1

Tänker börja bygga ett grenrör för turbo, är bara på planeringsstadiet nu men planen är att svetsen ska gå varm under julledigheten. behöver först bena ut de stora frågetecken...
Motorn är en 2332cc, Kammen idag är en fk46 men kommer kanske bytas, CB's ovaltoppar etc. Trubon kommer enligt plan sitta i lådan bakom bakstätet ovanför startmotorn.

1. Det är i mitt huvud nästan omöjligt att få lika långa primärrör. cylinder 1 och fyra kommer diffa en hel del, hur stor roll gör detta i turbomotor?
2. Vad är en bra storlek på primärrören? har 1 5/8" idag, och avgasportarna är lika stora i topparna.
3. Hur mycket behöver stötta turbon vid så långa rör? tänker bygga i svartstålsrör och ha en stötta ner till växellådan.

2 Senaste redigerad av mettis (2016-11-25 18:53:30)

Jag har "samma tanke", dvs kanske en turbo framför motorn, på vänster sida.
Så jag har satt en V-bandsklämma, så jag kan bygga vidare när lusten infaller. Alltså ta bort ljuddämparen och ersätta med annat rör.
Samt det finns ett tomrum där turbon får plats....
Vet inte om det funkar med detta enkla avgassystem, men det är ju bara att testa?

http://i.imgur.com/hMx7Tmg.jpg

3

Det är inte hela världen ifall rören inte blir lika långa när man åker turbo. Visst det skadar inte men krångla inte till det i onödan.
Jag har byggt mitt i tunnväggiga 48mm(tror jag) rör från Biltema. Inte stöttat turbon dock har det vridit sig liite.

Mera känd som jb...

4

Börjar man tänka efter vilket flöde det blir på längd i förhållande till avgaspprtarnas utsläpp och följd, vilka böjar du har och hur flödet studsar, vilken rotor storlek du har på in och ut ur turbon beroende på flödet i avgase. NÄÄä

Tillslut kommer du bara bli bitter på alla siffror strl och vad som ska å inte ska så du bara ger up. Du bara går å dagdrömmer om turbo bygget,
ser nån på fora som söker lite hjälp med turbo frågor och lägger
en kommentar som knappt hjälper.

Så vem är jag att döma om avgaslängden och mått egentligen.
Jag har inte byggt en turbo motor.

Ta den strl du har nu å börja bygg. Viktigaste är att komma igång inte hur optimerad turbon är.
Lycka till.

Tomato Potato
Dyslexiker..

5

Tycker du kan köra på 1/5-8.
Sen är det bara att dra rören som du tycker det passar bra i bilen, helt enkelt skit i längden

Jag tycker att ett stag är att föredra , jag har iof byggt mitt grenrör i vanliga j-krökar som jag köpte på Summit
och det har jag satt 2stag i gaveln till växellådan.

Polaren hade inget på sin och det vred sig ganska mkt detta också tunnväggiga rör, som ett ormbo

Finns lite bilder i min tråd hur jag gjorde mitt, nu kommer ju inte dina rör ut ur topparna som på min, men kan ju bli lite insperation om inte annat
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 67&p=9

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

6

D3w1l skrev:

Börjar man tänka efter vilket flöde det blir på längd i förhållande till avgaspprtarnas utsläpp och följd, vilka böjar du har och hur flödet studsar, vilken rotor storlek du har på in och ut ur turbon beroende på flödet i avgase. NÄÄä

Tillslut kommer du bara bli bitter på alla siffror strl och vad som ska å inte ska så du bara ger up. Du bara går å dagdrömmer om turbo bygget,
ser nån på fora som söker lite hjälp med turbo frågor och lägger
en kommentar som knappt hjälper.

Så vem är jag att döma om avgaslängden och mått egentligen.
Jag har inte byggt en turbo motor.

Ta den strl du har nu å börja bygg. Viktigaste är att komma igång inte hur optimerad turbon är.
Lycka till.


Jag tror jag förstår vad du menar men eftersom allt kostar pengar och jag inte har obegränsat av detta så vill jag helst göra så rätt jag kan. tex så kostar en turbo ett par tusen och varför inte fråga och fundera en sväng innan?

