26

Jag gillar den nya lindhagensplanrondellen. Det brukar vara bra flyt i den. Man märker dock att folk är paffa när det är två filer på avfarten ner mot Rålambshov. Bara folk som ska ner där blinkar ordentligt skulle det bli lättare för de som ska in i rondellen.

Jag gillar inte att sakta ner och blir så sur på folk som inte visar vart de ska. Är jag på väg in i en cirkulationsplats och det befinner sig någon i rondellen som kommer korsa min väg, men inte visat det lägger jag mig på tutan och kör ut mitt framför dem. Sen blänger jag på dem, ofta gubbar i lexus eller tyska bilar, finns det tid så applåderar jag ironiskt med händerna för att reta dem. ICQ/ab Jag lärde mig det av en fransman som applåderade åt mig en gång när jag gjorde ett misstag. Jag har nog aldrig blivit så förbannad i trafiken, fast det var jag som gjort fel. Sen vevade han ner rutan och svor en lång ramsa åt mig på franska . ICQ/ag

Det är viktigt att visa vart man ska så att trafiken flyter. Det sparar så mycket tid.

27

P. skrev:

" jag måste också gissa om du kör efter de regler som gäller nu eller efter de som gällde när just du tog körkort."

Det är väl här hela problemet ligger som jag ser det, eller?...

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

28

PeterJ skrev:
P. skrev:

" jag måste också gissa om du kör efter de regler som gäller nu eller efter de som gällde när just du tog körkort."

Det är väl här hela problemet ligger som jag ser det, eller?...

Exakt! Om alla kör efter samma regler (lämpligen de som gäller för tillfället) så uppstår sällan några missförstånd och då flyter trafiken.

29

Regeln som gäller rondeller är mkt enkel:
***Rondellen är en "egen väg" och alltid huvudled***

Dvs Rondellen är INTE en korsning.

1) INNAN RONDELL:
Så när du ska köra in i en rondel,
så är det som att du ska köra ut på en ny väg där trafikanterna har företräde (huvudled).

2) I RONDELLEN:
När du väl kör på den "nya vägen" så placerar du dig i filerna precis som på en motorväg.
Ska du svänga av från vägen/rondellen så placerar man sig i h-fält/fil.

V-fält/fil används precis som "omkörningsfilen" på motorvägen,
man svänger ALDRIG av från v-fält/fil utan går över i god tid i h-fält/fil innan planerad avfart.

När du ska ut ur rondellen,
så är det som att du ska lämna "vägen" för att åka ut på en annan väg.

Blinkers ska användas när man har för avsikt att "byta väg/fil".

3) EFTER RONDELL:
Väl ute ur rondellen är det den "nya raka vägens" regler som gäller.

Observera att blinkers alltid ska användas för att visa medtrafikanterna vad man har för avsikter i trafiken,
även vid filbyten...

" Nya ord man måste lära sig innan HumVWeens sjösättning, tex land i sikte ! "

30

Rondeller är kul, speciellt den på Södra Backa i Borlänge. Där har jag tvåhjulat igenom med Octavian då det finns curbs på innern ICQ/ab

31

Alpenretter skrev:

V-fält/fil används precis som "omkörningsfilen" på motorvägen,
man svänger ALDRIG av från v-fält/fil utan går över i god tid i h-fält/fil innan planerad avfart.

"hemma" så har jag en rondell jag kör i väldigt ofta, på väg hem åker jag 3:e el 4:e avfarten lite beroende på... Problemet jag har är att om jag kör vänsterfil för att åka varvet runt (och i god tid byta till högerfil) så blir jag ofta omkörd av bilarna högerfilen så jag hinner inte byta ut till högerfil i tid. Rondellen är ganska liten men trots detta kör många väldigt fort. Ibland är det dessutom "tvärstopp" i någon utfart, varför man inte får lägga för mkt tid att titta i backspegeln.
Jag har löst detta genom att ofta åka "varvet runt" i högerfilen när det är mycket trafik. Jag gillar det inte, men vill inte krocka med nån fartdåre som kör om mig till höger...

