1

Jag måste koppla in varselljus på min 60:a så den får rätt stuk, men jag har svårt att hitta rätt relä för att få till det. Det ska vara ett brytande/slutande relä med 87a-stift så att jag kan styra det med halvljuset. Är det någon här som vet om det finns något 6v relä med 87a-stift och iså fall var man kan köpa ett dylikt? Vanliga 6v reläer med 87 har jag men de funkar inte om jag vill bryta en krets.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2 Senaste redigerad av Björn J. (2014-09-16 15:51:03)

Du kan ju naturligtvis koppla en reläkedja med två enkelrelän, men det är krångligt. Det lättaste är ju att kolla elektronikaffären, Elfa, Conrad eller nån annan, efter 6voltsrelän, och sedan löda in anslutningar. Ibland finner man 6 voltstrelän på Tradera. Det finns en svensk firma som säljer delar till gamla citroënger, dom har relän, men bara enkla tyvärr.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Vad jag kan se borde den här fungera.
http://www.produktinfo.conrad.com/daten … Relais.pdf
Vad tror du Björn?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

4

Jag såg nu att NO står för normally open så då skiter det sig. Det ser ut på den schematiska ritningen att det ena NO-stifter har kontakt vid vilande läge, men om NO betyder att den öppen så får jag leta vidare.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

5

Jag tog ett 12v relä, plockade isär det och drog ut fjädern så att den blev lite slappare.
Det har funkat till mitt extraljus.
Kanske inte helt rätt men har fungerat felfritt i två år nu.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Du skall ha NC och NO, normaly closed, normaly open, med en gemensam matning.
Sedan gäller det att kontakterna tål belastningen av två 21w lampor.

Torpas lösning låter inressant... En "Märklin-lösning" alla ni som mekar med Märklins gamla lok med fram/back relä vet precis...

7

Jag ska testa Torpas 12 V lösning och dra ut fjädern på ett vanligt relä.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

8

nisslars skrev:

Ja vad spännande, berätta gärna hur det gick, då det nog är fler som har svårt att få tag i sexvoltsrelän. Jag vet ju att tolvvoltsrelän drar även vid lägre spänning, men kontaktblecken når aldrig fram till slutpunkten, fjädern hindrar ju det...

9

Ett vanligt Biltema 12V relä drar redan vid ca 6,8V,men kontakttrycket blir då också i svagaste laget.
Givetvis går det också att använda sig av en spänningsdubblare,svagare fjäder mm.
Att linda om reläet skulle nog vara det bästa,men en del reläer är knepiga att få isär utan att förstöra något.

10

Björn J. skrev:
nisslars skrev:

Ja vad spännande, berätta gärna hur det gick, då det nog är fler som har svårt att få tag i sexvoltsrelän. Jag vet ju att tolvvoltsrelän drar även vid lägre spänning, men kontaktblecken når aldrig fram till slutpunkten, fjädern hindrar ju det...

Jag klarar mig bara den drar så att 87A släpper.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

11

Jag hörde idag på en träff, att man kan finna sexvoltsrelän på tyska Ebay, har inte kolla själv.

12

Nu har jag testat med 12V Biltema relä och det fungerar perfekt efter en lättare fjäderjustering. Efter tredje försöket fick jag till det.

http://i1208.photobucket.com/albums/cc375/nisslars/20141003_112802_zps1a5b6a74.jpg

Varselljuset fungerar nu som det är tänkt. 18W när tändningen är på och sen går det ner till 5W när halvljuset tänds. ICQ/ab

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

13

Så bra, då vet vi att det funkar!

14

Hittade ett 6v med 87a...

Post's attachments

2016-11-30 11.07.12.jpg, 84.17 kb, 230 x 408
2016-11-30 11.07.12.jpg 84.17 kb, 222 downloads since 2016-11-30 

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

15 Senaste redigerad av Björn J. (2016-12-05 19:31:44)

Det finns ju en firma som säljer en massa elektriska 6volts reservdelar till gamla Citroëner, jag minns nu inte vad den firman heter, använd sökfunktionen i forumet. Där finns iallafall en hel del 6voltsgodis som även kan passa gamla antika volkwagnar.

Edit:
http://www.ctaservice.se/delar/light/light.htm
Äh vad fasiken, här är en länk.

16

Björn J. skrev:

Det finns ju en firma som säljer en massa elektriska 6volts reservdelar till gamla Citroëner, jag minns nu inte vad den firman heter, använd sökfunktionen i forumet. Där finns iallafall en hel del 6voltsgodis som även kan passa gamla antika volkwagnar.

Edit:
http://www.ctaservice.se/delar/light/light.htm
Äh vad fasiken, här är en länk.

Skitföretag
har försökt att reklamera en produkt men han säjer att det inte går
och sen slutade han att svara

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab