126 Senaste redigerad av TobiasL (2016-10-16 20:57:15)

http://www.forumbilder.se/FBBHN/fettspruta-edited-1.jpg?width=450

Förutom hjulcylindrarna som följde med lyckades jag byta till mig ytterligare en bunt begagnade samt ett antal renoveringssatser.

En av metoderna jag försökte för att få loss kolvarna var fettspruta. Gängan på fettsprutor är samma som för VW-bromsrör, så det är en enkel åtgärd. Lärdomen är att man skall gå på rostlösare och värme innan man försöker sig på fettsprutan annars kan man spräcka gjutjärnshuset...

127 Senaste redigerad av TobiasL (2016-10-09 21:27:26)

Efter att ha klämt och känt på bromsarna ett tag stod det klart att en trumma troligtvis var bortom räddning. Just när jag beklagar mig över det på fb stiger Niklas L fram och erbjuder mig sin uppsättning 356A bromsar! Tack!

Här fick jag också med fullbestyckade främre sköldar med backar, hjulcylindrar och allt. 356 bromsbackar limmar man nämligen om, man slänger inte och köper nya som med vanliga VW. således är det bra att ha ämnen att utgå från. Förutom de främre från Niklas hittade jag fyra till på annons till rimliga pengar.

Niklas bromsar lär ha plockats på en skrot i Luleå runt 1971. Delar av ett getingbo satt kvar på en av trummorna. Det är det ni ser mellan kylflänsarna på bilden. Vem vet, kanske var hämtningsoperationen dramatisk?

http://www.forumbilder.se/FBBHN/img-7458x.jpg?width=450

128

Tobias - det är kul att mina gamla trummor kom till användning. Eftersom jag inte hade någon användning av dem är det bättre de "gick vidare" till nästa lekkamrat.

Skitkul att du varit ute och kört med den så pass mycket ändå. Och den väcker uppmärksamhet och beundran. Jättekul att du hängt med på så väl Midnightrun som Riksmötet och det var kul att agera co-driver till Bug Run Classic. Börjar snart bli dags att planera nästa års turnéplan.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

129

Jo Niklas, det blev en bra säsong...och det som blev över från mitt projekt passades vidare till Henrik, nästa lekkamrat i tur.

http://www.forumbilder.se/FBBKQ/img-7539x.jpg?width=450

Åter till projektet: Baktrummorna utgjorde inget problem. En från varje uppsättning fick åka med till Bil och industribromsar i Bromma för svarvning och radieslipning av belägg. Det sistnämnda lär vara viktigt på de stora Porsche trummorna. De hade tidigare tagits upp från 280 till 281 mm, så denna gång fick det bli 282 mm vilket är sista överdimensionen innan stålinläggen är slut.

Men, framtrummorna skulle inte bli lika enkla skulle det visa sig...

130 Senaste redigerad av TobiasL (2016-10-15 08:27:13)

http://www.forumbilder.se/FBC1E/dscf0197x.jpg?width=450

Till frambromsarna valde jag ut de två som såg finast ut och lämnade till Bil och industribromsar. Men, när svarvstålet mötte den ena trumman sprack stålringen. Den hade ärgat längst in, vilket inte var tydligt när man tittade på dem. Inte bra alls, eftersom mina andra två framtrummor såg värre ut...

Kan vara ett tips för dig som köper trummor att det inte alltid syns på utsidan hur mycket det ärgat.

131

http://www.forumbilder.se/FBC1E/dscf0401x.jpg?width=450

Den här bilden har inte med renoveringen att göra, men tänkte att de mest inbitna nördarna kan få lite fredagskul. Notera mekanismen som tar hand om oljeläck från bakaxeln. Den nedre trumman har en fastbultad plåthistoria för att ta hand om det. Men i den övre löses samma funktion med bearbetningar direkt i trumma. Den smarta förbättringen lär ha införts 24 januari 1958.

Så. Åter till renoveringen.

132 Senaste redigerad av TobiasL (2016-10-15 08:26:02)

http://www.forumbilder.se/FBC1E/bild-7.jpg?width=450

Som sagt behövdes en användbar framtrumma till. För drygt 15 år sedan lyckades jag rädda en 356B trumma genom att lägga i en ny ring. Den lämnades till en farbror i Skogås som svarvade ned en 11" gjutjärns bromstrumma från en Dodge Van och krympte in ringen som blev kvar i min trumma. Nu var denne herre inte längre aktiv, så jag behövde hitta en annan metod.