7

77.an skrev:

Tycker du kan köra på 1/5-8.
Sen är det bara att dra rören som du tycker det passar bra i bilen, helt enkelt skit i längden

Jag tycker att ett stag är att föredra , jag har iof byggt mitt grenrör i vanliga j-krökar som jag köpte på Summit
och det har jag satt 2stag i gaveln till växellådan.

Polaren hade inget på sin och det vred sig ganska mkt detta också tunnväggiga rör, som ett ormbo

Finns lite bilder i min tråd hur jag gjorde mitt, nu kommer ju inte dina rör ut ur topparna som på min, men kan ju bli lite insperation om inte annat
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 67&p=9

Är nästan identiskt med hur jag har tänkt mig (även med IC och avgas)! vad har du för turbo på din? vad kör du för ladd? när uppnår du fullt ladd?

8

Jag är inte färdig med motorn än..

Men jag kommer åka med en hx40super

kommer nog ladda 1bar på gatan och bromsa den till 2bar om det behövs och om spridare och pumpen räcker.

Min motor är ju nästan på 2,6l så jag tror den kommer svara på relativt bra

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

9

Lurv skrev:
D3w1l skrev:

Börjar man tänka efter vilket flöde det blir på längd i förhållande till avgaspprtarnas utsläpp och följd, vilka böjar du har och hur flödet studsar, vilken rotor storlek du har på in och ut ur turbon beroende på flödet i avgase. NÄÄä

Tillslut kommer du bara bli bitter på alla siffror strl och vad som ska å inte ska så du bara ger up. Du bara går å dagdrömmer om turbo bygget,
ser nån på fora som söker lite hjälp med turbo frågor och lägger
en kommentar som knappt hjälper.

Så vem är jag att döma om avgaslängden och mått egentligen.
Jag har inte byggt en turbo motor.

Ta den strl du har nu å börja bygg. Viktigaste är att komma igång inte hur optimerad turbon är.
Lycka till.


Jag tror jag förstår vad du menar men eftersom allt kostar pengar och jag inte har obegränsat av detta så vill jag helst göra så rätt jag kan. tex så kostar en turbo ett par tusen och varför inte fråga och fundera en sväng innan?

Det några saker att tänka på
Om motorn lämnar bra med hk så behöver man inte trycka så mycket
Som ett exp  100 hk sug  1 bar ladd  cirka 250hk OBS DETTA ÄR ETT EXEMPEL
Där imot  lämnar maskin  150 hk behöver man ladda typ 0,70 bar för att få samma HK
skulle maskin lämna 175 sug hk  så behövs bara 0,5 bar
För när man går över 0,70 bar blir det mycket värme så man får tänka på att ha en IC som funkar bra ( mycket luftflöde i genom kyldelen )
polaren  körde live sändning från dynon i går om detta
Deras grund motor gav 200 som sug med 1,4 i ladd nästan 400  ICQ/ab
Grenrör funkar som johan (77an) säger
Sen om vi snackar om dom hkna är det mera bitar som inte vill vara med så länge till
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

PPRMicke skrev:
Lurv skrev:
D3w1l skrev:

Börjar man tänka efter vilket flöde det blir på längd i förhållande till avgaspprtarnas utsläpp och följd, vilka böjar du har och hur flödet studsar, vilken rotor storlek du har på in och ut ur turbon beroende på flödet i avgase. NÄÄä

Tillslut kommer du bara bli bitter på alla siffror strl och vad som ska å inte ska så du bara ger up. Du bara går å dagdrömmer om turbo bygget,
ser nån på fora som söker lite hjälp med turbo frågor och lägger
en kommentar som knappt hjälper.

Så vem är jag att döma om avgaslängden och mått egentligen.
Jag har inte byggt en turbo motor.

Ta den strl du har nu å börja bygg. Viktigaste är att komma igång inte hur optimerad turbon är.
Lycka till.


Jag tror jag förstår vad du menar men eftersom allt kostar pengar och jag inte har obegränsat av detta så vill jag helst göra så rätt jag kan. tex så kostar en turbo ett par tusen och varför inte fråga och fundera en sväng innan?

