Okej. Spännande. Hoppas det kommer komma mer bilder och uppdatering.
Dyslexiker..
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Grenrör för turbo
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Okej. Spännande. Hoppas det kommer komma mer bilder och uppdatering.
Jag har kört mestadels 15/8 eller 42mm rör till mina turbobyggen. En gång byggde jag i 13/4 till en 2275a.
Vad för storlek bygger du plenum och tryckrör i? Byxröret ser lite klent ut, jag har alltid haft 2,5" och sen 3 eller 3,5" plenum.
Jag har kört mestadels 15/8 eller 42mm rör till mina turbobyggen. En gång byggde jag i 13/4 till en 2275a.
Vad för storlek bygger du plenum och tryckrör i? Byxröret ser lite klent ut, jag har alltid haft 2,5" och sen 3 eller 3,5" plenum.
Plenum är i fyra tumsrör (100mm) både där spjället sitter och över insugsrören, byxröret är klent. det är 60mm så ca 2.35 tum styck. det blev det för det var vad Y-röret är.
Niklas du kör väl överladdat? vad kör du för turbo, laddtryck, cc och effekt?
Staga turbon kan vara bra om den sitter långt bort. Motorn rör sig och turbon borde följa med alt stumma motorfästen och bälgar likt det jag köpte av KL Racing. Det går rör i rör inuti bälgen likt Saabs V6 turbo på 2.7L. Scania V-klämmor för lätt demontering av topparna(typ4). Byggde en turbohylla bakom motorn.Allting i rostfritt så det rör sig lite.....
en bra sak
http://www.wallaceracing.com/intake-runner-length.php
/// M
Jag rekommenderar läsning av Lennarth Zanders bok "Förbränningsmotorns gasväxling och uppladning" om ni vill lära er mer om teorin bakom avstämda rör osv.
Lennart Zanders var min arbetskollega på Saab Powertrain när jag jobbade med motorutveckling. Hade många intressanta diskussioner om hur man skulle göra med folkvagnen...... 
tror det står i frugans bokhylla. Hon jobbar på scanias motorutveckling och har ett par år som både konstruktör, motorplattformsansvarig och provare innan gick och blev excel-ryttare....
Ja, man måste tänka på att åtkomsten att lätt komma åt att mecka. Teoretiskt så vill man inte få störpulser på avgas-och insugssidan. På personbilar ute i handeln optimerar man alltid detta med tester, dyra beräkningsprogram och tester på prototypmotorer.
Bubblan har tändföljden 1-4-3-2. Zanders menade på att folkan rent teoretiskt skulle behöva ha en väldigt stor pneumbehållare(turbo) pga när 2'ans insug skickas en motpuls som hindrar luften att fyllas för cylinder 1. Kör man stående Webers 48'or är det separerat och fint.
Likadant med turbogrenröret. Om man grenar ihop 1-2 & 3-4 för tidigt ihop får man inte ut avgaserna lika jämnt fördelat. Framförallt på låga varv kan det bli sämre.
Allt detta beror på kamtider etc.....
Sidor Föregående 1 2
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Motor, växellåda, bromsar, mekaniskt... » Grenrör för turbo
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.