Redan tidigare hade jag sett på Boxerville att Mats i Linköping utförde en liknande operation, men med en köpt gjutring. Mats kontaktades och operationen påbörjades. Det visade sig att den som sålde gjutringarna var Stefi G, samme Tjeck som hade levererat insugen till min motor! Väntetiden blev dock lång eftersom ämnena var slut och en ny batch väntades från gjuteriet i Italien. Men, till slut kom den!

Dock är det inte alla trummor som kan räddas med den här metoden. Har det ärgat för mycket så finns det för lite aluminium för att hålla krymppassningen. Av de tre framtrummor jag skickade fick en godkänt, en "kanske" och en blev underkänd. Men, det var bara en jag behövde, så det räckte!

Nu hade jag äntligen fyra trummor. Nästa steg var att få tag på alla smådelar som saknades.

133 Senaste redigerad av TobiasL (2016-10-16 20:55:38)

Under jakten på de sista delarna får man roa sig med saker som att få ur och i lagerbanor i framtrummorna.

http://www.forumbilder.se/FBC7L/dscf3451x.jpg?width=450

Att få ut de yttre lagerbanorna brukar inte bereda några större problem. Jag värmde trumman något i ugn för att det skulle gå ännu lättare. Aluminiumet expanderar mer i värme än stål, vilket hjälper bra i detta fall.

De inre lagren är besvärligare eftersom man inte kommer åt på ett bra sätt. Det finns inte mycket till åtkomlig kant att jobba med. Här gjorde jag på samma sätt som sist jag bytte lager i Porsche trummor (25 år sedan, om någon undrar) och svetsade en sträng i den gamla lagerbanan. Dels krymper det ringen och dels får man en kant att jobba med för att få ut lagerbanan.

Funkade även denna gång!

134

http://www.forumbilder.se/FBCQ4/img-8746x.jpg?width=450

Då var det dags för smådetaljerna i baktrummorna. Handbromswirens infästning är samma som VW typ 1, men spegelvänd. Det vill säga man använder högerdetaljen på vänster sida och vice versa. Enkelt, bara man vet om det. Den ena stången för att hålla isär backarna hittade jag hos en entusiast i Märsta. Tack Bosse! Men, den andra stången och bägge handbromshävarmarna gick jag bet på.

Det slutade med att jag vände mig till GR & Sons i Laguna Beach, California. Där fanns resten av vad jag behövde. Kanske lite dyrare än vad VW prylar kostar, men ändå inte så dyrt att det motiverade att försöka tillverka delarna själv.

Så. Äntligen finns allt på plats!

135 Senaste redigerad av TobiasL (2016-10-23 15:45:14)

http://forumbilder.se/FBCTC/img-3348.JPG?width=450
Så var det dags för demontering inför montering! Alla har vi nog lite olika sätt att lossa bakaxelmuttern. Själv har jag ett rejält vinkeljärn med ett antal hål som klarar alla viktiga bultmönster: 4X130, 5X130, 5X205 och VW typ 1 svänghjul. Sedan är det bara att ställa sig på skaftet.

136

Huvudsaken att det funkar ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

137 Senaste redigerad av TobiasL (2016-10-27 21:20:14)

http://www.forumbilder.se/FBDA2/skarmavbild-2016-10-27-kl-22-00-40.png?width=450

Ni som renoverar 356 trummor bör läsa följande noga, det är lätt att göra fel:

Frambromsarna på 356 är av Duplex-typ vilket innebär att backarna har var sin hjulcylinder som trycker. På vanliga VW-bromsar (simplex) som har en hjulcylinder blir det en back som "hugger" och en som "släpar", vilket gör att de har en väldigt ojämn belastning. På Porsche hugger bägge, vilket ger kraftigare bromsverkan och jämnare slitage.

Men, Porsche har konstruerat det så fiffigt så att man lätt kan montera hjulcylindrarna åt andra hållet, så bägge backarna släpar. Vet man inte om det är det jättelätt att göra fel. Sätter man ihop utan att tänka är det bara 25% chans att man får det rätt. Original verkstadshandboken säger ingeting om det och visar bara bild på ena sidans bromssköld, så den är inget att hålla i handen.

