Jag har en typ4 motor på G med 285graders kam och 74mm i slag och 96mm borr. 41och 33 mm ventiler. Motorn ska sitta i en Vw 1500s. Vad ska jag satsar på för några förgasare? Fajs 44 IDF eller 48 IDF?? Jag vet ju inte om jag kommer att uppdatera motorn senare i livet till värre grejer.
du ska inte satsa på sprut? (2016!) 
it would burn off both of your ears . . . "
-Låter mer som 40:or ?
Det är ju i stort sett original, förutom kammen......
40:or hänger med ganska långt, jag har åkt 13 sek-tider med min gatmotor i gatbilen. Men det begränsar ju max-varv till 5-5500Rpm...
Solexhandboken säger: d=0,41*(V*n)^0,5 (V=volym i cc, n=varvtal i tusental då man vill ha max effekt, d= storlek på förgasaren).
Med din volym och 5500 rpm så blir 44:orma perfekta enligt formeln. 36 mm kan vara en bra start vad gäller halsringar (tumregel: 80% av förgasarstorleken). Lycka till!
Insta: @tob_356
Nu har du två förslag. Det ena kommer från en som gasat sen 80-talet med bred erfarenhet av både ros och ras. Det andra är från professor Kalkyl som enligt formler räknar ut din förgasare. Jag är böjd att hålla med Mettis främst med tanke på att det är en Typ 4 som kräver hög gashastighet för att överhuvudtaget varva. Om du vill ha drag ända från botten så ta ett par idf 40 med 34 i halsring så spar du även lite pengar på bensinförbrukningen.
Tack för svaret grabbar. Anledningen att jag inte vill ha sprut är att bilen ska bli typ en " Rallyreplika" fast med en lite driftsäkrare motor. Så jag vill ju ha det klassiska Weberljudet
Det kanske blir lite bättre toppar senare men detta är min utgångspunkt för tillfället. Långa eller korta insug?? Det kanske inte finns så mycket att välja på till Typ4 motorerna? Vad tror ni denna motor ger i hk och vrid? Jag vet att det är en svår fråga men ca. Med 44or på då.
Hej igen, mitt mål i framtiden hade varit ca 140 hk men det är kanske bara en dröm. Jag vet inte vad som krävs. Jag kan ju gissa på bättre toppar med större ventiler. Vad tror ni om kammen? alldeles för snäll? Någon erfarenhet med effektutag på likvärdiga bromsade motorer?
Hej igen, mitt mål i framtiden hade varit ca 140 hk men det är kanske bara en dröm. Jag vet inte vad som krävs. Jag kan ju gissa på bättre toppar med större ventiler. Vad tror ni om kammen? alldeles för snäll? Någon erfarenhet med effektutag på likvärdiga bromsade motorer?
Det är en mängd olika saker som gör att man får Hk
som vilken komp som ett av exp
Skulle tro att topparna inte flödar tillräkligt för det effekt utaget som var tänkt ( avgas sidan brukar vara knaset på den typen av lock )
Om du mäter upp flödet behöver dom flöda minst 140-150 cfm på 25"på insugs sidan
Skulle tro du behöver gå upp närmare 290-300grader på kamen lyft höjd cirka 12-14mm
Sen skall avgas rören stämma till det
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Hade du valt en typ1 motor så hade 140hk varit en baggis. Apendix k bilarna brukar ligga mellan 130-150 hk och klarar sig bra i skogen. Där finns det också mycket att välja på i form av toppar och insug. Det finns även en uppsjö av avgassystem att välja på som inte behöver krympas förbi stötstångsrören.
Ockej där kom ju fram lite mer matnyttig ang topparna. Har ni någon erfarenhet av passande ventilstorlek? Avgassystemet: Hade tänkt avklädda värmekammare och eftermarknadsormbo till typ 4a. Det kanske inte duger? Att valet blev en Typ4 i stället för Typ1-3 motor är för att kompisen som ska hjälpa mig med hopsättningen hade denna motor liggandes (frisk) och sen tycker jag vet verka dyrt att bygga på typ1. ( all beabetning för att få upp volymen som redan finns i en typ4a)
Ockej där kom ju fram lite mer matnyttig ang topparna. Har ni någon erfarenhet av passande ventilstorlek? Avgassystemet: Hade tänkt avklädda värmekammare och eftermarknadsormbo till typ 4a. Det kanske inte duger? Att valet blev en Typ4 i stället för Typ1-3 motor är för att kompisen som ska hjälpa mig med hopsättningen hade denna motor liggandes (frisk) och sen tycker jag vet verka dyrt att bygga på typ1. ( all beabetning för att få upp volymen som redan finns i en typ4a)
Du har gjort kassiken billig grundmotor svindyra eftermarknas delar mot typ1
Dina ventiler räcker till för det som var tänkt
Men det är under ventilen som gör skillnad i kanal aria framför allt på avgas sidan
Om du skär ned sätet till 85% av bredden skall det vara möjligt att ta ut 200 hk
på dina insugare
Skulle tippa på en prislapp mellan 35-60 innan du är klar
Det som man skall tänka på en typ4 är att få ned vikten på dom rörliga delarna då dom inte går i bitar när man varvar ( vevstakar/kolvar )
Sen skall man tänka på att det är ett gjutet svänghjul som är känsliga för varv
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Tack för dina bra och utförliga svar Micke. Behöver jag verkligen ändra något på vev och stakar och svänghjul för att uppnå mitt mål? Vad snackar vi om för några varvtal då? Visst det verka som att jag måste leta upp en annan vassare kam än den tilltänkta 285 graders och då ökar ju varvet förmodligen en del också.
Du får starta med att slipa av mantrial ( om man är smart) på vevstaken för att slippa den höga massan som det blir när man varvar
För att inte slita ut sakerna i förtid
Samma med kolvar är jäkligt tunga (gjutna) Det finns smidda till 96 (J&E har men du får vara beredd att kasta ut 8-10000 för fyra )(Har sådana i räsen )
Gjutna svänghjul brukar man säga kritiska varvtalet ligger i mellan 65-6700 ( det sitter varvtals regulator som std på typ 4 )
Jag kan bara råda dig att skaffa ett i stål ( 200mm koppling) Ligger på ebye de
Om du har hydraliska lyftare så kommer du få byta till mekaniska när man går upp i duraton
Du kan gå in här o kolla vad jonas n har gjort med sin 100hk http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=44072
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
okej, jag kommer att köra med 96mm Volvo B23kolvar och det är redan mekaniska lyftare. Finns det stålsvänghjul på några typ4or original? /// Ante
okej, jag kommer att köra med 96mm Volvo B23kolvar och det är redan mekaniska lyftare. Finns det stålsvänghjul på några typ4or original? /// Ante
Vad väger kolvana ( är det turbo kolv )
Ja det finns stål svänghjul på vissa modeller på typ4 dom har 200mm lammell
och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke
Jag har faktiskt ingen aning om vad dom väger.