1

Jag har en Esab 150 migsvets som jag köpte för 20 år sen. En trogen kämpe som hängt med i vått och torrt.

Hjälpte en kompis att svets ihop en del till hans skorsten och han blev impad hur lätt jag lagade den trasiga vindavvisaren. Han kom såklart på att man inte klarar sig utan svets och är nu på G att köpa en.

Han frågar mig om råd och jag har ju varit jättenöjd med min, men den har ju utgått sen länge.

Har ni nåt tips på en bra enfas mig-svets

Han har kikat på en Esab caddy Mig c200i. Är den ett bra val eller har ni tips på nån liknande att jämföra med?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

2

Jag har en esab c200i
Den är kalasfin att svetsa med
Kemppi har en morsvarande som heter minarcmig
Han blir säkert nöjd oavsett vilken han väljer

Baken sitter där bak ända tills man tar av sig för då kommer den fram ;-)
Mango Klein -61, eh -68
Söker delar till splitbuss -61; inredning brun, plåt, popouts, fälgar.

3

original LKM 150 heter visst min.

När man läser på blir man ju lite imopnerad ändå av nya svetsar som c200an eller minarcmigen

Men om man jämför min gamla med ESABs produkter idag, är det Origo MIG c151 som är närmast?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

4

Kemppis MinarcMig och Migatronic RallyMig 161i är trevliga maskiner.
Har aldrig kommit överens med den omysiga gången i OrigoMig 151.

California über alles, über alles California

5

Jag kan rekommendera EWM picomig 180, har en själv.
230 volt, pulsfunktion, europafattning på slangpaketet, 4 matarhjul för trådmatning, svetsar mig aluminium & rostfritt, metallbåge, DC-tigsvetsning med liftarc-tändning.
Tack vare 4-hjulsmatningen klarar den långa slangpaket, jag kör med 0,8-tråd & 5 meter slangpaket utan problem, alutråd 3 meter. 15 kg vikt så fullt flyttbar. Den kostar lite mer än ovan nämnda men med fyra svetsmetoder i en maskin med tysk kvalité är den fantastisk.

dasauspuff
1964 Typ 2

6 Senaste redigerad av umekille (2016-12-13 22:05:36)

helt okey svets köpte denna då min bilmekaniker söndrat sin och skulle ha rost lagat.
Han var helnöjd med denna och fick den som delbetalning.
http://www.jula.se/catalog/verktyg-och- … ts-210045/
http://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/210045.jpg?/

7

KEMPPI Minarc Mig Evo 200

Jag är sjukt nöjd med denna 1-fas svets med senaste tekniken, liten nätt och lätt att ställa in.
Jag har svets modifierat en gammal kärra till en högtryckstvätt
- fast svetsen är lätt (13kg) är det skönt att ha gasflaska och svets i ett.

Pris: runt 9500:- ink moms sen om du har någon kontakt på någon större svets firma kan du kanske få ner den i pris och få lite tillbehör så som en rulle tråd, munstycke, kåpor och svets spray på köpet.
(det lyckades jag med.)

Jag ser det som en investering, kolla vad gamla svetsar av kvalitet på blocket kostar. Här får man senaste tekniken med garanti. och om man inte behöver den mer har den ett bra andra hands värde. 

En KEMPPI Minarc Mig Evo 200 -maskin har en enorm svetskapacitet och kvalitet i förhållande till sitt bärbara och kompakta format. Full svetseffekt vid 35 % intermittens med 1-fas 16 A-säkrad elnätstillförsel. I MinarcMig Evo 200 finns inställning för automatiskt och manuellt läge för exakt svetskvalitet och ljusbågständning som övervakas och styrs av Kemppis adaptiva ljusbågsreglering. Med MinarcMig Evo 200, behöver du bara ställa in plåttjocklek och svetsform på den stora panelen, vilket innefattar materialval av järn, rostfritt stål, aluminium och CuSi-tråd, sedan är det bara att köra. Eller om du föredrar att ställa in manuella parametrar går det också bra.

Post's attachments

evo 200.jpg, 80.44 kb, 361 x 502
evo 200.jpg 80.44 kb, 169 downloads since 2016-12-24 

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

8

Har också kemppi evo 200 och är mycket nöjd, hade inte svetsat innan och uppskattar enkelheten att ställa in.

9 Senaste redigerad av hasse (2016-12-28 19:45:46)

speedwagen skrev:

KEMPPI Minarc Mig Evo 200

Jag är sjukt nöjd med denna 1-fas svets med senaste tekniken, liten nätt och lätt att ställa in.
Jag har svets modifierat en gammal kärra till en högtryckstvätt
- fast svetsen är lätt (13kg) är det skönt att ha gasflaska och svets i ett.

Pris: runt 9500:- ink moms sen om du har någon kontakt på någon större svets firma kan du kanske få ner den i pris och få lite tillbehör så som en rulle tråd, munstycke, kåpor och svets spray på köpet.
(det lyckades jag med.)

Jag ser det som en investering, kolla vad gamla svetsar av kvalitet på blocket kostar. Här får man senaste tekniken med garanti. och om man inte behöver den mer har den ett bra andra hands värde. 

En KEMPPI Minarc Mig Evo 200 -maskin har en enorm svetskapacitet och kvalitet i förhållande till sitt bärbara och kompakta format. Full svetseffekt vid 35 % intermittens med 1-fas 16 A-säkrad elnätstillförsel. I MinarcMig Evo 200 finns inställning för automatiskt och manuellt läge för exakt svetskvalitet och ljusbågständning som övervakas och styrs av Kemppis adaptiva ljusbågsreglering. Med MinarcMig Evo 200, behöver du bara ställa in plåttjocklek och svetsform på den stora panelen, vilket innefattar materialval av järn, rostfritt stål, aluminium och CuSi-tråd, sedan är det bara att köra. Eller om du föredrar att ställa in manuella parametrar går det också bra.

9500 in moms ? Det var billigt.Köpte mig en likadan  för en vecka sen.13300 betalade jag.Ochså sjukt nöjd.En riktig vitamin kick när motivation tryter.