Min misstanke är att de som gnäller på att 356 trummor är svåra att få att dra jämnt kan ha missat i monteringen och fått olika på höger och vänster sida (50% chans om man monterar slumpmässigt)... Men, förstår man principen och tänker efter när man monterar så är det inget problem.

138 Senaste redigerad av TobiasL (2016-11-12 16:25:48)

http://www.forumbilder.se/FBLJC/img-3390x.jpg?width=450

Under lageröverfallet på vänstra sidan var oljan silvergrå. På högersidan inte. Gissningsvis kommer det silverglänsande från bakhjulslagret. Lagren har haft en tufft tid då bilen har gått länge med ganska sänkt bakvagn (= dålig oljetillförsel) innan jag höjde den. Dessutom satt vänstertrumman lite löst när jag köpte bilen. Möjligen kan det ha bidragit till att just vänstersidan var värst drabbad.

Alla gånger tidigare jag har behövt demontera bakhjulslagret så har jag tagit bort axelröret samtidigt, så jag vände mig till VW's reparationshandbok för råd hur man skall göra om man bara vill plocka bort lagret. Givetvis skulle man då ha ett VW specialverktyg. Men, i frånvaro av ett sådant sökte jag genom Boxerville efter "husmorsknep" i ämnet.  Med den hjälpen fick jag ut lagret utan det fina specialverktyget. Tack Mettis med flera för att ni delar med er av tricks!

139 Senaste redigerad av TobiasL (2016-12-15 20:18:57)

http://forumbilder.se/FBVFA/skarmavbild-2016-12-13-kl-22-24-15.png?width=300
Riktigt bolt-on är inte 356-broms konverteringen. Handbromsvajern kan behöva lite hjälp.  Bilden ovan försöker visa att den fria vajerns längd är c:a 40 mm längre i Porsche fallet (men, både armen och ingången för vajern är dolda av backarna, så ni får lita på att min gula pil visar ungefär rätt).

Detta går att lösa på flera sätt. Jag har provat två, men kan inte garantera att något av dem är det bästa...

140

Även om skillnaden är 40 mm så behöver man inte "vinna" hela den distansen för att få en fungerande lösning. Oftast har vajern ganska mycket "slack". Kanske har man toleranserna på sin sida (och lite slitna backar) så det funkar ändå. Jag hade inte den turen.

Första konverteringen så behövde jag bara c:a 10 mm. Jag valde då att korta stålbiten som går in i bromsskölden genom att bågfila bort 10mm i mitten och sedan svetsa ihop den igen innan jag slipade den snygg. Allt med vajern i sitt hölje, så jag fick vara försiktig. Ingen operation för fegisar.... Men, det funkade.

Den här gången (25 år senare) gick jag på handbromsen istället och flyttade fästena för vajrarna c:a 20 mm. Det verkar också funka. Man får vara försiktig så att inte utrymmet inuti spaken minskas så mekanismen kärvar.

Såg på ett annat ställe att Bengt H svetsade på mer gängad stång på sina vajrar, vilket givetvis också är en bra lösning (förlänger man mycket riskerar man nog att gängan klättrar på handbromsens vajerstyrning).

http://forumbilder.se/FBVFA/handbroms-1.jpg?width=450

141

Att någon är så förvirrad att de monterar de främre hjulcylindrarna fel har jag aldrig hört . Default/hmm

Vad som däremot är vanligt är att trummor och backar inte är matchade/radieslipade och att folk inte lyckas lufta de främre bromsarna ORDENLIGT vilket naturligtvis resulterar i pulserade ojämn bromsverkan .  Efterjustering glöms också ofta bort i sammanhanget.

Faktum är att väl fungerande/justerade 356 trumbromsar fördras av många framför skivor.
Att också använda stålomspunna bromsslangar ger en helt annan mer distinkt och trevligare "pedal".

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

142

Phileas Fogg skrev:

Att någon är så förvirrad att de monterar de främre hjulcylindrarna fel har jag aldrig hört . Default/hmm

Vad som däremot är vanligt är att trummor och backar inte är matchade/radieslipade och att folk inte lyckas lufta de främre bromsarna ORDENLIGT vilket naturligtvis resulterar i pulserade ojämn bromsverkan .  Efterjustering glöms också ofta bort i sammanhanget.