Kunde folk följa ovan, dvs att vänsterfält används som omkörningsfält och aldrig köra om på "insidan" så skulle jag våga köra till vänster oftare...

Rondeller verkar funka bra när det är hyfsat jämnt flöde från och till alla på/avfarter, men blir det en väg som folk håller hög hastighet genom så kan de andra påfarterna få svårt att komma in...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

32 Senaste redigerad av RAINIER (2011-07-28 21:49:55)

Alpenretter: helt rätt !

Sen finns det rondeller var man har företräde när man åker PÅ rondellen, men det finns också rondeller var man har företräde når man NÅR en rondell (till ex. vid Kungsbron i Sthlm.)

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

33

RAINIER skrev:

Sen finns det rondeller var man har företräde när man åker PÅ rondellen, men det finns också rondeller var man har företräde når man NÅR en rondell (till ex. vid Kungsbron i Sthlm.)

va? fordon i en rondell har alltid företräde.(i swe)

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

34

magoo skrev:
RAINIER skrev:

Närå, det finns t.ex. trafikljus och väjningsplikt före rondeller, i rondeller och ut ur rondeller. Exempel, lindhagensplan samt vanadisplan (trafikljus när man ska in och inne i), kungsbron (väjningsplikt in, fast är det verkligen en rondell även om den funkar som, och ser ut som,  en rondell), ulvsundaplan (byggd på ungefär samma sätt som kungsbron), Bergtorpsvägen, Täby (trafikljus ut, bevakat övergångsställe).

35

HejHejCF skrev:
magoo skrev:
RAINIER skrev:

Närå, det finns t.ex. trafikljus och väjningsplikt före rondeller, i rondeller och ut ur rondeller. Exempel, lindhagensplan samt vanadisplan (trafikljus när man ska in och inne i), kungsbron (väjningsplikt in, fast är det verkligen en rondell även om den funkar som, och ser ut som,  en rondell), ulvsundaplan (byggd på ungefär samma sätt som kungsbron), Bergtorpsvägen, Täby (trafikljus ut, bevakat övergångsställe).

mm, med företräde syftade jag på att man har företräde jämtemot fordon på väg in i rondellen.

vagnpark:

36

På Kungsbron (Sthlm) måste man vänta om man kör på rondellen, på trafik som vill komma på rondellen.

37

RAINIER skrev:

På Kungsbron (Sthlm) måste man vänta om man kör på rondellen, på trafik som vill komma på rondellen.

ok? då stämmer inte deras egna regler... är det skyltat med cirkulationsplatsskyltar?
http://www.transportstyrelsen.se/Global … 2_utg6.pdf sid 5:
Du har väjningsplikt mot fordon som redan är i cirkulationen

vagnpark:

38

RAINIER skrev:

Svängen vid kungsbron är ingen cirkulationsplats:
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=868&download=0&secure_str=21t3378

Post's attachments

Kungsbron.jpg, 32.91 kb, 426 x 282
Kungsbron.jpg 32.91 kb, 166 downloads since 2011-07-29 

39

magoo skrev:
RAINIER skrev:

ok? då stämmer inte deras egna regler... är det skyltat med cirkulationsplatsskyltar?
http://www.transportstyrelsen.se/Global … 2_utg6.pdf sid 5:
Du har väjningsplikt mot fordon som redan är i cirkulationen

Nu står det så men man har bara väjningsplikt när det sitter en lämnaföreträdesskyllt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

40

Att man inte ska ligga i högerfilen då man ska svänga vänster tycker ju de flesta är självklart.

En gång kom jag in i en rondell samtidigt som en buss. Bussen låg i högerfil före och genom rondellen, medan jag låg i vänster. Det var dubbelfiligt, så min uteslutningsförmånga sa att bussen skulle svänga höger, eller åka rakt fram.

Jag åkte rakt fram och höll på att krocka, för bussen skulle visst svänga vänster. Dessutom såg busschaufören riktig förbannad ut medan han viftade åt mig. Jag blev ju också irriterad, jag trodde ju inte att jag gjort fel.