Det några saker att tänka på
Om motorn lämnar bra med hk så behöver man inte trycka så mycket
Som ett exp  100 hk sug  1 bar ladd  cirka 250hk OBS DETTA ÄR ETT EXEMPEL
Där imot  lämnar maskin  150 hk behöver man ladda typ 0,70 bar för att få samma HK
skulle maskin lämna 175 sug hk  så behövs bara 0,5 bar
För när man går över 0,70 bar blir det mycket värme så man får tänka på att ha en IC som funkar bra ( mycket luftflöde i genom kyldelen )
polaren  körde live sändning från dynon i går om detta
Deras grund motor gav 200 som sug med 1,4 i ladd nästan 400  ICQ/ab
Grenrör funkar som johan (77an) säger
Sen om vi snackar om dom hkna är det mera bitar som inte vill vara med så länge till
/// Micke

Vad skulle du säga behöver bytas först. jag gissar på att vev och stakar (H-profil scat 5.7 tummare) klarar sig ett tag. lite värre är det nog med kolvar och kolvbult (Mahle) kommer ge sig vid lite ladd?

11

Lurv skrev:

Vad skulle du säga behöver bytas först. jag gissar på att vev och stakar (H-profil scat 5.7 tummare) klarar sig ett tag. lite värre är det nog med kolvar och kolvbult (Mahle) kommer ge sig vid lite ladd?


Delarna i din motor håller nog, men vxllådan (och drivaxlar, koppling..) ?-(

Jmf Niklas i Västerås med (numera) Ghian på 1641cc......Finns ett inlägg där han bromsar 350Hkr på bakhjulen med originaltoppar (!)

Jag tar mig friheten att citera ett inlägg jag sparat ;

"Inläggav Niklas » ons 12 maj 2010, 17:48
I helgen var jag och bromsade nya motorn som jag plockat ihop av överblivna delar.

En 1641cc bestående av:
Orginal vev
CB h-profil 5,5"
Mahle 87mm smidda kolvar med tillhörande cylindrar
Enkelreducerat block
Fk-89 kam med rakskuret drev
lube a lobe lyftare
cromolly stötstänger
scat 1,4:1 vippor
djupsump
Orginal toppar, svetsade och portade med ventilstyrningarna kvar. Orginal ventiler 35/32,5mm

1 5/8 grenrör
HX35 turbo med 3" avgassystem.
1600cc spridare på E85
Autronic SM4 sprut med MSD 8245 separata spolar.

Vi lyckades mappa fram 354 hk på hjulen vid 7000rpm och 2kg laddtryck
Helt ok effekt! 2007 lyckades jag plocka 353hk med en 2165a och lite mindre ladd..."

12

mettis skrev:
Lurv skrev:

Vad skulle du säga behöver bytas först. jag gissar på att vev och stakar (H-profil scat 5.7 tummare) klarar sig ett tag. lite värre är det nog med kolvar och kolvbult (Mahle) kommer ge sig vid lite ladd?


Delarna i din motor håller nog, men vxllådan (och drivaxlar, koppling..) ?-(

Jmf Niklas i Västerås med (numera) Ghian på 1641cc......Finns ett inlägg där han bromsar 350Hkr på bakhjulen med originaltoppar (!)

Jag tar mig friheten att citera ett inlägg jag sparat ;

"Inläggav Niklas » ons 12 maj 2010, 17:48
I helgen var jag och bromsade nya motorn som jag plockat ihop av överblivna delar.

En 1641cc bestående av:
Orginal vev
CB h-profil 5,5"
Mahle 87mm smidda kolvar med tillhörande cylindrar
Enkelreducerat block
Fk-89 kam med rakskuret drev
lube a lobe lyftare
cromolly stötstänger
scat 1,4:1 vippor
djupsump
Orginal toppar, svetsade och portade med ventilstyrningarna kvar. Orginal ventiler 35/32,5mm

1 5/8 grenrör
HX35 turbo med 3" avgassystem.
1600cc spridare på E85
Autronic SM4 sprut med MSD 8245 separata spolar.

Vi lyckades mappa fram 354 hk på hjulen vid 7000rpm och 2kg laddtryck
Helt ok effekt! 2007 lyckades jag plocka 353hk med en 2165a och lite mindre ladd..."


Koppling bör nog hålla; det är en steg 3 KEP med en ej fjädrat platta (kommer inte ihåg vilken modell eller märke just nu men ingen puck-modell utan en "vanlig")

Växellådan är dock nog lite för svag. en IRS låda med svetsade drev och en superdiff, för mig att vi bytte någon kronmutter till CrMo...

