1

Hallå!
Jag har problem med min laddning, och jag börjar närma mig gränsen för mina kunskaper…. Jag är nog rätt säker på att felet sitter i generatorn, och den enkla vägen är ju såklart att byta den och vara lycklig över att det fungerar, men nu har jag ju min nyfikna/självplågar-gen som envist mässar att man måste ta reda på vad som är fel…. Att lära sig nåt nytt är ju mycket roligare än att bara byta en komplett enhet!

Såhär ligger det till; generatorn är en vanlig Typ 1 12 volt med stora diametern, den laddade bra i början av sommaren men sen slutade den plötsligt att ladda…. Eftersom det är (i mina ögon) extremt tråkigt att byta generator på en Typ 1 där de verkar haft generatorn hängande löst i luften och sen byggt motorn runt omkring så har det inte blivit av att göra något åt det förrän nu.

I helgen tog jag tag i det här och började mäta och kolla, och ju mer jag undersöker desto mer tycker jag den borde funka!? Det första jag provade var att hänga av fläktremmen och köra den som motor med + från batteriet till D+ och full jord på DF, och då snurrar den på som de brukar med uppskattningsvis några hundra varv i minuten…. Med allt inkopplat som det ska sitta i bilen och remmen på laddar den ca 1,5V mätt på D+, när jag lägger full jord på DF så ska den ju ladda många volt om man drar upp varvet lite men oavsett om jag har D+ ansluten till bilen eller inte så laddar den inte mer än de ynka 1,5V…. Har även mätt fältlindningen, med kolet bortkopplat så är det kontakt mellan DF och D+, och ingen kontakt mellan DF och jord.

Här nånstans börjar det gå trögt för mig…. Jag har alltid inbillat mig att om en generator fungerar som motor så fungerar den åxå som generator, men det verkar uppenbarligen vara fel…. Kan man anta att ankaret med kol och sånt är helt om den fungerar som motor? Då finns väl egentligen bara fältlindningen kvar, eller missar jag nåt? En tanke är att det skulle vara överledning mellan trådarna i fältlindningen så att strömmen bara går ”enkla vägen” utan att magnetisera fältmagneterna….. Kan man mäta upp fältlindningen för överledning med en vanlig multimeter för några hundringar? Hur gör man i så fall? Finns det Ohm-värden för en sån lindning så att man bara kan mäta den på så vis, hittills har jag bara kollat att det är kontakt genom lindningen?

Nån som har andra idéer om var jag ska leta efter felet?

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

2

Här är ett test som jag hittade på något av de nerlagda forumen, osäker på vilket, men det ska fungera iaf.

"Ta bort generator/fläktremmen, koppla loss ledningarna från laddningsregulatorn ("relät").
Lyft ut din blyackumulator ("batteri") och koppla pluspolen med hjälp av en ledning till ledningen som var ansluten till D+ på relät.
Den andra ledningen som kommer ut från generatorn , var ansluten till DF på relät, kopplar du till generatorns stomme.
Från minus polen på "batteriet" kopplar du en ledning till generatorns stomme.
Nu går generatorn som elmotor, under förutsättning att den är i skick. ta loss en av ledningarna från "batteriet", gör ett märke på generatorremskivan med tusch eller krita, koppla ledningen igen och bryt emellanåt och vrid generatorn så att kritsträcket kommer i olika lägen vid nya startförsök.
Om generatorn startar som elmotor från alla lägen så torde generatorankaret vara i skick. Då återstår fältlindningen. Koppla loss ledningen som normalt går till DF under det att generatorn snurrar som motor, nu skall varvtalet öka och momentet avta, eftersom magnetiseringströmmen upphör går generatorn endast på remanensen.
Om allt detta fungerar och din (bilens) laddningsregulator är i skick skall den nu efter inkoppling ladda. Denna kontrollmetod kan användas på alla Bosch 6 V och 12 V likströmsgeneratorer, som har yttre jordning. Däremot Bosch 24 V och Lucas har inre jordning och skall kopplas på annat sätt vid motorprovet. Är du osäker läs detta flera gånger så att inte generatorn skadas. Hoppas nu detta är till hjälp. "

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Det absolut vanligaste felet på likströmsgeneratorerna är att kolen inte ligger an ordentligt mot kommutorn, samt så att kommutorns små kopparplattor har en massa smuts, koldamm emellan sig som skapar en överledning.

