1 Senaste redigerad av jonas n (2017-06-26 19:29:54)

Hej! För nästan 10 år sedan ställde jag in min 1600tle -69 i ett garage en bit hemifrån, tanken var väl att den skulle igång nångång på våren därpå. Så blev det visst inte utan kamaxeln gick ner sig och bilen blev stående...
http://forumbilder.se/FB2RF/image.jpeg

Nu tänkte jag ta tag i den igen, Började sätta ihop en 2,0 typ4 häromdan.
http://forumbilder.se/FB2RI/image.jpeg

- [ ]

2

http://forumbilder.se/FB3NQ/image.jpeg
Då var blocket ihop, nu ska jag bara försöka mäta fram värdena på kammen, den är märkt "01", det är allt jag vet. För övrigt är det en balanserad originalvev i blocket och originalstakar.

3

Hinner du få ihop den tills nästa helg? ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

4

Det blir nog svårt, tänkte gräva fram den nästa helg

5

Trevligt med en fasty till, fast de är ju en typ3  ICQ/ad

6

Härligt.  ICQ/ag

Mera känd som jb...

7

Trodde att den gamla krigaren var död. Kul!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Det hade varit kul att se den på rullarna om en vecka  ICQ/ab

Post's attachments

683_f43a1be7273e19a4616714577650c8ab.jpg, 51.55 kb, 500 x 375
683_f43a1be7273e19a4616714577650c8ab.jpg 51.55 kb, 166 downloads since 2016-09-30 

9

Härligt att se Jonas, som vi har tjatat på dig under åren,  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag  Ska bli intressant att följa ICQ/ag

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia

10

Kul! Vad är planen?  ICQ/af

/M

11

Planen är främst att få ut den, få i en motor och få den körbar. Det blir en sugmotor med förgasare till att börja med. Sen får vi se vad det blir i slutändan.

12

Börja så.....men har man väl smakat på acceleration, så är det lätt att trilla dit igen. Kör hårt! ICQ/af

/Markus

13

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/image_zpsnbnkq1fj.jpeg

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/image_zpsrtzm89pm.jpeg

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/image_zpstoozdxhq.jpeg

Då blev det lite mekat idag med, mätte in vändhöjden till 1,15mm, Det får väl bli bra.
Kolvarna är mahle 94mm och stakarna är omgjorda till 22mm bussning.

14

Fiffigt med "smidda" typ1 kolvar!
De där original 94mm 2l-kolvarna håller inte så bra annars (om man inte förstärker med PP - och det gör vi ju inte längre...-)

http://i.imgur.com/B8jVLZz.jpg

15

Ja, originalkovarna blir ju lite krokiga av lite laddtryck

16

Visst är det så att kolvspelet ligger i kolvarnas dimension? Dvs att cylindern håller 94mm och kolvarna 93 komma någonting. Jag frågar därför att jag hade tänkt göra samma sak - dvs använda obearbetade typ 4 Cyl och smidda typ1 kolvar.

17

Engdahl skrev:

Visst är det så att kolvspelet ligger i kolvarnas dimension? Dvs att cylindern håller 94mm och kolvarna 93 komma någonting. Jag frågar därför att jag hade tänkt göra samma sak - dvs använda obearbetade typ 4 Cyl och smidda typ1 kolvar.

Det är inte fel att hona som runda först  Efter som det är en smidd kolv så behöver dom större kolvspel än en gjuten kolv (som Typ4 är)
Därför kolappsar dom med laddtryck  (som Jonas lekte med förut )

Har du fått gå ned o skruvat något ?????????
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Tjena Jonas!

Hur går det med återupplivningen? En fråga, vilka tider & hast lyckades du köra med bilen då det begav sig?

/M

19

Var det inte den som gick på banan piren 2006/2007 ? Då med turbo...
Körde ifrån det mesta minns jag..

20

Jo på bananpiren körde jag vid den tiden, nu blir det en lite mer gatvänlig maskin.

21

Då fick vi iväg i helgen och hämtat hem bilen..

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/IMG_0109_zps38wykix9.jpg

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/IMG_0111_zpszxjshdxq.jpg
http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/IMG_0106_zpsmq0j0uao.jpg

22

http://i1382.photobucket.com/albums/ah280/Jonas_Nordqvist/Mobile%20Uploads/IMG_0118_zpsdoblehnq.jpg


Och idag åkte motorn ur, en original typ4 som skulle gå till besiktningen. Men det får bli den riktiga motorn direkt istället, besiktningen är ju lite mer förstående nuförtiden

23

Trevligt ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

24

Lite nyfiken Jonas!
Vad var det för spec på turbo motorn du hade?

25

Turbomotorn i sin första version var en typ4 2,0 med 44x38 ventiler, 270' kam,Mitsubishi 16t turbo, Saab 9-3 aero intercooler,megasquirt och E85. Tyvärr rasade topparna, säten och styrningar satt inte fast ordentligt(jag hade ju bankat i dom hemma på köksbordet så det var väl väntat). Den motorn lämnade 234hk hos Jpm(med läck på en topplockspackning).
Nästa version fick nya toppar(42x36),en rejält vass kam(web 86b) och turbo från en 6,5l chevadiesel. Tyvärr gick kammen ner sig efter ett par mil och bilen blev stående...tills nu:)