typ 3a från -72.
Jag har renoverat främre bromsok 2ggr under senaste 2 åren men haft problem med att bromsarna fram ligger på. Nu senast rev jag ur huvudbromscylindern och tvättade av den, honade cylinderloppet, bytte alla packningar, backventilsbrickor och satte ihop igen.. Problemet återstår.
Det som händer är att det finns tryck kvar i systemet efter att jag släppt pedalen. Bromsklossarna ligger emot skivan så att den precis går att dra runt om man tar i så mycket man orkar för hand. Om jag öppnar en luftnippel på oket så skvätter lite bromsolja ut och sen snurrar hjulet lätt. Sitter inga fjädrar som trycker ut klossarna som det gör på moderna bilar.. fick inte med något sådant när jag köpte belägg heller och ser inget på bilder på internet?
Det jag kollat hittills...
... Bromspedalen släpper tillbaka bakre kolven helt när den släpps. alltså pinnen från bromspedalen hänger fritt och yttre kolven (bakbromsar) syns i sitt bakre läge.
... systemet är luftat ordentligt, luftat 2ggr runt om tills inga luftbubblor syns.
Ideér, förslag, gissningar, ja allt är välkommet.. jag börjar tröttna på att göra om och göra om utan att göra rätt...?
Bild på huvudcylindern innan ihopmontering.
VW 1600 TL fastback -72