Jag gissar att generatorn snurrade på bra när du körde den som elmotor, men den orkade kanske i genting, kanske du hade kunnat stanna den med handen, testa det, men tag på en gammal arbetshandske först...
Alltså fullt varv, men ingen ork, inte kvalitet. Samma då den är kopplad som generator, det snurrar på bra, blir spänning men inte tillräckligt, och då heller ingen laddningsström.

Kolla om det är några pyrotekniska effekter mellan kolen och kommutorn, det skall det inte vara, ja litet gnistbildning blir det alltid, men inget 4-verkeri.

Om du har en kortslutning inuti ankare eller fältspole så blir det varmt, det går trögt, motorn orkar inte varva ordentligt, remmen kan slira, det luktar också bränt.

Dessa generatorer är seriegeneratorer, ankare och fältspole är kopplade i serie.

Byt alltså kolen (borstarna) först, sedan kan man med något tandläkarverktyg rensa mellan plattorna (polerna) på kommutorn, och se till att fjädrarna har spänst kvar och verkligen trycker de nya kolen mot kommutorn.

Om detta inte funkar... Överväg att köpa en ny växelströmsgenerator!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Laddningslampan måste jorda riktigt och lysa när bilen bara har tändnongen påslagen och
slocknar sen när laddning sker(man kan fixa en extra i motorrummet hängandes i 2kablar
så ser man läget)

5

Tackar!!  ICQ/ab

Svwerker: Klart bra instruktion! Det där med att prova att starta från olika lägen, och att koppla bort fältlindningen medan man kor motorprov har jag inte testat än, hoppas få lite garagetid i kväll så man kan grotta ner sig lite till!

Björn J: Jag har väl redan gjort lite mer än det jag skrev....  ICQ/ad  Förra vintern svarvades kollektorn (samtidigt byttes även lager) och i början av sommaren så hade jag lite problem med att kolen jag monterade nya då verkade lite "mjuka" (??) så att det blev en beläggning på kollektorn efter bara kanske 10-20 mil körning. Putsade jag av det så funkade det igen. Det där tröttnade jag ju snart på och efter att jag bytte kolen till ett par friska gamla så har det problemet försvunnit. Det är även bra spänst i fjädrarna och kolen löper lätt i hållarna, för säkerhets skull har jag även provat att trycka lite försiktigt på dem med en icke-ledande pinne när jag haft motorn igång. Men jag ska nog prova att byta tillbaka till de förra kolen, bara för att vara säker!

Det där med hur mycket den orkar om man försöker bromsa den är ju svårt att uppskatta, men jag har heller inte prövat.... Får kolla om jag kommer ut i garaget i kväll!  ICQ/ab  Vad gäller spänningen så bygger den ju inte upp mer spänning än ca 1,5V ens när den bara är belastad med multimetern (borde väl bli minimal ström?)?

Ingen onormal gnistbildning eller värmeutveckling, och jag har skrapat mellan kollektor-plattorna.

Det jag tänkte på med överledning i fältlindningen är att om man tänker sig att isoleringen på tråden i fältlindningen är skadad så kan ju strömmen "ta genvägen" via isolerings-skadan utan att passera själva lindningen runt magneterna och att man då inte får tillräcklig magnetisering i fältet för att generatorn ska bygga upp ordentlig spänning... Hänger Du med i hur jag menar?

Umekille: Bara sådär spontant ur huvudet, så gäller väl det där med laddningslampan bara växelströmsgeneratorer (men där är det viktigt att laddningslampan funkar som den ska!), och i nuläget är relät bortkopplat så jag testar bara direkt på generator och triggar den manuellt med jord på fältlindningen! Då spelar inte laddrelä och lampa någon roll längre!  ICQ/ab

Som sagt, ska föröka komma ut i garaget i kväll, återkommer när jag testat mer!  ICQ/ab

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

6

Jahaja, då var jag ute en stund i garaget igår kväll, men blev inte mycket klokare..... Provade att köra den som motor med start från 12 olika positioner jämnt fördelade över varvet, och den startade felfritt alla gånger. Körde den som motor och kopplade bort jorden från fältlindningen, och då ökade varvtalet med uppskattningsvis ca 100 varv i minuten. Putsade av kollektorn med slipduk ytterligare en gång och bytte till de förra, nya kolen och lade på remmen.... Laddar fortfarande bara ca 1.5 V på varv.  Default/hmm