Men då jag pratade med en kille som jobbade på körskola, så var det faktiskt så, att högerfilen alltid har företräde oberoende om man lagt sig i fel fil.

41

Ligger man i högerfilen så behöver man ju inte byta fil förrän man ska ut och det är den som byter fil som har väjningsplikt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

42

Demian skrev:

Att man inte ska ligga i högerfilen då man ska svänga vänster tycker ju de flesta är självklart.

En gång kom jag in i en rondell samtidigt som en buss. Bussen låg i högerfil före och genom rondellen, medan jag låg i vänster. Det var dubbelfiligt, så min uteslutningsförmånga sa att bussen skulle svänga höger, eller åka rakt fram.

Jag åkte rakt fram och höll på att krocka, för bussen skulle visst svänga vänster. Dessutom såg busschaufören riktig förbannad ut medan han viftade åt mig. Jag blev ju också irriterad, jag trodde ju inte att jag gjort fel.

Men då jag pratade med en kille som jobbade på körskola, så var det faktiskt så, att högerfilen alltid har företräde oberoende om man lagt sig i fel fil.

Det är ju det som är grejen han hade inte lagt sig i fel fil han hade valt att åka i ytterfil 3 kvarts varv. Med nya reglerna är det helt OK.

43

Det är ju inte oväntat att denna tråd dyker upp här och av dig Rainier!  ICQ/ab  Jag har i alla tider retat mig på folk som inte kan köra i tvåfiliga rondeller och just i "vänstersväng", eller tredje avfarten i en fyrvägsrondell, är det över nittio procent av bilisterna som sneddar över ytterfilen rakt ut på avfarten. Det är bara att kolla hur vägmarkeringarna är slitna i en rondell för att bilda sig uppfattningen om hur folk kör och det är sällan enligt reglerna.

En annan märklig rondell företeelse är när folk bromsar in inför en rondell som är helt tom på trafik. På något vis är det som att man har en överdriven respekt för väjningspliktsskylten, fastän denna bara gäller för annan trafik, inte för en tom rondell!

Jag kan gå på hur länge som helst, påfarter är en annan situation jag oftast "kommer i kläm" som trafikant. I trafikskolan fick jag lära mig att påfarten är den sträcka som man ska använda för att komma upp i fart och förbereda sig för motorvägen/leden man är på väg in i. Det är ingen slump att de flesta påfarter är i nerförsbacke, det är ju lättare att komma upp i fart på så vis. Men det spelar ingen roll, det stora flertalet bilister ligger och puttrar i femtio och gasar först när de växlar fil och ska in på den nya vägen. Denna trafikrytm är omöjlig att följa för en folkabuss, men det är det ju såklart ingen som förstår.

Men det finns mycket man kan störa sig över i trafiken, när jag är på dåligt humör, hungrig eller bara trött så blir jag en dålig förare som spottar och svär över andras beteende, det är egentligen helt fel och mer farligt än att anpassa sig till de som kör fel. När jag aktivt tänker "du ska inte störa dig på detta" så går det bättre, jag mår bättre och jag kör säkrare. Jag får inte göra som jag vill, men det har jag börjat vänja mig vid i livet i övrigt så varför inte även i trafiken?  ICQ/ad

Tar till den gamla devisen "Ride safe"!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

44

Kee är en riktig mindreader, eller är vi släkt.....?  ICQ/ad

45

Tja enligt farsan finns vallon-blod långt bak i släkten. ICQ/ae  Men jag tror mer på att vi befinner oss i ungefär samma situation, men du är ju biologen av oss två, jag kan bara förklara vätebindningar och liknande, inte hela genom.  ICQ/ad

PS: Det är en fröjd att köra på Holländska vägar och jag kan tycka att mycket av din kritik är befogad. Men folket här är nog inte riktigt som "gemene man" och gå ut för hårt med kritik över "Sverige" eller "Svenskar" kan sticka i ögonen på folk, fastän jag förstår att det är skönt att lätta på trycket ibland. ICQ/ab  DS

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

46

Jag har märkt att det finns svenskar och stockholmare... ICQ/ad
Sen finns det södermalmare och östermalmare... ICQ/ad