Faktum är att väl fungerande/justerade 356 trumbromsar fördras av många framför skivor.
Att också använda stålomspunna bromsslangar ger en helt annan mer distinkt och trevligare "pedal".

Underskatta inte hemmamekares förvirring ICQ/ab

Jo, frambromsarna är luriga att lufta om man är ovan. Återkommer till det. Har som sagt kört ett par tusen mil med 356 trummor och de drog rakt och fint. Hoppas jag får till dessa också... Jag litar på den fina radieslipningen från farbröderna i Bromma.

143

TobiasL skrev:

Underskatta inte hemmamekares förvirring ICQ/ab

Jag är en av de förvirrade hemmamekare som lyckats sätta ihop frambromsarna efter bilden i boken, på båda sidor...
Som tur var fanns en lika förvirrad VW-kompis i närheten som gjort samma misstag och ledde mig på rätt spår i felsökandet.

144

Känner igen mig där Petter.....höll på å bli tokig när bdn skulle besiktigas nära att a bromsarna åkte i metallåterviningen... ICQ/ab

145

Jag provkörde Öysteins backbil med b-bromsar i Norge på en smal landsväg. Kom till ett trevägskors i 120 när jag insåg att bromsarna var monterade fel i rotationsriktningen. Fick stop på fordonet i allra sista stund då den lokala busslinjen passerade. hela pedalen studsade upp och ner under stopförsöket. Jävligt äcklig erfarenhet.

146

TobiasL skrev:

http://www.forumbilder.se/FBDA2/skarmavbild-2016-10-27-kl-22-00-40.png?width=450

Ni som renoverar 356 trummor bör läsa följande noga, det är lätt att göra fel:

Frambromsarna på 356 är av Duplex-typ vilket innebär att backarna har var sin hjulcylinder som trycker. På vanliga VW-bromsar (simplex) som har en hjulcylinder blir det en back som "hugger" och en som "släpar", vilket gör att de har en väldigt ojämn belastning. På Porsche hugger bägge, vilket ger kraftigare bromsverkan och jämnare slitage.

Men, Porsche har konstruerat det så fiffigt så att man lätt kan montera hjulcylindrarna åt andra hållet, så bägge backarna släpar. Vet man inte om det är det jättelätt att göra fel. Sätter man ihop utan att tänka är det bara 25% chans att man får det rätt. Original verkstadshandboken säger ingeting om det och visar bara bild på ena sidans bromssköld, så den är inget att hålla i handen.

Min misstanke är att de som gnäller på att 356 trummor är svåra att få att dra jämnt kan ha missat i monteringen och fått olika på höger och vänster sida (50% chans om man monterar slumpmässigt)... Men, förstår man principen och tänker efter när man monterar så är det inget problem.

Det är lika på karmann ghia T34. #juvasedwin

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

147 Senaste redigerad av Jonas Burman (2017-01-23 11:02:04)

Är just i färd med att uppdatera mina bromsar inför den stundande TotEinHalbes nästa sommar och tänker då montera Porsche A-bromsarna jag har haft liggande.
Uppskattar alla tipsen du skriver om:-)
Efter ett litet snicksnack med Bengt Holmén, som ju också gjort samma procedur, har jag förstått att man absolut inte får missa den härdade brickan mellan
kronmutter och trumman bak. Ett misstag som annars käkar upp splajnsen i ett naffs. Något du hade erfarenhet av med B-bromsarna?

148

Helt korrekt Jonas. B-bromsarna var monterade på modernare drivaxlar vilket dessutom gav andra utmaningar.

149

Rättelse: Inte splajnsen på drivaxlarna som äts upp utan motsvarande i trumman. Som tur är finns det numera en snubbe i Oklahoooooma som klarar av att byta ut hubben i mitten (finns säkert fler). Verkar som att mången Porsche-baktrumma gått detta öde till mötes.

150

Jonas Burman skrev:

Rättelse: Inte splajnsen på drivaxlarna som äts upp utan motsvarande i trumman. Som tur är finns det numera en snubbe i Oklahoooooma som klarar av att byta ut hubben i mitten (finns säkert fler). Verkar som att mången Porsche-baktrumma gått detta öde till mötes.

Mors
Kan du förklara det där närmare?
Jag har iofs satt en hemsvarvad ring då trumman är smalare än drivaxeln är lång.
Så jag kanske omedvetet har gjort rätt.....

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!