Hämtade en annan generator som funkade när den togs ur, provade att den funkar genom att spänna upp den i skruvstycket och linda ett "startsnöre" runt generatoraxeln (skruvdragaren räckte bara till att snurra upp den i knappa 6 Volt  ICQ/ag ) och "dra igång den" och på den korta snurren så var multimetern uppe i ca 12 Volt nånstans..... Verkar alltså OK! Provade att bromsa bägge generatorerna med handen, och jo, bägge går att stanna med handen men jag får ta i mer på den som sitter i bilen (och som jag har problem med). Jag gissar på att detta beror på att kollektorn skulle behöva putsas av på "reserv-generatorn" och att den på grund av sämre kontakt med kolen får sämre kraft!?

Mätte även fältlindningen (mätt mellan DF och D+, kolen isolerade från kollektorn) på bägge generatorerna, och de visar bägge på ca 4 Ohm motstånd genom lindningen.

Har väl kommit till det läget att generatorn ska ur bilen i vilket fall som, så jag får väl ta tag i det nån kväll när inspirationen är på topp, och sen fortsätta felsökningen på arbetsbänken. Kanske skifta ankare med en fungerande generator och se om felet följer ankare eller fältlindning..... Eller så ska man bara göra det kloka och enkla, och bara konstatera att den här generatorn inte funkar, kasta den över axeln och byta till en hel!  ICQ/ag

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

7

kan också vara en ordentlig rengörning med kristallolja e.dyl då ofta generatorer blir
med tiden full av svart damm invändigt.

8

Som du säkert vet, eller läst, så kommer strömmen till magnetiseringen genom laddlampans glödtråd till DF ?
Om lampan är trasig eller inte kopplad laddar det inte.....

9

mettis skrev:

Som du säkert vet, eller läst, så kommer strömmen till magnetiseringen genom laddlampans glödtråd till DF ?
Om lampan är trasig eller inte kopplad laddar det inte.....

Ja så är det på växelströmsgeneratorerna, litet annorlunda på likströmmarna, då kontrollampan är kollad via en kontaktgrupp i laddningsrelät. Vill minnas att den anslutningen heter 61.
Och då kommer vi in på nästa kapitel, laddningsreläet.
Dessa har ju också en förmåga att lämna in sin avkedsansökan. Men du borde ju ändå ha högre spänning ut på D+ än enochenhalvvolt...

Du skriver på något ställe "magneterna" men det finns inga permanentmagneter i dessa generatorer, däremot finns det en rätt stor fältspole, den finns omedelbart innanför höljet, godset i generatorn. Inuti denna roterar ju sedan ankaret, eller rotorn.
Fältspolen måste "förmagnetiseras" innan det kan bli något magnetfält. För att det skall bli nån laddningsström och -spänning måste ju ankaret rotera inuti ett magnetfält. Det är väl detta Mettis menar egentligen. När du slår på tändningen skall det flyta en ström genom kontrollampan, via laddningsrelät och vidare genom fältspolen till minus, jord. Denna ström genererar då ett svagt magnetfält inuti generatorn. Sedan när generatorn börjar ladda så byggs denna ström upp inne i generarorn med hjälp av laddningsrelät, kontrollampan slocknar då.
Jag är inte så himla bra på likatrömsgeneratorerna och dess laddningsrelä, eftersom jag hela tiden undviker dessa till förmån för växelströmmare.

Så jag tycker nu som Mettis, kolla kontrollampan, samt även laddningsreläet.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10

Nix, jag pratar likströmmare....
Utan laddningslampa funkar det inte, har jag råkat ut för.
Under laddreläet sitter en öppen lindning med jättesmal tråd, om denna är av laddar det inte heller.

11

Laddningslampan måste även fungera på en vxl-strömmare
då den behöver bakström för att börja ladda.

12

mettis skrev:

Nix, jag pratar likströmmare....
Utan laddningslampa funkar det inte, har jag råkat ut för.
Under laddreläet sitter en öppen lindning med jättesmal tråd, om denna är av laddar det inte heller.