Drivaxlarna och knutarna kommer definitivt inte hålla då de är standard korta IRS axlar,  standard knutar. men i andra änden sitter det 165or så jag hoppar lite på för dåligt fäste och en "lugn" körstil kommer göra att det håller minst en sommar.

det är riktigt imponerade att få ut 350hk ur en så liten motor! jag kommer nog också köra E85 men ladda mycket mindre än 2 bar! jag siktar på någonstans 0.5-1 beroende lite på hur mycket effekt jag får ut.

13

Sätt turbon på vänster sida av växellådan med stag till avgasflänsen från vxl-gaveln, intercooler vid startmotorn
Dra ut downpipen så att den går att komma åt ventilkåpan, sen kan man klämma dit en 3 tums Appledämpare under mellanplåten bak om man vill med utblåset på höger sida.
Kopplingen kommer att palla, likaså växellådan och drivaxlar, se bara till att paketet sitter fast så att du inte får hjulhopp.
Ska du inte ut på strippen med slicks så kommer det att hålla längre än man tror, så kör på det du har.

Ghia 58 och Typ 1 64

14

Håkan skrev:

Sätt turbon på vänster sida av växellådan med stag till avgasflänsen från vxl-gaveln, intercooler vid startmotorn
Dra ut downpipen så att den går att komma åt ventilkåpan, sen kan man klämma dit en 3 tums Appledämpare under mellanplåten bak om man vill med utblåset på höger sida.
Kopplingen kommer att palla, likaså växellådan och drivaxlar, se bara till att paketet sitter fast så att du inte får hjulhopp.
Ska du inte ut på strippen med slicks så kommer det att hålla längre än man tror, så kör på det du har.

Det är så jag har tänkt men sätta turbon över startmotorn och IC på förarsidan, detta då jag har en oljekylare redan. varför rekomenderar du att sätta den på förarsidan? är det bara för att det finns lite mer plats eller blir det för varmt för startmotorn?

15 Senaste redigerad av Håkan (2016-11-29 21:33:56)

Det är mer plats på förarsidan, men vad ska du ha för turbo då?
Ska du ha en mindre så kan du ju slänga in den lite vart som helst.
oljekylaren kan du ju sätta på passagerarsidan.
Sätter du turbon på förarsidan med avgashuset/downpipen ut åt vänster, så kommer den varmaste delen på turbon och grenrör att vara så långt bort som möjligt från
kylfläkten på motorn.

Ghia 58 och Typ 1 64

16

Håkan skrev:

Det är mer plats på förarsidan, men vad ska du ha för turbo då?
Ska du ha en mindre så kan du ju slänga in den lite vart som helst.
oljekylaren kan du ju sätta på passagerarsidan.

Jag vet inte alls vilket turbo jag ska köra med. Sitter och läser kompressorkartor och funderar som bäst. men en så liten som möjligt för att få snabb spool-up och klarar ca 400 hk. tittar på en t04e men som sagt inget bestämt.

om jag lägger oljekylaren på andra sidar får jag så långa slangar så skulle helst inte vilja göra det men blir det bättre så varför inte.

17

Eller så sätter du oljekylaren i vänster hjulhus, har min där och det finns plats med 215 däck.

Ghia 58 och Typ 1 64

18

Enklast för dig är nog att åka på studiebesök till Västerås i garagen på Hälla ICQ/ab

Ghia 58 och Typ 1 64

19

Instämmer med föregående talare. I Västerås finns flera bra exempel på turboinstallationer,
och en ganska bra kunskapsbank. Ett studiebesök börde kunna löna sig. Minst tre garage bör besökas.  ICQ/ag

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

20

Jag skulle starta med ett mitu 18 t(850 t5) så har du snabb spolupp och räcker för 350 whp
vill du ha lite mindre en mitu 16
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

Ja höjer en hand för gt2860rs disco potato turbon. Trevliga snurror

NewfieldVW
1972 Bay buss

22

var er´u Lurv!?!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

23

Junte skrev:

var er´u Lurv!?!


Lugn nu... ICQ/ab jag bygger insugsdelen. tanken är att den ska bänkas i vår igen med bättre insug och E85.

http://forumbilder.se/FBUJ5/insug.JPG

24

Yes, snyggt.  Kmr du köra med spridare eller förgasare?
La precis en fråga i en ny tråd hur man bygger om förgasaren.
Hur kmr du att köra med just den delen?

Tomato Potato
Dyslexiker..

25

insprut. men spridarna på insugsrören.