Just det, alltså dax att kolla laddningsrelät!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

13

Det är lätt att blanda ihop begreppen när det gäller likströmsgeneratorer och växelströmsgeneratorer, och jag måste börja med att rätta mig själv; jag skrev ”kollektor” i tidigare inlägg, men på en likströmmare heter det ju kommutator eller kommutor som Björn J. skriver! Kollektor sitter det i en växelströmmare, och den är konstruerad annorlunda.

Magneterna i en likströmsgenerator för bil är mycket riktigt inga permanentmagneter, utan elektromagneter. Detta för att kunna reglera spänningen från generatorn med ett laddrelä, jämför gärna med en cykeldynamo som ju är en likströmsgenerator med permanentmagneter och som har en kraftigt varierande spänning beroende på hur fort den snurrar. Vad gäller elektromagneterna i våra bilgeneratorer så ska de ha en en inneboende för-magnetisering som gör att laddningen kommer igång, när generatorn sen börjar ladda går det ström genom fältlindningen och som i sin tur skapar ett starkare magnetfält som i sin tur gör att generatorn laddar mer och så vidare tills spänningen överstiger reläets inställda värde och jorden till fältlindningen bryts. Den här magnetiseringen ska såvitt jag förstått kunna minska eller försvinna om generatorn ligger oanvänd länge, och då kan man köra den som motor för att bygga upp magnetiseringen igen.

Laddreläet har två uppgifter; att hindra bakström genom generatorn och att reglera spänningen och ström från generatorn. Reläet har ingenting med skapandet av ström att göra, utan används för att reglera generatorn. Jag har kanske inte varit helt tydlig med det tidigare, men som jag har det kopplat i nuläget används varken laddrelä eller laddlampa till sina normala funktioner, utan jag provkör med full, oreglerad jord på DF-uttaget på generatorn. Då ska generatorn obelastad bygga upp spänning långt över det normala (20+ Volt) om man varvar den lite, därför måste man vara försiktig så att man inte skadar generatorn.

Laddreläet är alltså inte inkopplat vid de här testerna, utan testerna avser bara själva generatornICQ/ab

För den som vill fördjupa sig i såna här tester och mycket annat så rekommenderas en bra lärobok i ämnet! Jag själv har boken "Fordonsteknik Ellära" av Gunnar Syrjämäki (ISBN 9170840059, min är upplaga 10, andra upplagor kanske har andra ISBN-nummer för den som vill söka på det?) som jag varmt kan rekommendera, mitt eget ex sparades i något tillfälligt anfall av klarsyn efter gymnasietiden på 80-talet!  ICQ/ae

Problemet jag har är att generatorn inte bygger upp mer än ca 1,5 Volt spänning vid tester på enbart generatorn, när den borde bygga upp 20+ Volt, och jag förstår inte varför den inte ger mer spänning.

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

14 Senaste redigerad av Björn J. (2016-12-19 19:45:48)

Jag hade faktiskt en likströmsgenerator med tillhörande laddrelä som började ladda trots att kontrollampan var bortkopplad, men batteriet gasade, så med fog gissade jag att laddningsreläet var kasst.

I ditt fall kan man ju nu misstänka några olika saker.
Att några lödningar har släppt vid kommutorn, eller mer korrekt kommutatorn. Kan vara dåliga lödningar, kallödningar som inte syns, så man kanske skulle värma på med 75Wattslödkolven hela varvet runt.

Sedan kan man även misstänka att cu-tråden spolarna är lindad med har misst sin isolering, denna tråd är vanligvis lackerad med schellack. I så fall har du en eller flera kortslutningar eller överledningar som förhindrar att du får ut någon vettig spänning.
Du såg ingen rök eller kände nån värme när du körde den som elmotor?

Nu återstår det nog att skruva isär generatorn och ohm-mäta och kanske även "megga" alltså isolationsmäta alla lindningrana, jag tror det står i boken du refererar till hur man gör och vad man skall ha för mätvärden.
Den brukar vara utlånad och man får beställa den på bibban här i stan, antingen är viljan stor att lära sig fordonsel här, eller så finns det bara ett ex...

Jag har inte någon likströmsgenerator kvar, jag har för (o)vana att göra mig av med sådana.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."